INSTRUMEN PENTAKSIRAN STANDARD PRESTASI
BAHASA MALAYSIA TAHUN 1
KEMAHIRAN
|
Mendengar
dan Bertutur
|
BAND
|
1
|
PERNYATAAN
STANDARD
|
Mengetahui asas mendengar dan bertutur, membaca dan
menulis.
|
DESKRIPTOR
|
B1 DL1:
Murid berupaya mengecam, mengajuk dan mengesan bunyi
yang didengar.
|
EVIDENS
|
B1 DL1 E1:
Mengajuk bunyi yang didengar.
|
AKTIVITI
PENTAKSIRAN
|
Langkah
Pentaksiran:
a.
Tandakan ( √ ) pada
benda yang berbunyi.
b.
Ajuk bunyi tersebut.
|
INSTRUMEN
PENTAKSIRAN STANDARD PRESTASI
BAHASA MALAYSIA TAHUN
1
Nama:
…………………………………………… Tarikh:…………………
Kelas
: ……………………
Rujukan:
B1 DL1 E1
Arahan : Tandakan ( √ ) pada benda yang berbunyi.
Ajuk bunyi
tersebut.
( menguasai / tidak menguasai )
INSTRUMEN
PENTAKSIRAN STANDARD PRESTASI
BAHASA MALAYSIA TAHUN
1
KEMAHIRAN
|
Mendengar
dan Bertutur
|
BAND
|
1
|
PERNYATAAN
STANDARD
|
Mengetahui asas mendengar dan bertutur, membaca dan
menulis.
|
DESKRIPTOR
|
B1 DL1:
Murid berupaya mengecam, mengajuk dan mengesan bunyi
yang didengar.
|
EVIDENS
|
B1 DL1 E2:
Menentukan arah bunyi yang didengar.
|
AKTIVITI
PENTAKSIRAN
|
Bahan:
·
Kain penutup mata
·
Empat buah kerusi
Langkah
Pentaksiran:
a. Memilih
empat orang murid untuk duduk di kerusi yang disediakan.
b. Arahkan murid yang hendak diuji berdiri di tengah iaitu tempat bertanda X
seperti dalam gambar rajah 1.
c. Murid tersebut menutup mata dengan kain penutup mata.
d. Guru memberikan isyarat kepada empat orang murid untuk bertepuk tangan
secara bergilir-gilir.
e. Murid yang diuji menyatakan arah bunyi dengan isyarat tangan secara sopan
berdasarkan arah bunyi yang didengari.
|
INSTRUMEN PENTAKSIRAN STANDARD PRESTASI
BAHASA MALAYSIA TAHUN 1
Nama: …………………………………………… Tarikh:…………………
Kelas : ……………………
Rujukan: B1 DL1 E2
Arahan : Tunjukkan arah bunyi yang didengar.
Situasi
dalam bilik darjah
|
( menguasai / tidak menguasai )
INSTRUMEN
PENTAKSIRAN STANDARD PRESTASI
BAHASA MALAYSIA TAHUN
1
KEMAHIRAN
|
Membaca
|
BAND
|
1
|
PERNYATAAN
STANDARD
|
Mengetahui asas mendengar dan bertutur, membaca dan
menulis.
|
DESKRIPTOR
|
B1 DB1:
Murid berupaya membunyikan huruf, mengeja suku kata dan
membaca perkataan.
|
EVIDENS
|
B1 DB1 E1:
Membunyikan huruf vokal dan menamakan konsonan.
|
AKTIVITI
PENTAKSIRAN
|
Langkah
Pentaksiran:
a. Sebut
huruf
b. Bunyikan
huruf vocal
c. Namakan
huruf konsonan
|
INSTRUMEN
PENTAKSIRAN STANDARD PRESTASI
BAHASA MALAYSIA TAHUN
1
Nama:
…………………………………………… Tarikh:…………………
Kelas
: ……………………
Rujukan:
B1 DB1 E1
A Arahan : Sebut huruf
Bunyikan huruf vokal
e i o a u
B Arahan : Namakan konsonan di bawah.
j m p x s
b f h
q d
z n
c g l
( menguasai / tidak
menguasai )
INSTRUMEN PENTAKSIRAN STANDARD PRESTASI
BAHASA MALAYSIA TAHUN 1
KEMAHIRAN
|
Membaca
|
BAND
|
1
|
PERNYATAAN
STANDARD
|
Mengetahui asas mendengar, bertutur, membaca dan
menulis.
|
DESKRIPTOR
|
B1 DB1:
Murid berupaya membunyikan huruf, mengeja suku kata dan
membaca perkataan.
|
EVIDENS
|
B1 DB1 E2:
Mengeja dan membatangkan suku kata terbuka dan
tertutup.
|
AKTIVITI
PENTAKSIRAN
|
Langkah
Pentaksiran:
a. Eja dan membatang suku kata terbuka
b. Eja dan membatang suku kata tertutup
|
INSTRUMEN PENTAKSIRAN STANDARD PRESTASI
BAHASA MALAYSIA TAHUN 1
Nama: …………………………………………… Tarikh:…………………
Kelas : ……………………
Rujukan: B1 DB1 E2
A Arahan : Mengeja dan
membatang suku kata terbuka dengan sebutan yang betul.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
B Arahan : Mengeja dan
membatang suku kata tertutup dengan sebutan yang betul.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||
|
( menguasai / tidak
menguasai )
INSTRUMEN PENTAKSIRAN STANDARD PRESTASI
BAHASA MALAYSIA
TAHUN 1
KEMAHIRAN
|
Membaca
|
BAND
|
1
|
PERNYATAAN
STANDARD
|
Mengetahui asas mendengar, bertutur, membaca dan
menulis.
|
DESKRIPTOR
|
B1 DB1:
Murid berupaya membunyikan huruf, mengeja suku kata dan
membaca perkataan.
|
EVIDENS
|
B1 DB1 E3 :
Membaca perkataan yang terdiri daripada kata nama.
|
AKTIVITI
PENTAKSIRAN
|
Langkah
Pentaksiran:
a. Baca
perkataan yang diberi
|
INSTRUMEN
PENTAKSIRAN STANDARD PRESTASI
BAHASA MALAYSIA TAHUN
1
Nama:
…………………………………………… Tarikh:…………………
Kelas
: ……………………
Rujukan:
B1 DB1 E3
Arahan : Baca perkataan di bawah ini.
mata
|
topi
|
paku
|
meja
|
lori
|
titi
|
bakul
|
rumah
|
ayam
|
ulat
|
oren
|
itik
|
kereta
|
tomato
|
( menguasai / tidak menguasai )
INSTRUMEN
PENTAKSIRAN STANDARD PRESTASI
BAHASA MALAYSIA TAHUN
1
KEMAHIRAN
|
Menulis
|
BAND
|
1
|
PERNYATAAN
STANDARD
|
Mengetahui asas mendengar, bertutur, membaca dan
menulis.
|
DESKRIPTOR
|
B1 DT1:
Murid berupaya menulis huruf, suku kata dan perkataan.
|
EVIDENS
|
B1 DT1 E1 :
Menulis huruf, suku kata dan perkataan.
|
AKTIVITI
PENTAKSIRAN
|
Langkah Pentaksiran:
a. Lengkapkan perkataan dengan huruf.
b. Tulis
semula perkataan.
|
INSTRUMEN
PENTAKSIRAN STANDARD PRESTASI
BAHASA MALAYSIA TAHUN
1
Nama:
…………………………………………… Tarikh:…………………
Kelas
: ……………………
Rujukan:
B1 DT1 E1
Arahan : Lengkapkan perkataan dengan huruf. Tuliskan semula perkataan tersebut.
k e _ _ t
a
|
||
k _ _ i
|
||
_ _ m a h
|
||
_ _ k u
|
||
_ k a n
|
||
t o _ _
|
||
j _ _
|
( menguasai / tidak menguasai )
INSTRUMEN
PENTAKSIRAN STANDARD PRESTASI
BAHASA MALAYSIA TAHUN
1
KEMAHIRAN
|
Mendengar
dan Bertutur
|
BAND
|
2
|
PERNYATAAN
STANDARD
|
Mengetahui dan memahami perkara yang didengar, ditutur,
dibaca dan ditulis.
|
DESKRIPTOR
|
B2 DL1:
Murid berupaya mendengar, menyebut dan memahami
perkataan.
|
EVIDENS
|
B2 DL1 E1 :
Mendengar dan menyebut perkataan yang mengandungi
diftong, vocal berganding, digraph dan konsonan bergabung.
|
AKTIVITI
PENTAKSIRAN
|
Langkah
Pentaksiran:
a) Tandakan (√ ) pada ejaan yang betul.
|
INSTRUMEN PENTAKSIRAN STANDARD PRESTASI
BAHASA MALAYSIA TAHUN 1
Nama: …………………………………………… Tarikh:…………………
Kelas : ……………………
Rujukan: B2 DL1 E1
Arahan : Tanda ( √
) pada ejaan yang betul
bangau (
)
langau (
)
dangau
(
)
|
payong
( )
payung
( )
puyung ( )
|
kambing (
)
kembing (
)
kambeng
( )
|
eskar
( )
asker
( )
askar (
)
|
daun
( )
duan
( )
daon
( )
|
( menguasai / tidak menguasai )
INSTRUMEN
PENTAKSIRAN STANDARD PRESTASI
BAHASA MALAYSIA TAHUN
1
KEMAHIRAN
|
Mendengar
dan Bertutur
|
BAND
|
2
|
PERNYATAAN
STANDARD
|
Mengetahui dan memahami perkara yang didengar, ditutur,
dibaca dan ditulis.
|
DESKRIPTOR
|
B2 DL1:
Murid berupaya mendengar, menyebut dan memahami
perkataan.
|
EVIDENS
|
B2 DL1 E2 :
Memahami perkataan yang didengar dan dinyanyikan.
|
AKTIVITI
PENTAKSIRAN
|
Langkah
Pentaksiran:
a.
Dengar lagu dan nyanyi
beramai-ramai.
b.
Warnakan perkataan yang betul.
|
INSTRUMEN
PENTAKSIRAN STANDARD PRESTASI
BAHASA MALAYSIA TAHUN
1
Nama:
…………………………………………… Tarikh:…………………
Kelas
: ……………………
Rujukan:
B2 DL1 E2
Arahan : Warnakan
perkataan yang betul.
Air Pasang Dalam
Air pasang dalam luar
Surut pukul lima
Nyonya bangun pagi
Siram pokok sayur
bunga
Pokok bunga melur
orkid
Tanam tepi parit
Itik bertelur
Ayam Kucing
menetas
Cik Baba jatuh dalam longkang
parit
Cik Puan Aminah ketawa jerit-jerit
Naik Turun kereta api
Sampai Kuala Lumpur
Jumpa isteri comel
Terselit atas bawah dapur
( menguasai / tidak
menguasai )
INSTRUMEN PENTAKSIRAN STANDARD PRESTASI
BAHASA MALAYSIA TAHUN 1
KEMAHIRAN
|
Membaca
|
BAND
|
2
|
PERNYATAAN
STANDARD
|
Mengetahui dan memahami perkara yang didengar, ditutur,
dibaca dan ditulis.
|
DESKRIPTOR
|
B2
DB1:
Murid
berupaya membaca dan memahami perkataan dan ayat.
|
EVIDENS
|
B2
DB1 E1 :
Membaca
dan memahami perkataan yang mengandungi diftong, vocal berganding, digraph
dan konsonan bergabung.
|
AKTIVITI
PENTAKSIRAN
|
Langkah
Pentaksiran:
a.
Minta murid membaca perkataan.
b.
Murid memadankan
gambar dengan perkataan yang betul.
|
INSTRUMEN PENTAKSIRAN STANDARD PRESTASI
BAHASA MALAYSIA TAHUN 1
Nama: …………………………………………… Tarikh:…………………
Kelas : ……………………
Rujukan: B2 DB1 E1
Arahan : Baca dan
padankan gambar di bawah.
( menguasai / tidak
menguasai )
INSTRUMEN PENTAKSIRAN STANDARD PRESTASI
BAHASA MALAYSIA
TAHUN 1
KEMAHIRAN
|
Membaca
|
BAND
|
2
|
PERNYATAAN
STANDARD
|
Mengetahui dan memahami perkara yang didengar, ditutur,
dibaca dan ditulis.
|
DESKRIPTOR
|
B2
DB1:
Murid
berupaya membaca dan memahami perkataan dan ayat.
|
EVIDENS
|
B2
DB1 E2 :
Membaca
dan memahami ayat
|
AKTIVITI
PENTAKSIRAN
|
Langkah Pentaksiran:
a.
Baca ayat dan suaikan
dengan gambar.
|
INSTRUMEN PENTAKSIRAN STANDARD PRESTASI
BAHASA MALAYSIA TAHUN 1
Nama: …………………………………………… Tarikh:…………………
Kelas : ……………………
Rujukan: B2 DB1 E2
Arahan : Baca ayat
dan suaikan dengan gambar
( menguasai / tidak
menguasai )
INSTRUMEN PENTAKSIRAN STANDARD PRESTASI
BAHASA MALAYSIA
TAHUN 1
KEMAHIRAN
|
Menulis
|
BAND
|
2
|
PERNYATAAN
STANDARD
|
Mengetahui dan memahami perkara yang didengar, ditutur,
dibaca dan ditulis.
|
DESKRIPTOR
|
B2 DT1:
Murid berupaya menulis perkataan dan ayat dengan betul
serta memahaminya.
|
EVIDENS
|
B2 DT1 E1 :
Menulis dan memahami perkataan
|
AKTIVITI
PENTAKSIRAN
|
Langkah
Pentaksiran:
a.
Susun huruf supaya
menjadi perkataan yang bermakna dan
betul.
|
INSTRUMEN PENTAKSIRAN STANDARD PRESTASI
BAHASA MALAYSIA TAHUN 1
Nama: …………………………………………… Tarikh:…………………
Kelas : ……………………
Rujukan: B2 DT1 E1
Arahan : Susun
huruf menjadi perkataan yang betul.
b a n
a r a g
n w
a b
__________________ _____________________
l e b u m m s
d j i
a
________________________ _________________________
u b a h o
k t a
_________________ ________________
( menguasai / tidak menguasai )
INSTRUMEN PENTAKSIRAN STANDARD PRESTASI
BAHASA MALAYSIA TAHUN 1
KEMAHIRAN
|
Menulis
|
BAND
|
2
|
PERNYATAAN
STANDARD
|
Mengetahui dan memahami perkara yang didengar, ditutur,
dibaca dan ditulis.
|
DESKRIPTOR
|
B2 DT1:
Murid berupaya menulis perkataan dan ayat dengan betul
serta memahaminya.
|
EVIDENS
|
B2
DT1 E2 :
Menulis
dan memahami ayat tunggal.
|
AKTIVITI
PENTAKSIRAN
|
Langkah
Pentaksiran:
a.
Susun perkataan supaya
menjadi ayat yang bermakna dan betul.
|
INSTRUMEN PENTAKSIRAN STANDARD PRESTASI
BAHASA MALAYSIA TAHUN 1
Nama: …………………………………………… Tarikh:…………………
Kelas : ……………………
Rujukan: B2 DT1 E2
Arahan : Susun
perkataan menjadi ayat yang betul.
( menguasai / tidak
menguasai )
INSTRUMEN PENTAKSIRAN STANDARD PRESTASI
BAHASA MALAYSIA
TAHUN 1
KEMAHIRAN
|
Mendengar
dan Bertutur
|
BAND
|
3
|
PERNYATAAN
STANDARD
|
Mengetahui, memahami dan memberikan respons terhadap
perkara yang didengar, ditutur, dibaca dan ditulis.
|
DESKRIPTOR
|
B3 DL1:
Murid berupaya mendengar dan memberikan respon terhadap
sesuatu arahan, soalan dan pesanan.
|
EVIDENS
|
B2 DL1 E1 :
Memberikan respon secara lisan dan gerak laku terhadap
arahan, soalan dan pesanan.
|
AKTIVITI
PENTAKSIRAN
|
Langkah
Pentaksiran:
a.
Lakukan mengikut
arahan yang diberi.
|
INSTRUMEN PENTAKSIRAN STANDARD PRESTASI
BAHASA MALAYSIA TAHUN 1
Nama: …………………………………………… Tarikh:…………………
Kelas : ……………………
Rujukan: B3 DL1 E1
Arahan : Lakukan
mengikut arahan di bawah.
( menguasai / tidak
menguasai )
INSTRUMEN PENTAKSIRAN STANDARD PRESTASI
BAHASA MALAYSIA
TAHUN 1
KEMAHIRAN
|
Membaca
|
BAND
|
3
|
PERNYATAAN
STANDARD
|
Mengetahui, memahami dan memberikan respons terhadap
perkara yang didengar, ditutur, dibaca dan ditulis.
|
DESKRIPTOR
|
B3 DB1:
Murid berupaya membaca ayat dengan sebutan dan intonasi
yang betul dan memahaminya.
|
EVIDENS
|
B3 DB1 E1 :
Membaca ayat tunggal dan ayat majmuk dengan lancar
serta sebutan dan intonasi yang betul
|
AKTIVITI
PENTAKSIRAN
|
Langkah
Pentaksiran:
a.
Baca ayat-ayat yang diberi.
|
INSTRUMEN
PENTAKSIRAN STANDARD PRESTASI
BAHASA MALAYSIA TAHUN
1
Nama:
…………………………………………… Tarikh:…………………
Kelas
: ……………………
Rujukan:
B3 DB1 E1
Arahan
: Baca ayat dibawah.
( menguasai / tidak menguasai )
INSTRUMEN
PENTAKSIRAN STANDARD PRESTASI
BAHASA MALAYSIA TAHUN
1
KEMAHIRAN
|
Membaca
|
BAND
|
3
|
PERNYATAAN
STANDARD
|
Mengetahui, memahami dan memberikan respons terhadap
perkara yang didengar, ditutur, dibaca dan ditulis.
|
DESKRIPTOR
|
B3 DB1:
Murid berupaya membaca ayat dengan sebutan dan intonasi
yang betul dan memahaminya.
|
EVIDENS
|
B3
DB1 E2 :
Membaca
dan memahami ayat tunggal dan ayat majmuk.
|
AKTIVITI
PENTAKSIRAN
|
Langkah
Pentaksiran:
a.
Baca dan faham bahan bacaan yang
disediakan.
b.
Guru soal beberapa
soalan tentang petikan.
|
INSTRUMEN PENTAKSIRAN STANDARD PRESTASI
BAHASA MALAYSIA TAHUN 1
Nama: …………………………………………… Tarikh:…………………
Kelas : ……………………
Rujukan: B3 DB1 E2
Arahan : Baca dan
faham petikan dibawah.
Pada hari
Ahad yang lalu,
ayah Ali membawanya
ke kedai komputer
di bandar. Di kedai itu
menjual
pelbagai
peralatan komputer. Antaranya
ialah cakera
padat,
disket, monitor, tetikus
dan lain-lain. Selepas
membeli komputer,
kami pun pulang
ke rumah dengan
gembira.
( menguasai / tidak
menguasai )
INSTRUMEN PENTAKSIRAN STANDARD PRESTASI
BAHASA MALAYSIA
TAHUN 1
KEMAHIRAN
|
Menulis
|
BAND
|
3
|
PERNYATAAN
STANDARD
|
Mengetahui, memahami dan memberikan respons terhadap
perkara yang didengar, ditutur, dibaca dan ditulis.
|
DESKRIPTOR
|
B3 DT1:
Murid berupaya mencatat maklumat yang difahami.
|
EVIDENS
|
B3 DT1 E1 :
Mencatat maklumat daripada pelbagai sumber.
|
AKTIVITI
PENTAKSIRAN
|
Langkah
Pentaksiran:
a.
Lihat gambar.
b.
Jawab soalan-soalan yang diberi.
|
INSTRUMEN
PENTAKSIRAN STANDARD PRESTASI
BAHASA MALAYSIA TAHUN
1
Nama:
…………………………………………… Tarikh:…………………
Kelas
: ……………………
Rujukan:
B3 DT1 E1
Arahan : Lihat
gambar dan jawab soalan yang diberi.
1.
Apakah
benda ini?
2.
Apakah
kegunaan benda ini?
3.
Bila kita mengguna benda
ini?
4.
Di mana
kita boleh mendapat
benda ini?
5.
Apakah yang
terjadi jika kita
tidak mengguna benda
ini?
( menguasai / tidak
menguasai )
INSTRUMEN PENTAKSIRAN STANDARD PRESTASI
BAHASA MALAYSIA
TAHUN 1
KEMAHIRAN
|
Mendengar
dan Bertutur
|
BAND
|
4
|
PERNYATAAN
STANDARD
|
Mengetahui, memahami dan memberikan respons terhadap
maklumat yang didengar, ditutur, dibaca dan ditulis dengan betul.
|
DESKRIPTOR
|
B4 DL1:
Murid berupaya berkomunikasi dengan menggunakan bahasa
yang betul dalam pelbagai situasi
|
EVIDENS
|
B4 DL1 E1 :
Berkomunikasi secara lisan menggunakan bahasa yang
betul.
|
AKTIVITI
PENTAKSIRAN
|
Langkah
Pentaksiran:
a.
Soal jawab tentang
gambar yang diberi.
☻Apakah nama benda dalam
gambar itu?
☻Apa kegunaan berus gigi?
☻ Berapa kali kamu berus gigi
dalam sehari?
☻ Bilakah kamu berus gigi?
☻ Mengapa kamu
berus gigi?
|
INSTRUMEN
PENTAKSIRAN STANDARD PRESTASI
BAHASA MALAYSIA TAHUN
1
Nama:
…………………………………………… Tarikh:…………………
Kelas
: ……………………
Rujukan:
B4 DL1 E1
Arahan : Lihat
gambar dan soal jawab mengenai gambar di bawah.
( menguasai / tidak
menguasai )
INSTRUMEN PENTAKSIRAN STANDARD PRESTASI
BAHASA MALAYSIA
TAHUN 1
KEMAHIRAN
|
Mendengar
dan Bertutur
|
BAND
|
4
|
PERNYATAAN
STANDARD
|
Mengetahui, memahami dan memberikan respons terhadap
maklumat yang didengar, ditutur, dibaca dan ditulis dengan betul.
|
DESKRIPTOR
|
B4 DL1:
Murid berupaya berkomunikasi dengan menggunakan bahasa
yang betul dalam pelbagai situasi
|
EVIDENS
|
B4 DL1 E2 :
Berkomunikasi secara lisan menggunakan kata panggilan
yang betul secara bertatasusila.
|
AKTIVITI
PENTAKSIRAN
|
Langkah
Pentaksiran:
a.
Soal jawab tentang
dialog yang diberi.
|
INSTRUMEN PENTAKSIRAN STANDARD PRESTASI
BAHASA MALAYSIA TAHUN 1
Nama: …………………………………………… Tarikh:…………………
Kelas : ……………………
Rujukan: B4 DL1 E2
Rujukan: Buku Aktiviti – Halaman 11 ( Jilid 2 )
Arahan :
Lengkapkan dialog dengan kata panggilan
( menguasai / tidak
menguasai )
INSTRUMEN PENTAKSIRAN STANDARD PRESTASI
BAHASA MALAYSIA
TAHUN 1
KEMAHIRAN
|
Mendengar
dan Bertutur
|
BAND
|
4
|
PERNYATAAN
STANDARD
|
Mengetahui, memahami dan memberikan respons terhadap
maklumat yang didengar, ditutur, dibaca dan ditulis dengan betul.
|
DESKRIPTOR
|
B4 DL1:
Murid berupaya berkomunikasi dengan menggunakan bahasa
yang betul dalam pelbagai situasi
|
EVIDENS
|
B4 DL1 E3 :
Mengujarkan dialog dengan sebutan dan intonasi yang
betul secara spontan.
|
AKTIVITI
PENTAKSIRAN
|
Langkah
Pentaksiran:
a.
Ucapkan kata bual/dialog
berpandukan gambar.
☻Arnab: Hai kura-kura, mengapa
engkau berjalan lambat?
☻Kura-kura: Engkau jangan
bercakap
sombong, arnab.
☻Arnab: Mari kita lawan lumba
lari.
☻ Kura-kura: Aku
menang.
|
INSTRUMEN
PENTAKSIRAN STANDARD PRESTASI
BAHASA MALAYSIA TAHUN
1
Nama:
…………………………………………… Tarikh:…………………
Kelas
: ……………………
Rujukan:
B4 DL1 E3
Arahan : Ucapkan dialog di bawah.
Lengkapkan dialog
( menguasai / tidak
menguasai )
INSTRUMEN PENTAKSIRAN STANDARD PRESTASI
BAHASA MALAYSIA TAHUN 1
KEMAHIRAN
|
Mendengar
dan Bertutur
|
BAND
|
4
|
PERNYATAAN
STANDARD
|
Mengetahui, memahami dan memberikan respons terhadap
maklumat yang didengar, ditutur, dibaca dan ditulis dengan betul.
|
DESKRIPTOR
|
B4 DL2:
Murid berupaya bercerita tentang sesuatu perkara dengan
sebutan dan intonasi yang betul.
|
EVIDENS
|
B4 DL2 E1 :
Menyampaikan cerita yang sesuai dengan sebutan dan
intonasi yang betul.
|
AKTIVITI
PENTAKSIRAN
|
Langkah
Pentaksiran:
a.
Murid bercerita berdasarkan gambar.
b.
Senaraikan haiwan yang
terdapat di zoo.
|
INSTRUMEN PENTAKSIRAN STANDARD PRESTASI
BAHASA MALAYSIA TAHUN 1
Nama: …………………………………………… Tarikh:…………………
Kelas : ……………………
Rujukan: B4 DL2 E1
Arahan : Murid bercerita berdasarkan gambar di bawah.
Senaraikan haiwan-haiwan yang terdapat di zoo.
Haiwan
1.
6.
2.
7.
3.
8.
4.
9.
5.
10.
( menguasai / tidak menguasai )
INSTRUMEN
PENTAKSIRAN STANDARD PRESTASI
BAHASA MALAYSIA TAHUN
1
KEMAHIRAN
|
Membaca
|
BAND
|
4
|
PERNYATAAN
STANDARD
|
Mengetahui, memahami dan memberikan respons terhadap
maklumat yang didengar, ditutur, dibaca dan ditulis dengan betul.
|
DESKRIPTOR
|
B4
DB1:
Murid
berupaya membaca, memahami dan menyatakan maklumat daripada bahan yang
sesuai.
|
EVIDENS
|
B4 DB1 E1 :
Membaca, memahami dan menyatakan maklumat yang tersurat
daripada bahan yang sesuai.
|
AKTIVITI
PENTAKSIRAN
|
Langkah
Pentaksiran:
a. Baca
petikan.
b. Catatkan maklumat berpandukan petikan tersebut.
|
INSTRUMEN PENTAKSIRAN STANDARD PRESTASI
BAHASA MALAYSIA TAHUN 1
Nama: …………………………………………… Tarikh:…………………
Kelas : ……………………
Rujukan: B4 DB1 E1
Arahan : Baca dan faham petikan di bawah.
Catatkan maklumat.
Maklumat Kegunaan Pokok Pisang
Buah : ______________________________________________
Daun : ______________________________________________
Batang : ______________________________________________
Jantung : ______________________________________________
Penjagaan : ______________________________________________
( menguasai / tidak
menguasai )
INSTRUMEN PENTAKSIRAN STANDARD PRESTASI
BAHASA MALAYSIA
TAHUN 1
KEMAHIRAN
|
Menulis
|
BAND
|
4
|
PERNYATAAN
STANDARD
|
Mengetahui, memahami dan memberikan respons terhadap
maklumat yang didengar, ditutur, dibaca dan ditulis dengan betul.
|
DESKRIPTOR
|
B4 DT1:
Murid berupaya mencatat maklumat dengan betul.
|
EVIDENS
|
B4 DT1 E1 :
Mencatat pelbagai maklumat dengan betul menggunakan
bahasa yang santun.
|
AKTIVITI
PENTAKSIRAN
|
Langkah
Pentaksiran:
a. Teliti
gambar.
b. Catatkan
aktiviti.
|
INSTRUMEN
PENTAKSIRAN STANDARD PRESTASI
BAHASA MALAYSIA TAHUN
1
Nama:
…………………………………………… Tarikh:…………………
Kelas
: ……………………
Rujukan:
B4 DT1 E1
Arahan : Teliti
gambar dan catatkan aktiviti.
Aktiviti-aktiviti
1. ________________________________________________________
2. ________________________________________________________
3. ________________________________________________________
4. ________________________________________________________
5. ________________________________________________________
( menguasai / tidak menguasai )
INSTRUMEN
PENTAKSIRAN STANDARD PRESTASI
BAHASA MALAYSIA TAHUN
1
KEMAHIRAN
|
Mendengar
dan Bertutur
|
BAND
|
5
|
PERNYATAAN
STANDARD
|
Memahami, menaakul dan menyampaikan maklumat tentang
sesuatu perkara yang didengar, ditutur, dibaca dan ditulis dalam pelbagai
situasi dengan tepat.
|
DESKRIPTOR
|
B5 DL1:
Murid berupaya menceritakan sesuatu perkara semula
dengan tepat.
|
EVIDENS
|
B5 DL1 E1 :
Mencerita sesuatu perkara yang didengar dengan tepat.
|
AKTIVITI
PENTAKSIRAN
|
Langkah
Pentaksiran:
a.
Ceritakan tentang gambar.
b. Tulis cerita berdasarkan gambar yang diberi.
|
INSTRUMEN PENTAKSIRAN STANDARD PRESTASI
BAHASA MALAYSIA TAHUN 1
Nama: …………………………………………… Tarikh:…………………
Kelas : ……………………
Rujukan: B5 DL1 E1
Arahan : Ceritakan
gambar dan tulis.
1.
esok - Hari Raya Aidilfitri
2.
ibu Aiman – banyak – kuih dan
biskut
3.
pagi Hari Raya Aidilfitri –
Aiman – meminta maaf – ibu bapa
4.
Aiman dan ayahnya – masjid –
bersembahyang hari raya
5.
Banyak kawan Aiman – berhari
raya – di rumahnya
1._______________________________________________________________
_______________________________________________________________
2._______________________________________________________________
_______________________________________________________________
3._______________________________________________________________
_______________________________________________________________
4._______________________________________________________________
_______________________________________________________________
5._______________________________________________________________
_______________________________________________________________
( menguasai / tidak
menguasai )
INSTRUMEN PENTAKSIRAN STANDARD PRESTASI
BAHASA MALAYSIA
TAHUN 1
KEMAHIRAN
|
Membaca
|
BAND
|
5
|
PERNYATAAN
STANDARD
|
Memahami, menaakul dan menyampaikan maklumat tentang
sesuatu perkara yang didengar, ditutur, dibaca dan ditulis dalam pelbagai
situasi dengan tepat.
|
DESKRIPTOR
|
B5 DB1:
Murid berupaya membaca, memahami dan menaakul untuk
memindahkan maklumat dengan tepat.
|
EVIDENS
|
B5 DB1 E1 :
Memahami dan memindahkan maklumat daripada bahan grafik
dan bukan grafik.
|
AKTIVITI
PENTAKSIRAN
|
Langkah
Pentaksiran:
c.
Teliti gambar.
d.
Lengkapkan ayat berdasarkan gambar.
|
INSTRUMEN
PENTAKSIRAN STANDARD PRESTASI
BAHASA MALAYSIA TAHUN
1
Nama:
…………………………………………… Tarikh:…………………
Kelas
: ……………………
Rujukan:
B5 DB1 E1
Arahan : Teliti gambar dan
lengkapkan berpandu gambar.
( menguasai / tidak
menguasai )
INSTRUMEN PENTAKSIRAN STANDARD PRESTASI
BAHASA MALAYSIA
TAHUN 1
KEMAHIRAN
|
Membaca
|
BAND
|
5
|
PERNYATAAN
STANDARD
|
Memahami, menaakul dan menyampaikan maklumat tentang
sesuatu perkara yang didengar, ditutur, dibaca dan ditulis dalam pelbagai
situasi dengan tepat.
|
DESKRIPTOR
|
B5 DB1:
Murid berupaya membaca, memahami dan menaakul untuk
memindahkan maklumat dengan tepat.
|
EVIDENS
|
B5 DB1 E2 :
Memahami dan menilai maklumat daripada bahan grafik
menggunakan perkataan berimbuhan akhiran –an dan –i.
|
AKTIVITI
PENTAKSIRAN
|
Langkah
Pentaksiran:
|
INSTRUMEN PENTAKSIRAN STANDARD PRESTASI
BAHASA MALAYSIA TAHUN 1
Nama: …………………………………………… Tarikh:…………………
Kelas : ……………………
Rujukan: B5 DB1 E2
Arahan : Tuliskan
perkataan yang berimbuhan akhiran –an berpandukan gambar.
1.
Makcik
Ani menjamu ___________________ dan
__________________ kepada tetamu
yang hadir.
2.
___________________ budak itu
cantik dan
kemas.
3.
Budak-budak itu
sangat gembira bermain
____________________ di
taman permainan.
4.
Murid-murid
dinasihatkan memakai
___________________ yang
bersih.
5.
Abang suka
makan ________________________
yang segar.
6.
__________________________ di
pasar itu sudah
layu dan
busuk.
7.
Ibu
sedang masak _____________________ yang
disukai
oleh kami sekeluarga.
8.
______________________ datuk
semuanya mati
akibat banjir
besar.
( menguasai / tidak menguasai )
INSTRUMEN
PENTAKSIRAN STANDARD PRESTASI
BAHASA MALAYSIA TAHUN
1
KEMAHIRAN
|
Menulis
|
BAND
|
5
|
PERNYATAAN
STANDARD
|
Memahami, menaakul dan menyampaikan maklumat tentang
sesuatu perkara yang didengar, ditutur, dibaca dan ditulis dalam pelbagai
situasi dengan tepat.
|
DESKRIPTOR
|
B5 DT1:
Murid berupaya menyampai pelbagai maklumat secara
bertulis dengan tepat.
|
EVIDENS
|
B5 DT1 E1 :
Menyampaikan pelbagai maklumat secara bertulis dengan
tepat menggunakan bahasa yang santun.
|
AKTIVITI
PENTAKSIRAN
|
Langkah
Pentaksiran:
a.
Lengkapkan ayat berpandukan gambar.
|
INSTRUMEN PENTAKSIRAN STANDARD PRESTASI
BAHASA MALAYSIA TAHUN 1
Nama: …………………………………………… Tarikh:…………………
Kelas : ……………………
Rujukan: B5 DT1 E1
Arahan : Lengkapkan
ayat berpandukan gambar.
1.
Kejadian tanah
runtuh itu telah __________
banyak nyawa _________________________.
2.
__________________________ menyebabkan
berlakunya
banjir kilat di
kawasan
_________________________.
3.
Kejadian
________________ menyebabkan
penduduk di
situ ______________ ke pusat
penempatan
sementara.
4.
Rebut
petir yang _____________ semalam
menyebabkan
banyak _________________.
5.
Pada
musim kemarau, cuaca
__________
_____________ dan
menjadi tanah _______
_____________________.
( menguasai / tidak menguasai )
INSTRUMEN
PENTAKSIRAN STANDARD PRESTASI
BAHASA MALAYSIA TAHUN
1
KEMAHIRAN
|
Menulis
|
BAND
|
5
|
PERNYATAAN
STANDARD
|
Memahami, menaakul dan menyampaikan maklumat tentang
sesuatu perkara yang didengar, ditutur, dibaca dan ditulis dalam pelbagai
situasi dengan tepat.
|
DESKRIPTOR
|
B5 DT1:
Murid berupaya menyampai pelbagai maklumat secara
bertulis dengan tepat.
|
EVIDENS
|
B5
DT1 E2 :
Menghasilkan
penulisan yang sesuai secara terkawal menggunakan pola ayat FN + FN dan FN +
FK.
|
AKTIVITI
PENTAKSIRAN
|
Langkah
Pentaksiran:
a.
Teliti gambar bersiri.
b. Minta murid membaca secara luncuran perkataan dan frasa yang dipaparkan.
c. Minta murid bercerita tentang gambar tersebut.
d. Tulis ayat menggunakan pola ayat FN + FN dan FN + FK.
e. Murid menghasilkan karangan berdasarkan ayat yang telah dibina.
|
INSTRUMEN PENTAKSIRAN STANDARD PRESTASI
BAHASA MALAYSIA TAHUN 1
Nama: …………………………………………… Tarikh:…………………
Kelas : ……………………
Rujukan: B5 DT1 E2
Arahan : Bina ayat
berdasarkan gambar menggunakan perkataan yang diberi.
1.
– bangun – pagi
2.
– mengemas – katil
3.
– gigi – berus gigi
4.
– mandi – cuci
5.
– pakaian – bersih
6.
– sarapan – ibu
Arahan: Tulis
karangan berdasarkan ayat yang telah dibina.
Karangan:
( menguasai / tidak
menguasai )
INSTRUMEN PENTAKSIRAN STANDARD PRESTASI
BAHASA MALAYSIA
TAHUN 1
KEMAHIRAN
|
Mendengar
dan Bertutur
|
BAND
|
6
|
PERNYATAAN
STANDARD
|
Memahami, menilai dan mengemukakan idea dan
pendapat tentang sesuatu perkara yang
didengar, ditutur, dibaca dan ditulis dalam pelbagai situasi dengan
bertatasusila.
|
DESKRIPTOR
|
B6 DL1:
Murid berupaya bercerita tentang perkara yang
mengandungi nilai murni yang dapat mempengaruhi khalayak.
|
EVIDENS
|
B6
DL1 E1 :
Menyampaikan
cerita yang mengandungi nilai murni dengan penuh keyakinan, kreatif dan
mempengaruhi khalayak.
|
AKTIVITI
PENTAKSIRAN
|
Langkah
Pentaksiran:
a. Murid menyampaikan cerita berpandukan gambar bersiri.
|
INSTRUMEN PENTAKSIRAN STANDARD PRESTASI
BAHASA MALAYSIA TAHUN 1
Nama: …………………………………………… Tarikh:…………………
Kelas : ……………………
Rujukan: B6 DL1 E1
Arahan : Menyampaikan
cerita berpandukan gambar.
( menguasai / tidak
menguasai )
INSTRUMEN PENTAKSIRAN STANDARD PRESTASI
BAHASA MALAYSIA
TAHUN 1
KEMAHIRAN
|
Mendengar
dan Bertutur
|
BAND
|
6
|
PERNYATAAN
STANDARD
|
Memahami, menilai dan mengemukakan idea dan
pendapat tentang sesuatu perkara yang
didengar, ditutur, dibaca dan ditulis dalam pelbagai situasi dengan
bertatasusila.
|
DESKRIPTOR
|
B6 DL2:
Murid berupaya berbicara untuk mendapatkan dan
menyampaikan maklumat secara bertatasusila.
|
EVIDENS
|
B6 DL2 E1 :
Berbicara untuk menyampaikan maklumat tentang sesuatu
perkara dengan tepat secara bertatasusila menggunakan bahasa yang sesuai.
|
AKTIVITI
PENTAKSIRAN
|
Langkah
Pentaksiran:
a.
Murid berbicara tentang gambar.
b.
Tuliskan maklumat.
|
INSTRUMEN
PENTAKSIRAN STANDARD PRESTASI
BAHASA MALAYSIA TAHUN
1
Nama:
…………………………………………… Tarikh:…………………
Kelas
: ……………………
Rujukan:
B6 DL2 E1
Arahan : Berbicara
dan tuliskan maklumat.
( menguasai / tidak
menguasai )
INSTRUMEN PENTAKSIRAN STANDARD PRESTASI
BAHASA MALAYSIA
TAHUN 1
KEMAHIRAN
|
Membaca
|
BAND
|
6
|
PERNYATAAN
STANDARD
|
Memahami, menilai dan mengemukakan idea dan
pendapat tentang sesuatu perkara yang
didengar, ditutur, dibaca dan ditulis dalam pelbagai situasi dengan
bertatasusila.
|
DESKRIPTOR
|
B6 DB1:
Murid berupaya membaca dan memahami pelbagai bahan
bacaan sastera dan bukan sastera.
|
EVIDENS
|
B6 DB1 E1 :
Bercerita atau menyampaikan maklumat yang dibaca secara
bertatasusila menggunakan kosa kata yang luas dan tepat.
|
AKTIVITI
PENTAKSIRAN
|
Langkah
Pentaksiran:
a.
Murid membaca petikan.
b. Tulis maklumat tentang kebaikan “Susu”
|
INSTRUMEN PENTAKSIRAN STANDARD PRESTASI
BAHASA MALAYSIA TAHUN 1
Nama: …………………………………………… Tarikh:…………………
Kelas : ……………………
Rujukan: B6 DB1 E1
Arahan : Baca
petikan dan nyatakan maklumat tentang kebaikan “Susu”.
Susu ialah
sejenis minuman yang berkhasiat. Susu mengandungi
banyak khasiat yang baik untuk badan.
Susu didapati daripada lembu dan kambing.
Kanak-kanak
dan orang dewasa minum susu untuk kesihatan.
Susu boleh membekalkan semua zat yang diperlukan oleh
badan. Di samping itu, susu juga boleh
menguatkan gigi dan tulang.
Susu lembu
dan kambing yang sudah diperah boleh diminum begitu saja atau dihantar ke
kilang untuk diproses. Susu boleh
dijadikan mentega, keju, susu, tepung, susu cair dan sebagainya.
Kebaikan Susu
1.
___________________________________________________________
___________________________________________________________
2.
___________________________________________________________
___________________________________________________________
3.
___________________________________________________________
___________________________________________________________
4.
___________________________________________________________
___________________________________________________________
5.
___________________________________________________________
___________________________________________________________
( menguasai / tidak menguasai )
INSTRUMEN
PENTAKSIRAN STANDARD PRESTASI
BAHASA MALAYSIA TAHUN
1
KEMAHIRAN
|
Menulis
|
BAND
|
6
|
PERNYATAAN
STANDARD
|
Memahami, menilai dan mengemukakan idea dan
pendapat tentang sesuatu perkara yang
didengar, ditutur, dibaca dan ditulis dalam pelbagai situasi dengan
bertatasusila.
|
DESKRIPTOR
|
B6
DT1:
Murid
berupaya menghasilkan karya yang sesuai yang dapat menpengaruhi khalayak.
|
EVIDENS
|
B6 DT1 E1 :
Menghasilkan karya kreatif dalam bentuk cereka dan
puisi yang bertatasusila menggunakan gaya bahasa yang menarik.
|
AKTIVITI
PENTAKSIRAN
|
Langkah
Pentaksiran:
|
INSTRUMEN PENTAKSIRAN STANDARD PRESTASI
BAHASA MALAYSIA TAHUN 1
Nama: …………………………………………… Tarikh:…………………
Kelas : ……………………
Rujukan: B6 DT1 E1
Arahan : Tulis
cereka atau puisi berdasarkan gambar.
----------------------------------------------
( menguasai / tidak menguasai )
INSTRUMEN PENTAKSIRAN STANDARD PRESTASI
BAHASA MALAYSIA
TAHUN 1
KEMAHIRAN
|
Menulis
|
BAND
|
6
|
PERNYATAAN
STANDARD
|
Memahami, menilai dan mengemukakan idea dan
pendapat tentang sesuatu perkara yang
didengar, ditutur, dibaca dan ditulis dalam pelbagai situasi dengan
bertatasusila.
|
DESKRIPTOR
|
B6 DT2:
Murid berupaya mengedit hasil penulisan dari segi
bahasa.
|
EVIDENS
|
B6 DT2 E1 :
Mengedit hasil penulisan dari segi ejaan.
|
AKTIVITI
PENTAKSIRAN
|
Langkah
Pentaksiran:
|
INSTRUMEN
PENTAKSIRAN STANDARD PRESTASI
BAHASA MALAYSIA TAHUN
1
Nama:
…………………………………………… Tarikh:…………………
Kelas
: ……………………
Rujukan:
B6 DT2 E1
Arahan : Betulkan
ejaan dan tulis cerita ini semula.
Siti
mengekut ibunya ke pasar malam. Pasar malam
di siti diadakan pade setiap malam.
Banyak orang
membeli-belih di situ. Mereka terpakse
berjalan berhimpit-himpit. Suasano di
situ agak bising. Penjual dan pembeli
saling mentawar harga. Sesetengah
peniage pula terjerit-jerit. Mereka
memanggil pembeli agar membeli barongan mereka.
Selepas
membeli sayor, daging,buah-buahan dan makanan,mereke pulang ke rumah.
( menguasai / tidak
menguasai )
No comments:
Post a Comment