RPT


RANCANGAN PELAJARAN TAHUNAN
BAHASA MELAYU TAHUN SATU (2012)
KURIKULUM STANDARD SEKOLAH RENDAH (KSSR)




MINGGU



TEMA/ TAJUK

STANDARD KURIKULUM


CATATAN

Standard Kandungan

       Standard Pembelajaran



 PERTAMA


PROGRAM TRANSISI


 KEDUA

PROGRAM TRANSISI



 KETIGA

PROGRAM TRANSISI


 KEEMPAT



TEMA 1
KELUARGA

UNIT 1
Cerita Huda

Sistem Bahasa
Tatabahasa – kata nama am

Kosa kata – benda-benda maujud

1.1 Asas mendengar dan memberikan respons dengan betul terhadap pelbagai bunyi dalam persekitaran.




1.2 Mendengar, mengecam dan menyebut bunyi bahasa iaitu abjad, suku kata,

1.1.1 Mengecam pelbagai bunyi dalam persekitaran dengan teliti dan betul.
1.1.2 Mengecam dan mengajuk pelbagai bunyi dalam persekitaran yang didengar dengan betul.

1.2.1 Mendengar, mengecam dan menyebut nama abjad dengan betul dan tepat.




MINGGU



TEMA/ TAJUK

STANDARD KURIKULUM


CATATAN

Standard Kandungan

       Standard Pembelajaran




Pengisian Kurikulum:
 Ilmu: Pen. Seni, Muzik, Sains

Nilai: Kegembiraan, kesenian

Kemahiran Bernilai Tambah:
KB – Mencirikan, menghubungkaitkan

BCB – Mendengar dengan berkesan

Kecerdasan Pelbagai:
Kinestetik

perkataan, frasa dan ayat dengan betul.









1.2.2 Mendengar dan menyebut bunyi vokal dan suku kata terbuka dengan betul dan tepat.

1.2.3 Mendengar dan menyebut bunyi vokal dan suku kata tertutup dengan betul dan tepat.

1.2.4 Mendengar, memahami, menyebut dan mengeja perkataan yang mengandungi suku kata terbuka dan tertutup dengan betul dan tepat.



2.1 Asas membaca dengan sebutan yang betul.

2.1.1 Membaca bentuk-bentuk abjad dan membunyikan huruf vokal dengan sebutan yang betul.

2.1.2 Mengeja dan membatang suku kata terbuka dengan sebutan yang betul.









MINGGU



TEMA/ TAJUK

STANDARD KURIKULUM


CATATAN

Standard Kandungan

      Standard Pembelajaran





3.1 Asas menulis dengan cara yang betul.

3.1.1 Melakar pelbagai bentuk atau corak dengan kemas dan jelas.
3.1.2 Membentuk garisan yang menyerupai bentuk huruf dengan kemas dan jelas.



3.2 Menulis secara mekanis berdasarkan bahan yang diberi dengan betul dan kemas.






4.1 Menyebut dan memahami unsur seni dalam lagu melalui nyanyian secara didik hibur.


3.2.1 Menulis dan membentuk huruf besar dan huruf kecil dengan cara yang betul serta tulisan yang kemas.
3.2.2 Menulis suku kata terbuka dengan cara yang betul dan tulisan yang kemas.



4.1.1 Menyebut seni kata lagu melalui nyanyian secara didik hibur.









MINGGU



TEMA/ TAJUK

STANDARD KURIKULUM


CATATAN

Standard Kandungan

Standard Pembelajaran



 KELIMA


TEMA 1
KELUARGA

UNIT 2
Keluarga Huda

Sistem Bahasa:
Tatabahasa – kata nama am

Kosa kata – bapa, kaya, meja, roti

Pengisian Kurikulum:
Ilmu: Muzik, Kajian Tempatan

Nilai: Kasih-sayang, menghormati



1.2 Mendengar, mengecam dan menyebut bunyi bahasa iaitu abjad, suku kata, perkataan, frasa dan ayat dengan betul.

1.2.1 Mendengar, mengecam dan menyebut nama abjad dengan betul dan tepat.
1.2.2 Mendengar dan menyebut bunyi vokal dan suku kata terbuka dengan betul dan tepat.
1.2.3 Mendengar dan menyebut bunyi vokal dan suku kata tertutup dengan betul dan tepat.
1.2.4 Mendengar, memahami, menyebut dan mengeja perkataan yang mengandungi suku kata terbuka dan tertutup dengan betul dan tepat.













MINGGU



TEMA/ TAJUK

STANDARD KURIKULUM


CATATAN

Standard Kandungan

Standard Pembelajaran




Kemahiran Bernilai Tambah:
KB – Mengecam, menghubungkaitkan, menjanakan idea

BCB – Mendengar dengan berkesan, mengingat

Kecerdasan Pelbagai:
 Muzik

2.1 Asas membaca dengan sebutan yang betul.

2.1.1 Membaca bentuk-bentuk abjad dan membunyikan huruf vokal dengan sebutan yang betul.
2.1.2 Mengeja dan membatang suku kata terbuka dengan sebutan yang betul.
2.1.3 Mengeja dan membatang suku kata tertutup dengan sebutan yang betul.



2.2 Membaca dan memahami perkataan, frasa dan ayat daripada pelbagai sumber dengan sebutan yang betul.

2.2.1 Membaca dan memahami perkataan yang mengandungi dua atau tiga suku kata, diftong, vokal berganding, digraf dan konsonan bergabung dengan sebutan yang betul.









MINGGU



TEMA/ TAJUK

STANDARD KURIKULUM


CATATAN

Standard Kandungan

Standard Pembelajaran





3.2 Menulis secara mekanis berdasarkan bahan yang diberi dengan betul dan kemas.

3.2.1 Menulis dan membentuk huruf besar dan huruf kecil dengan cara yang betul dan tulisan yang kemas.
3.2.2 Menulis suku kata terbuka dengan cara yang betul dan tulisan yang kemas.



4.1 Menyebut dan memahami unsur seni dalam lagu melalui nyanyian secara didik hibur.





5.1 Memahami dan menggunakan golongan kata dengan betul mengikut konteks.

4.1.1 Menyebut seni kata lagu melalui nyanyian secara didik hibur.
4.1.2 Menyebut dengan jelas dan memahami seni kata lagu melalui nyanyian dan gerak laku secara didik hibur.


5.1.1 Memahami dan menggunakan kata nama am yang mudah dengan betul mengikut konteks.










MINGGU



TEMA/ TAJUK

STANDARD KURIKULUM


CATATAN

Standard Kandungan

Standard Pembelajaran



MINGGU KEENAM

TEMA 1
KELUARGA

UNIT 3
Kasih Ibu

Sistem Bahasa:
Tatabahasa: kata nama am, kata nama khas

Kosa kata: guli, dadu, dadu, guni, nona

Pengisian Kurikulum:
Ilmu: Pend. Moral

Nilai: Menghargai, kasih-sayang

Kemahiran Bernilai Tambah:
KB – mengecam, mencirikan


1.2 Mendengar, mengecam dan menyebut bunyi bahasa iaitu abjad, suku kata, perkataan, frasa dan ayat dengan betul.


1.2.2 Mendengar dan menyebut bunyi vokal dan suku kata terbuka dengan betul dan tepat.
1.2.3 Mendengar dan menyebut bunyi vokal dan suku kata tertutup dengan betul dan tepat.
1.2.4 Mendengar, memahami, menyebut dan mengeja perkataan yang mengandungi suku kata terbuka dan tertutup.



2.1 Asas membaca dengan sebutan yang betul.

2.1.1 Membaca bentuk-bentuk, abjad dan membunyikan huruf vocal dengan sebutan yang betul.
2.1.2 Mengeja dan membatang suku kata terbuka dengan sebutan yang betul.
2.1.3 Mengeja dan membatang suku kata




MINGGU



TEMA/ TAJUK

STANDARD KURIKULUM


CATATAN

Standard Kandungan

Standard Pembelajaran




Mencirikan

BCB – Mengingat

Kecerdasan Pelbagai:
 Muzik



tertutup dengan sebutan yang betul.



2.2 Membaca dan memahami perkataan, frasa dan ayat daripada pelbagai sumber dengan sebutan yang betul.




3.3 Membina dan menulis perkataan, frasa dan ayat dengan betul.

2.2.1 Membaca dan memahami perkataan yang mengandungi dua atau tiga suku kata, diftong, vokal berganding, digraph dan konsonan bergabung dengan sebutan yang betul.

3.3.1 Membina dan menulis perkataan yang mengandungi suku kata terbuka dan tertutup dengan betul dan kemas.
3.3.2 Membina dan menulis perkataan yang mengandungi diftong, vokal berganding, digraph dan konsonan bergabung dengan betul.
3.3.3 Membina dan menulis frasa dengan betul.




MINGGU



TEMA/ TAJUK

STANDARD KURIKULUM


CATATAN

Standard Kandungan

Standard Pembelajaran






3.3.4 Membina dan menulis ayat tunggal dan ayat majmuk dengan betul.



4.1 Menyebut dan memahami unsur seni dalam lagu melalui nyanyian secara didik hibur.








5.1 Memahami dan menggunakan golongan kata dengan betul mengikut konteks.

4.1.1 Menyebut seni kata lagu melalui nyanyian secara didik hibur.

4.1.2 Menyebut dengan jelas dan memahami seni kata lagu melalui nyanyian dan gerak laku secara didik hibur.


5.1.1 Memahami dan menggunakan kata nama am yang mudah dengan betul mengikut konteks.


















MINGGU



TEMA/ TAJUK

STANDARD KURIKULUM


CATATAN

Standard Kandungan

Standard Pembelajaran



 KETUJUH

TEMA 1
KELUARGA

UNIT 4
Sayang Ayah

Sistem Bahasa:
Tatabahasa – kata nama am

Kosa kata – datuk, nenek, merah, kereta

Pengisian Kurikulum:
Ilmu: Sains,
Pend. Moral

Nilai: bantu- membantu, kerjasama

1.2 Mendengar, mengecam dan menyebut bunyi bahasa iaitu abjad, suku kata, perkataan, frasa dan ayat dengan betul.

1.2.3 Mendengar dan menyebut bunyi vokal dan suku kata tertutup dengan betul dan tepat.
1.2.4 Mendengar, memahami, menyebut dan mengeja perkataan yang mengandungi suku kata terbuka dan tertutup dengan betul dan tepat.



2.1 Asas membaca dengan sebutan yang betul.



2.2 Membaca dan memahami perkataan, frasa dan ayat daripada pelbagai sumber dengan sebutan yang betul.

2.1.3 Mengeja dan membatang suku kata tertutup dengan sebutan yang betul.

2.2.1 Membaca dan memahami perkataan yang mengandungi dua atau tiga suku kata, diftong, vokal berganding, digraf dan







MINGGU



TEMA/ TAJUK

STANDARD KURIKULUM


CATATAN

Standard Kandungan

Standard Pembelajaran




Kemahiran Bernilai Tambah:
KB – menghubungkaitkan, membuat gambaran mental, mengecam, meneroka

BCB – mendengar dengan berkesan

Kecerdasan Pelbagai:
Muzik



Konsonan bergabung dengan sebutan yang betul.
2.2.2 Membaca dan memahami frasa yang mengandungi perkataan dua atau tiga suku kata, diftong, vokal berganding, digraph dan konsonan bergabung dengan sebutan yang betul.
2.2.3 Membaca dan memahami ayat tunggal daripada bahan bacaan dengan sebutan yang betul.


















MINGGU



TEMA/ TAJUK

STANDARD KURIKULUM


CATATAN

Standard Kandungan

Standard Pembelajaran





3.2 Menulis secara mekanis berdasarkan bahan yang diberi dengan betul dan kemas.

3.2.3 Menulis suku kata tertutup dengan cara yang betul dan tulisan yang kemas.
3.2.4 Menulis perkataan yang mengandungi dua atau tiga suku kata, diftong, vokal berganding, digraf dan konsonan bergabung dengan cara yang betul dan tulisan yang kemas.



3.3 Membina dan menulis perkataan, frasa dan ayat dengan betul.



3.4 Menulis imlak dengan tepat.

3.3.1 Membina dan menulis perkataan yang mengandungi suku kata terbuka dan tertutup dengan betul dan kemas.

3.4.1 Menulis imlak perkataan yang mengandungi suku kata terbuka dan tertutup dengan tepat.





MINGGU



TEMA/ TAJUK

STANDARD KURIKULUM


CATATAN

Standard Kandungan

Standard Pembelajaran





4.1 Menyebut dan memahami unsur seni dalam lagu melalui nyanyian secara didik hibur.

4.1.1 Menyebut seni kata lagu melalui nyanyian secara didik hibur.
4.1.2 Menyebut dengan jelas dan memahami seni kata lagu melalui nyanyian dan gerak laku secara didik hibur.



5.1 Memahami dan menggunakan golongan kata dengan betul mengikut konteks.

5.1.1 Memahami dan menggunakan kata nama am yang mudah dengan betul mengikut konteks.









MINGGU



TEMA/ TAJUK

STANDARD KURIKULUM


CATATAN

Standard Kandungan

Standard Pembelajaran



 KELAPAN

TEMA 1
KELUARGA

UNIT 1
Saudara-mara Huda

Sistem Bahasa:
Tatabahasa – kata nama am, kata nama khas

Kosa kata – sepupu, mak cik, jantan

Pengisian Kurikulum:
Ilmu: Pend. Moral, Kajian Tempatan, Muzik

Nilai:  kemesraan, menghormati, kasih-sayang


Kemahiran Bernilai Tambah:
KB – Menghubungkait, mereka cipta, menjana idea

BCB – Bacaan intensif, mendengar dengan berkesan


1.2 Mendengar, mengecam dan menyebut iaitu abjad, suku kata, perkataan, frasa dan ayat yang betul.

1.2.4 Mendengar, memahami, menyebut dan mengeja perkataan yang mengandungi suku kata terbuka dan tertutup dengan betul dan tepat.
1.2.5 Mendengar, memahami, menyebut dan mengeja perkataan yang mengandungi dua atau tiga suku kata, diftong, vokal berganding, digraf dan konsonan bergabung dengan betul dan tepat.
1.2.6 Mendengar, memahami perkataan yang mengandungi dua atau tiga suku kata, diftong, vokal berganding, digraf dan konsonan bergabung dengan sebutan yang betul.




2.2 Membaca dan memahami perkataan, frasa dan ayat daripada pelbagai sumber dengan sebutan yang betul.

2.2.1 Membaca dan memahami perkataan yang mengandungi dua atau tiga suku kata, diftong, vokal berganding, digraf dan konsonan bergabung dengan sebutan yang betul.






















MINGGU



TEMA/ TAJUK

STANDARD KURIKULUM


CATATAN

Standard Kandungan

Standard Pembelajaran




Kecerdasan Pelbagai
 verbal linguistik

3.2 Menulis secara mekanis berdasarkan bahan yang diberi dengan betul dan kemas













4.4 Melafaz dan memahami puisi dengan intonasi yang betul menggunakan bahasa yang indah secara didik hibur.

5.1 Memahami dan menggunakan golongan kata dengan betul mengikut konteks.

3.2.4 Menulis perkataan yang mengandungi dua atau tiga suku kata, diftong, vocal berganding, digraf dan konsonan bergabung dengan betul dan tulisan yang kemas.
3.2.5 Menulis frasa yang mengandungi perkataan dua atau tiga suku kata, diftong, vocal berganding, digraph dan konsonan bergabung dengan betul dan kemas.
3.2.6 Menulis ayat tunggal dengan betul dan tulisan yang kemas.
4.4.1 Melafazkan pantun dua kerat dengan intonasi yang betul secara didik hibur.


5.1.2 Memahami dan menggunakan kata nama khas yang mudah dengan betul mengikut konteks.






































MINGGU



TAJUK / TEMA

STANDARD KURIKULUM




CATATAN

STANDARD KANDUNGAN

STANDARD PEMBELAJARAN


SEMBILAN

TEMA 2
BERSIH DAN SIHAT

UNIT 6:
Bersihkan Diri

SISTEM BAHASA
TATABAHASA:
kata ganti nama diri

PENGISIAN KURIKULUM
ILMU:
Pendidikan Kesihatan
Sains

NILAI:
Kebersihan

KBT
KB – Menghubungkaitkan, menjanakan idea

BCB – Bacaan intensif, mendengar dengan berkesan
KP – verbal linguistik

1.2 Mendengar, mengecam dan menyebut bunyi bahasa iaitu abjad, suku kata, perkataan, frasa dan
       ayat yang betul.


2.2 Membaca dan memahami perkataan, frasa dan ayat daripada pelbagai sumber dengan sebutan yang betul.




3.2   Menulis secara mekanis berdasarkan bahan yang
       diberi dengan betul dan kemas.





4.4   Melafaz dan memahami puisi dengan intonasi yang betul menggunakan bahasa yang indah secara didik hibur.

5.1   Memahami dan menggunakan golongan kata dengan betul mengikut konteks.


1.2.5     Mendengar, memahami, menyebut dan mengeja perkataan yang mengandungi dua atau tiga suku kata terbuka dan tertutup dengan betul dan tepat.

2.2.2     Membaca dan memahami frasa yang mengandungi perkataan yang mengandungi perkataan dua atau tiga suku kata, diftong, vokal berganding, digraf dan konsonan bergabung dengan sebutan yang betul.

3.2.5     Menulis frasa yang mengandungi  perkataan dua atau tiga suku kata,
           diftong, vokal berganding  
           digraf, dan  konsonan
           bergabung dengan betul dan   
           tulisan yang kemas.

4.4.1     Melafazkan pantun dua kerat dengan intonasi yang betul secara didik hibur.


5.1.3     Memahami dan menggunakan kata ganti nama diri pertama dan kedua dalam pelbagai konteks dengan betul.


MINGGU
TEMA / TAJUK
STANDARD KURIKULUM
STANDARD PEMBELAJARAN
CATATAN

SEPULUH

TEMA 2
BERSIH DAN SIHAT

UNIT 7
Rumah Bersih

SISTEM BAHASA
TATABAHASA
Kata kerja
Kata nama am

PENGISIAN KURIKULUM
ILMU:
Pendidikan Kesihatan
Pendidikan Moral

NILAI:
Kebersihan
Kerjasama

KBT:
KB
Menghubungkaitkan
Mengecam
Menjana idea

BCB – mendengar dengan berkesan

KP – Verbal linguistik


1.2  Mendengar, mengecam dan   
       menyebut buny bahasa iaitu abjad,
       suku kata, perkataan, frasa dan
       ayat yang betul.


2.2  Membaca dan memahami perkataan, frasa dan ayat daripada pelbagai sumber dengan sebutan yang  betul.







3.2  Menulis secara mekanis berdasarkan bahan yang diberi dengan betul dan  kemas.




4.1   Menyebut dan memahami unsur seni dalam lagu melalui nyanyian secara didik hibur.

5.1   Memahami dan menggunakan golongan kata dengan betul mengikut konteks.




1.2.5     Mendengar, memahami, menyebut dan mengeja perkataan yang mengandungi dua atau tiga suku kata terbuka dan tertutup dengan  betul dan tepat.

2.2.2     Membaca dan memahami frasa yang mengandungi perkataan yang mengandungi perkataan dua atau tiga suku kata, diftong, vokal berganding, digraf dan konsonan bergabung dengan sebutan yang betul.

3.2.5     Menulis frasa yang mengandungi  perkataan dua atau tiga suku kata, diftong, vokal berganding, digraf, dan konsonan bergabung dengan betul dan tulisan yang kemas.

4.1.1     Menyebut seni kata lagu melalui nyanyian secara didik hibur.

5.1.4     Memahami dan menggunakan kata kerja dengan betul mengikut konteks.

  


MINGGU
TEMA /TAJUK
STANDARD KURIKULUM
STANDARD PEMBELAJARAN
CATATAN

KESEBELAS

TEMA 2
BERSIH DAN SIHAT

UNIT 8
Kelas Ceria

SISTEM BAHASA
TATABAHASA:
Kata kerja
Kata adjektif

PENGISIAN KURIKULUM
ILMU:
Pendidikan Moral / Pendidikan Agama Islam
Pendidikan Kesihatan

NILAI:
Kerjasama
Kerajinan


KBT
KB – menghubungkaitkan,

BCB – bacaan intensif,

KP – verbal linguistik,


1.2   Mendengar, mengecam dan menyebut bunyi bahasa iaitu abjad, suku kata, perkataan, frasa dan ayat yang betul dan ayat yang betul.

2.2   Membaca dan memahami perkataan, frasa dan ayat daripada pelbagai sumber dengan sebutan yang betul.

2.3   Membaca kuat pelbagai bahan bacaan dengan lancar, sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.

3.2   Menulis secara mekanis berdasarkan bahan diberi dengan betul dan kemas.

4.3   Mengujarkan bahasa yang indah dan
        menggunakan bahasa badan
        dengan kreatif melalui lakonan       
        secara didik hibur.


5.1   Memahami dan menggunakan golongan kata dengan betul mengikut konteks.











1.2.5     Mendengar, memahami dan menyebut frasa dan ayat tunggal dengan betul dan tepat.

2.2.3     Membaca dan memahami ayat tunggal daripada pelbagai bahan bacaan dengan sebutan yang betul.

2.3.1     Membaca kuat ayat tunggal dengan lancar, sebutan yang jelas dan intonasi yang betul mengikut tanda baca.

3.2.6     Menulis ayat tunggal dengan betul dan tulisan yang kemas.

4.3.1     Mengujarkan dialog dengan sebutan dan intonasi yang betul dan jelas tentang sesuatu perkara melalui lakonan secara didik hibur.

5.1.5     Memahami dan menggunakan kata kerja dengan betul mengikut konteks.



MINGGU
TEMA / TAJUK
STANDARD KURIKULUM
STANDARD PEMBELAJARAN
CATATAN

KEDUA BELAS

TEMA 2
BERSIH DAN SIHAT

UNIT 9
Badan Cergas

SISTEM BAHASA
TATABAHASA:
Kata kerja

PENGISIAN KURIKULUM
ILMU:
Pendidikan Jasmani
Pendidikan Kesihatan

NILAI:
Kerajinan
Kerjasama
Gotong-royong



KBT
KB – menghubungkait, menjanakan idea

BCB – bacaan intensif

KP – Kinestetik



1.3       Mendengar, memahami da memberi respons terhadap sesuatu arahan, soalan dan pesanan yang didengar dengan betul.

2.2   Membaca dan memahami perkataan, frasa dan ayat daripada pelbagai sumber dengan sebutan yang betul.

2.3       Membaca kuat pelbagai bahan bacaan dengan lancar, sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.

3.2   Menulis secara mekanis berdasarkan bahan yang diberi dengan betul dan kemas.

3.3   Membina dan menulis perkataan, frasa dan ayat dengan betul.


4.1   Menyebut dan memahami unsur seni dalam lagu melalui nyanyian secara didik hibur.



5.1   Memahami dan menggunakan golongan kata dengan betul mengikut konteks.



1.3.1     Mendengar, memahami dan memberi respons terhadap sesuatu arahan secara lisan atau gerak laku dengan betul.

2.2.3     Membaca dan memahami ayat tunggal daripada pelbagai bahan dengan sebutan yang betul.

2.3.1     Membaca kuat ayat tunggal dengan lancar, sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.

3.2.7     Menulis ayat tunggal dengan betul dan tulisan yang kemas.

3.3.1     Membina dan menulis perkataan yang mengandungi suku kata terbuka dan tertutup dengan betul dan kemas.

4.1.1     Menyebut seni kata lagu melalui nyanyian secara didik hibur.


5.1.4     Memahami dan menggunakan kata kerja dengan betul mengikut konteks.



MINGGU
TEMA / TAJUK
STANDARD KURIKULUM
STANDARD PEMBELAJARAN
CATATAN

KETIGA BELAS

TEMA 2
BERSIH DAN SIHAT

UNIT 10
Makanan Berzat

SISTEM BAHASA
TATABAHASA:
Kata nama am
Kata adjektif

PENGISIAN KURIKULUM
ILMU:
Sains
Pendidikan Kesihatan
Pendidikan Jasmani

NILAI:
Kebersihan
Bijaksana
Berdisiplin

KBT
KB – menghubungkaitkan, menjanakan idea

BCB – mendengar dengan berkesan, bacaan intensif

KP – verbal linguistik , kinestetik, visual-ruang

Kontekstual – menghubungkaitkan



1.3   Mendengar, memahami dan memberi respons
       terhadap sesuatu arahan, soalan
       dan pesanan yang didengar dengan
       betul.

2.2   Membaca dan memahami perkataan, frasa dan ayat daripada pelbagai sumber dengan sebutan yang betul.



2.3   Membaca kuat pelbagai bahan bacaan dengan lancar, sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.

3.3    Membina dan menulis perkataan, frasa dan ayat dengan betul.




3.4    Menulis imlak dengan tepat.




4.2   Mengujarkan bahasa bahasa yang indah dan menggunakan bahasa badan secara kreatif semasa bercerita secara ddik hibur.



1.3.1     Mendengar, memahami dan memberikan respons terhadap sesuatu arahan secara lisan atau gerak laku yang betul.

2.2.1     Membaca dan memahami   
perkataan yang mengandungi dua atau tiga suku kata, diftong, vokal berganding, digraf dan konsonan bergabung dengan sebutan yang betul.

2.3.1     Membaca kuat ayat tunggal dengan lancar, sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.

3.3.1     Membina dan menulis perkatan yang mengandungi suku kata terbuka dan tertutup dengan betul dan kemas.

3.4.1     Menulis imlak perkataan yang mengandungi suku kata terbuka dan suku kata tertutup dengan tepat.

4.2.1     Mengujarkan ayat dengan sebutan yang betul dan jelas tentang sesuatu perkara melalui penceritaan secara didik hibur.







MINGGU





TAJUK / TEMA

STANDARD KURIKULUM




CATATAN

STANDARD KANDUNGAN


STANDARD PEMBELAJARAN

KEEMPAT BELAS

TEMA 3:
HIDUP SELAMAT

UNIT 11 :
Simpan dengan Selamat

SISTEM BAHASA
TATABAHASA: Kata Adjektif
                          Kata Sendi

PENGISIAN KURIKULUM
ILMU : Kemahiran Hidup
NILAI :Berhati-hati

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
KB: Mengecam, menjanakan idea,  
       menghubungkaitkan
KP: Verbal-linguistik
BCB: Bacaan intensif

1.3 Mendengar , memahami dan memberi respons terhadap sesuatu arahan, soalan dan pesanan yang didengar dengan betul.

1.5 Bercerita dan menceritakan sesuatu perkara semula dengan tepat menggunakan sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.


1.6 Berbicara untuk menyampaikan maklumat tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber secara bertatasusila

1.3.1 Mendengar, memahami dan memberikan respons terhadap sesuatu arahan secara lisan atau gerak laku dengan betul.



1.5.1 Bercerita tentang sesuatu perkara dengan tepat , sebutan yang jelas dan intonasi yang betul menggunakan ayat tunggal.




1.6.2 Berbicara untuk menyampaikan maklumat dengan tepat  daripada pelbagai sumber secara bertatasusila.



































MINGGU



TAJUK / TEMA


STANDARD KURIKULUM




CATATAN


STANDARD KANDUNGAN



STANDARD
PEMBELAJARAN



2.3 Membaca kuat pelbagai bahan bacaan dengan lancar, sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.

2.5 Membaca dan menaakul untuk memindahkan maklumat yang terdapat dalam pelbagai bahan

3.3 Membina dan menulis perkataan, frasa, dan ayat dengan betul.





3.2 Menulis secara mekanis berdasarkan bahan yang diberi dengan betul dan kemas

2.3.1 Membaca kuat ayat tunggal  dengan lancar, sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.



2.5.1 Membaca dan memahami maklumat dalam bahan grafik dengan betul.




3.3.1 Membina dan menulis perkataan yang mengandungi suku kata terbuka dan tertutup dengan betul dan kemas.

3.3.4 Membina dan menulis ayat tunggal dan ayat majmuk dengan betul.

3.2.2 Menulis suku kata terbuka dengan cara yang betul dan tulisan yang kemas.

3.2.3 Menulis suku kata tertutup dengan cara yang betul dan tulisan yang kemas.










MINGGU





TAJUK / TEMA

STANDARD KURIKULUM




CATATAN




STANDARD KANDUNGAN


STANDARD
PEMBELAJARAN


KELIMA BELAS

TEMA 3:
HIDUP SELAMAT

UNIT 12 :
Pastikan Selamat

SISTEM BAHASA:
TATABAHASA: Kata Hubung

PENGISIAN KURIKULUM:
ILMU : Pendidikan Moral
NILAI :Disiplin


KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
KB: Mentafsir, menjanakan idea, menghubungkaitkan
KP: Verbal-linguistik
BCB: Bacaan intensif


1.3 Mendengar , memahami dan memberi respons terhadap sesuatu arahan, soalan dan pesanan yang didengar dengan betul.

2.2 Membaca dan memahami perkataan, frasa dan ayat daripada pelbagai sumber dengan sebutan yang betul.


2.3 Membaca kuat pelbagai bahan bacaan dengan lancar’ sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.

3.3 Membina dan menulis perkataan, frasa, dan ayat dengan betul.

1.3.2 Mendengar, memahami dan memberikan respons dengan betul secara lisan terhadap pelbagai soalan tertumpu.



2.2.3 Membaca dan memahami ayat tunggal daripada pelbagai bahan bacaan dengan sebutan yang betul.




2.3.2 Membaca kuat ayat  tunggal dan ayat majmuk dengan lancar, sebutan yang jelas dan intonasi ikut yang betul mengikut tanda baca.


3.3.2 Membina dan menulis perkataan yang mengandungi diftong, vokal berganding, digraph dan konsonan bergabung dengan betul

3.3.4 Membina dan menulis ayat tunggal dan ayat majmuk dengan betul.





MINGGU





TAJUK / TEMA


STANDARD KURIKULUM




CATATAN





STANDARD KANDUNGAN


STANDARD
PEMBELAJARAN




5.1 Memahami dan menggunakan golongan kata dengan betul mengikut konteks.

5.1.6 Memahami dan menggunakan kata hubung yang mudah dengan betul mengikut konteks.







KEENAM BELAS

TEMA 3:
HIDUP SELAMAT

UNIT 13 :
Berhati-hati Kawan

SISTEM BAHASA:
TATABAHASA: Kata Hubung

PENGISIAN KURIKULUM:
ILMU : Pendidikan Kesihatan
NILAI :Disiplin



KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
KB: Mengecam, menjanakan idea, menghubungkaitkan
KP: Verbal-linguistik
BCB: Bacaan intensif
Kontekstual: Menghubungkaitkan
1.5 Bercerita dan menceritakan sesuatu perkara semula dengan tepat menggunakan sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.

1.3 Mendengar, memahami dan memberi respons terhadap sesuatu arahan, soalan dan pesanan yang didengar dengan betul.



2.3 Membaca kuat pelbagai bahan bacaan dengan lancar’ sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.

2.4 Membaca dan memahami maklumat yang tersurat  dan tersirat daripada pelbagai bahan untuk memberi respons dengan betul.















1.5.1 Bercerita tentang sesuatu perkara dengan tepat, sebutan yang jelas dan intonasi yang betul menggunakan ayat tunggal.


1.3.2 Mendengar, memahami dan memberikan respons dengan betul secara lisan terhadap pelbagai soalan tertumpu.





2.3.2 Membaca kuat ayat  tunggal dan ayat majmuk dengan lancar, sebutan yang jelas dan intonasi ikut yang betul mengikut tanda baca.


2.4.1 Membaca dan memahami maklumat untuk mengenal pasti idea utama dalam pelbagai  bahan  dengan tepat.




























MINGGU





TAJUK / TEMA



STANDARD KURIKULUM




CATATAN



STANDARD KANDUNGAN



STANDARD
PEMBELAJARAN




2.6 Membaca pelbagai bahan sastera dan bukan sastera yang sesuai bagi memupuk minat membaca.

3.3 Membina dan menulis perkataan, frasa, dan ayat dengan betul.
 




4.3 Mengujarkan bahasa yang indah dan menggunakan bahasa badan dengan kreatif melalui lakonan secara didik hibur.

5.1 Memahami dan menggunakan golongan kata dengan betul

2.6.2 Membaca dan memahami pelbagai bahan bacaan secara didik hibur untuk menambahkan pengetahuan.



3.3.2 Membina dan menulis perkataan yang mengandungi diftong, vokal berganding, digraf dan konsonan bergabung dengan betul.

3.3.4 Membina dan menulis ayat tunggal dan ayat majmuk dengan betul.

4.3.1 Mengujar dialog dengan sebutan dan intonasi yang betul dan jelas tentang sesuatu perkara melalui lakonan secara didik hibur.



5.1.6 Memahami dan menggunakan kata hubung yang mudah dengan betul mengikut konteks.









MINGGU





TAJUK / TEMA

STANDARD KURIKULUM




CATATAN

STANDARD KANDUNGAN


STANDARD
PEMBELAJARAN

KETUJUH BELAS

TEMA 3:
HIDUP SELAMAT

UNIT 14:
Saya Selamat di sini

SISTEM BAHASA:
TATABAHASA: Frasa kerja

PENGISIAN KURIKULUM:
ILMU : Pendidikan Muzik
NILAI : Berhati-hati

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
KB: Mengecam, menjanakan idea, menghubungkaitkan
KP: Muzik
BCB: Bacaan intensif
Kontekstual: Mengalami

 1.3  Mendengar, memahami dan member respons terhadap sesuatu arahan, soalan dan pesanan yang didengar dengan betul.


2.3 Membaca kuat pelbagai bahan bacaan dengan lancar’ sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.



2.4 Membaca dan memahami maklumat yang tersurat dan tersirat daripada pelbagai bahan untuk memberi respons dengan betul





1.3.3 Mendengar, memahami pesanan dan memberikan respons secara gerak laku yang betul.





2.3.2 Membaca kuat ayat  tunggal dan ayat majmuk dengan lancar, sebutan yang jelas dan intonasi ikut yang betul mengikut tanda baca.




2.4.1 Membaca dan memahami maklumat untuk mengenal pasti idea utama dalam pelbagai  bahan  dengan tepat.






MINGGU





TAJUK / TEMA

STANDARD KURIKULUM




CATATAN

STANDARD KANDUNGAN


STANDARD
PEMBELAJARAN



3.3 Membina dan menulis perkataan, frasa, dan ayat dengan betul.

3.5 Mencatat maklumat yang betul tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber.


3.6 Menulis untuk menyampaikan maklumat tentang sesuatu perkara dengan menggunakan bahasa yang santun.



4.1 Menyebut dan memahami unsur seni dalam lagu melalui nyanyian secara didik hibur



3.3.3 Membina dan menulis frasa dengan betul.


3.5.1 Mencatat maklumat yang betul daripada pelbagai sumber




3.6.1 Menulis untuk menyampaikan maklumat yang betul  berdasarkan bahan yang diberi dengan menggunakan bahasa yang santun.




4.1.2 Menyebut dengan jelas dan memahami seni kata lagu melalui nyanyian dan gerak laku secra didik hibur.





MINGGU





TAJUK / TEMA

STANDARD KURIKULUM



CATATAN

STANDARD KANDUNGAN


STANDARD
PEMBELAJARAN

KELAPAN BELAS

TEMA 3:
HIDUP SELAMAT

UNIT 15:
Berhati-hati di Jalan Raya

SISTEM BAHASA:
TATABAHASA: Kata Hubung
                          Kata Adjektif

PENGISIAN KURIKULUM:
ILMU : PKJR
NILAI : Berwaspada

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
KB: Mengecam, menjanakan idea, menghubungkaitkan
KP: Muzik, Verbal-linguistik
BCB: Mencatat nota
         Bacaan intensif
Kontekstual: Mengalami

1.4 Bertutur, berbual dan menyatakan permintaan tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber dalam situasi formal dan tidak formal secara bertatasusila.



2.4 Membaca dan memahami maklumat yang tersurat  dan tersirat daripada pelbagai bahan untuk memberi respons dengan betul.



2.6 Membaca pelbagai bahan sastera dan bukan sastera yang sesuai bagi memupuk minat membaca.



1.4.1 Bertutur menggunakan diksi yang betul secara bertatasusiala.








2.4.1 Membaca dan memahami maklumat untuk mengenal pasti idea utama dalam pelbagai  bahan  dengan tepat.





2.6.1Membaca dan memahami pelbagai bahan bacaan secara didik hibur untuk memperkaya kosa kata.









MINGGU





TAJUK / TEMA

STANDARD KURIKULUM



CATATAN

STANDARD KANDUNGAN


STANDARD PEMBELAJARAN




3.3 Membina dan menulis perkataan, frasa, dan ayat dengan betul.
 
3.4Menulis imlak dengan tepat.





3.5 Mencatat maklumat yang betul tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber.


4.3 Mengujarkan bahasa yang indah dan menggunakan bahasa badan dengan kreatif melalui lakonan secara didik hibur.



5.1 Memahami dan menggunakan golongan kata dengan betul


3.3.4 Membina dan menulis ayat tunggal dan ayat majmuk dengan betul.

3.4.1 Menulis imlak perkataan yang mengandungi suku kata terbuka dan tertutup dengan tepat.

3.4.2 Menulis imlak frasa yang mengandungi suku kata terbuka dan tertutup dengan tepat.

3.5.1 Mencatat maklumat yang betul daripada pelbagai sumber

4.3.1 Mengujar dialog dengan sebutan dan intonasi yang betul dan jelas tentang sesuatu perkara melalui lakonan secara didik hibur.



5.1.5 Memahami dan menggunakan kata adjektif warna dengan betul mengikut konteks.
5.1.6 Memahami dan menggunakan kata hubung yang mudah dengan betul mengikut konteks.





MINGGU





TAJUK / TEMA

STANDARD KURIKULUM



CATATAN




STANDARD KANDUNGAN

STANDARD PEMBELAJARAN



KESEMBILAN BELAS

TEMA 4:
HIDUP BAHAGIA
UNIT 16 :
Taman Kita

SISTEM BAHASA:
TATABAHASA: Kata  Tanya

PENGISIAN KURIKULUM:
ILMU : Sains ,Kemahiran Hidup
NILAI :Gotong Royong
           Menghargai

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
KB: Mengumpul, menjanakan idea, Mengesan,
KP: Verbal linguistik,Naturalis,Interpersonel
BCB: Bacaan intensif Mendengar dengan berkesan

1.3  Mendengar, memahami dan memberi respons terhadap sesuatu arahan, soalan dan pesanan yang didengar dengan betul.

1.4 Bertutur, berbual dan menyatakan permintaan tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber dalam situasi formal dan tidak formal secara bertatasusila.

2.2 Membaca dan memahami perkataan, frasa dan ayat daripada pelbagai sumber dengan sebutan yang betul.

1.3.2 Mendengar, memahami dan memberikan respons dengan betul secara lisan terhadap pelbagai soalan tertumpu.


1.4.1 Bertutur menggunakan diksi yang betul secara bertatasusiala.




2.2.2Membaca dan memahami frasa yang mengandungi perkataan dua atau tiga suku kata, diftong, vokal berganding, digrafdan konsonan bergabung dengan sebutan yang betul.




2.3 Membaca kuat pelbagai bahan bacaan dengan lancar’ sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.


2.4 Membaca dan memahami maklumat yang tersurat  dan tersirat daripada pelbagai bahan untuk memberi respons dengan betul.

2.6  Membaca pelbagai bahan sastera dan bukan sastera yang sesuai bagi memupuk minat membaca.

3.4  Menulis imlak dengan tepat.


2.3.2 Membaca kuat ayat  tunggal dan ayat majmuk dengan lancar, sebutan yang jelas dan intonasi ikut yang betul mengikut tanda baca.

2.4.2 Membaca dan memahami maklumat daripada pelbagai bahan bacaan untuk membuat klasifikasi dengan betul.



2.6.1 Membaca dan memahami pelbagai bahan bacaan secara didik hibur untuk memperkaya kosa kata.

3.4.1 Menulis imlak perkataan yang mengandungi suku kata terbuka dan tertutup dengan tepat.








MINGGU





TAJUK / TEMA

STANDARD KURIKULUM




CATATAN

STANDARD KANDUNGAN

STANDARD PEMBELAJARAN





3.5 Mencatat maklumat yang betul tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber.

4.3 Mengujarkan bahasa yang indah dan menggunakan bahasa badan dengan kreatif melalui lakonan secara didik hibur.



5.1 Memahami dan menggunakan golongan kata dengan betul


3.5.2 Mencatat maklumat yang betul untuk diklasifikasikan daripada pelbagai sumber.

4.3.2 Mengujarkan dialog dengan sebutan dan intonasi yang betul dan jelas tentang sesuatu perkara serta menggunakan bahasa badan dengan kreatif melalui lakonan secara didik hibur.




5.1.7 Memahami dan menggunakan kata tanya merujuk manusia dan benda dengan betul.









MINGGU





TAJUK / TEMA

STANDARD KURIKULUM




CATATAN

STANDARD KANDUNGAN

STANDARD PEMBELAJARAN



KEDUA PULUH


TEMA 4:
HIDUP BAHAGIA

UNIT 17:
Rakan Karib

SISTEM BAHASA
TATABAHASA: Kata Imbuhan Awalan

PENGISIAN KURIKULUM
ILMU : Pend. Sivik dan Ketatanegaraan
NILAI :Bekerjasama
           Tolong Menolong

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
KB: Mengumpul dan Mengelaskan ,Menilai Maramalkan,Mencirikan
KP: Verbal-linguistik,Inter personel
Kontekstual:Menghubungkaitkan
BCB: Mendengar dengan berkesan


1.4 Bertutur, berbual dan menyatakan permintaan tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber dalam situasi formal dan tidak formal secara bertatasusila.

2.3 Membaca kuat pelbagai bahan bacaan dengan lancar’ sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.

2.4  Membaca dan memahami maklumat yang tersurat  dan tersirat daripada pelbagai bahan untuk memberi respons dengan betul.

3.3 Membina dan menulis perkataan, frasa, dan ayat dengan betul.


1.4.2 Berbual tentang sesuatu perkara menggunakan kata panggilan dengan tepat bagi ahli keluarga asas dalam situasi tidak formal secara bertatasusila.



2.3.2 Membaca kuat ayat  tunggal dan ayat majmuk dengan lancar, sebutan yang jelas dan intonasi ikut yang betul mengikut tanda baca.

2.4.2 Membaca dan memahami maklumat daripada pelbagai bahan bacaan untuk membuat klasifikasi dengan betul.


3.3.4 Membina dan menulis ayat tunggal dan ayat majmuk dengan betul.







MINGGU





TAJUK / TEMA

STANDARD KURIKULUM




CATATAN

STANDARD KANDUNGAN

STANDARD PEMBELAJARAN





3.4Menulis imlak dengan tepat.


3.5 Mencatat maklumat yang betul tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber.


4.2 Mengujarkan bahasa yang indah dan menggunakan bahasa badan secara kreatif semasa bercerita secara didik hibur.

4.4 Melafaz dan memahami puisi dengan intonasi yang betul menggunakan bahasa yang indah secara didik hibur.

3.4.2 Menulis imlak frasa yang mengandungi suku kataterbuka dan tertutup dengan tepat.

3.5.1 Mencatat maklumat yang betul daripada pelbagai sumber

3.5.2 Mencatat maklumat yang betul untuk diklasifikasikan daripada pelbagai sumber.

4.2.2 Mengujarkan ayat dengan sebutan dan intonasi yang betul dan jelas tentang sesuatu perkara serta menggunakan bahasa badan yang kreatif  melalui penceritaansecara didik hibur.


4.4.1Melafaz pantun dua kerat dengan intonasi yang betul secara didik hibur







MINGGU





TAJUK / TEMA

STANDARD KURIKULUM




CATATAN

STANDARD KANDUNGAN

STANDARD PEMBELAJARAN





5.2 Memahami dan menggunakan
Pembentukan kata yang sesuai dalam pelbagai situasi dengan betul.

5.2.1Memahami dan menggunakan imbuhan awalan dan akhiran dengan betul dalam pelbagai kontek..


KEDUA PULUH SATU

TEMA 4:
HIDUP BAHAGIA
UNIT 18:
Jiran Huda

SISTEM BAHASA
TATABAHASA: Kata Panggilan, Kata Imbuhan Awalan

PENGISIAN KURIKULUM
ILMU : Pend. Sivik dan Ketatanegaraan
NILAI :Tolong Menolong

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
KB: Mengumpul dan Mengelaskan ,
       Menilai Mencirikan
KP: Naturalis
KONTEKSTUAL:Menghubungkaitkan

1.4 Bertutur, berbual dan menyatakan permintaan tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber dalam situasi formal dan tidak formal secara bertatasusila.


1.5 Bercerita dan menceritakan sesuatu perkara semula dengan tepat menggunakan sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.

1.6 Berbicara untuk menyampaikan maklumat tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber secara bertatasusila

1.4.1 Bertutur menggunakan diksi yang betul secara bertatasusiala.

1.4.2 Berbual tentang sesuatu perkara menggunakan kata panggilan dengan tepat bagi ahli keluarga asas dalam situasi tidak formal secara bertatasusila.

1.5.1 Bercerita tentang sesuatu perkara dengan tepat, sebutan yang jelas dan intonasi yang betul menggunakan ayat tunggal.



1.6.3 Berbicara untuk menyampaikan maklumat dengan tepat tentang sesuatu perkara dengan menggunakan perkataan yang sesuai secara bertatasusila.




2.4 Membaca dan memahami maklumat yang tersurat  dan tersirat daripada pelbagai bahan untuk memberi respons dengan betul.

3.4 Menulis imlak dengan tepat.



3.5 Mencatat maklumat yang betul tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber.

5.2 Memahami dan menggunakan
Pembentukan kata yang sesuai dalam pelbagai situasi dengan betul.

2.4.3 Membaca dan memahami maklumat yang tersurat dengan tepat daripada pelbagai bahan.



3.4.2 Menulis imlak frasa yang mengandungi suku kata terbuka dan tertutup dengan tepat.



3.5.1 Mencatat maklumat yang betul daripada pelbagai sumber



5.2.1Memahami dan menggunakan imbuhan awalan dan akhiran dengan betul dalam pelbagai konteks..










































MINGGU


TAJUK/ TEMA

STANDARD KURIKULUM


CATATAN

STANDARD KANDUNGAN

STANDARD PEMBELAJARAN

KEDUA PULUH DUA

TEMA 4
HIDUP BAHAGIA
UNIT 19
Hidup Saling Membantu

SISITEM BAHASA :
TATABAHASA: Kata Ganti Nama Diri Pertama Dan Kedua.

PENGISIAN KURIKULUM
ILMU: Bergotong – royong

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH:
KB:Menghubungkaitkan,Menjanakan idea,Mentafsir
Konstruktivism: Menjelaskan idea baru.
KP: Verval Linguistik,Visual Ruang
BCB: Bacaan Imbasan dan Mencatat Nota


1.4 Bertutur, berbual dan menyatakan permintaan tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber dalam situasi formal dan tidak formal secara bertatasusila.



1.5 Bercerita dan menceritakan sesuatu perkara semula dengan tepat menggunakan sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.

2.4 Membaca dan memahami maklumat yang tersurat dan tersirat daripada pelbagai bahan untuk member respons dengan betul



1.4.3 Berbual  tentang sesuatu perkara menggunakan kata ganti nama diri pertama dan kedua dengan betul dalam situasi tidak formal secara bertatasusila.
1.4.4 Bertutur dan menyatakan permintaan untuk melakukan sesuatu perkara dalam situasi tidak formal secara bertatasusila.

1.5.1 Bercerita tentang sesuatu perkara dengan tepat,sebutan yang jelas dan intonasi yang betul menggunakan ayat tunggal.



2.4.3 Membaca dan memahami maklumat yang tersurat dengan tepat daripada pelbagai bahan.







MINGGU

TEMA/ TAJUK

STANDARD KURIKULUM
CATATAN

STANDARD KANDUNGAN

STANDARD PEMBELAJARAN





3.5 Mencatat maklumat yang betul tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber.


4.3 Mengujarkan bahasa yang indah dan menggunakan bahasa badan dengan kreatif melalui lakonan secara didik hibur.



5.1 Memahami dan menggunakan golongan kata dengan betul



3.5.1 Mencatat maklumat yang betul daripada pelbagai sumber



4.3.2 Mengujarkan dialog dengan sebutan dan intonasi yang betul dan jelas tentang sesuatu perkara serta menggunakan bahasa badan dengan kreatif melalui lakonan secara didik hibur.




5.1.3 Memahami dan menggunakan kata ganti nama diri pertama dan kedua dalam pelbagai kontek dengan betul.










MINGGU





TAJUK / TEMA

STANDARD KURIKULUM




CATATAN

STANDARD KANDUNGAN

STANDARD KURIKULUM



KEDUA PULUH TIGA

TEMA 4:
HIDUP BAHAGIA
UNIT 20:
Meriahnya

SISTEM BAHASA
TATABAHASA: Ayat majmuk, Ayat Tunggal

PENGISIAN KURIKULUM
ILMU : Kemahiran Hidup, PJK, Pend.
            Moral

NILAI :Bergembira
           Hormat menghormati

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
KB: Menghubungkaitkan,Menjanakan Idea,Mengumpul dan mengelaskan
Konstruktivism:Menjelaskan idea baru
KP: Verval Linguistik, Inter personal
BCB:Bacaan Intensif

1.4 Bertutur, berbual dan menyatakan permintaan tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber dalam situasi formal dan tidak formal secara bertatasusila.
2.3 Membaca kuat pelbagai bahan bacaan dengan lancar’ sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.

2.5 Membaca dan menaakul untuk memindahkan maklumat yang terdapat dalam pelbagai bahan


3.5 Mencatat maklumat yang betul tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber.


1.4.4 Bertutur dan menyatakan permintaan untuk melakukan sesuatu perkara dalam situasi tidak formal secara bertatasusila.



2.3.2 Membaca kuat ayat  tunggal dan ayat majmuk dengan lancar, sebutan yang jelas dan intonasi ikut yang betul mengikut tanda baca.

2.5.1 Membaca dan memahami maklumat dalam bahan grafik dengan betul.


3.5.2 Mencatat maklumat yang betul untuk diklasifikasikan daripada pelbagai sumber.





MINGGU





TAJUK / TEMA

STANDARD KURIKULUM




CATATAN

STANDARD KANDUNGAN

STANDARD KURIKULUM





5.3 Memahami dan membina ayat yang betul dalam pelbagai situasi.

5.3.1 Memahami dan membina ayat dasar menggunakan pola ayat FN+FN, FN+FK dengan betul dalam pelbagai situasi.









MINGGU



TEMA/ TAJUK

STANDARD KURIKULUM


CATATAN

Standard Kandungan

Standard Pembelajaran



 KEDUA PULUH EMPAT


TEMA 5
MARI BERTANI

UNIT 21
Kebun Datuk Anas

Sistem Bahasa:
Tatabahasa – kata nama am, kata kerja, kata berimbuhan

Kosa kata – batas, cangkul, menyiram

Pengisian Kurikulum
Ilmu: Sains, Kajian Tempatan, Matematik


1.5 Bercerita dan menceritakan sesuatu perkara semula dengan tepat menggunakan sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.

1.5.1 Bercerita tentang sesuatu perkara dengan tepat, sebutan yang jelas dan intonasi yang betul menggunakan ayat tunggal.



2.3 Membaca kuat pelbagai bahan bacaan dengan lancar, sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.

2.3.1 Membaca kuat ayat tunggal dengan lancar, sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.
2.3.2 Membaca kuat ayat tunggal dan ayat majmuk dengan lancar, sebutan yang jelas dan intonasi yang betul mengikut tanda baca.









MINGGU






TEMA/ TAJUK

STANDARD KURIKULUM


CATATAN

Standard Kandungan


  Standard Pembelajaran


Nilai – bekerjasama, tolong-menolong


Kemahiran Bernilai Tambah:
KBT - Mengumpul dan mengkelaskan, membanding dan membezakan, mengimlak

BCB – Bacaan intensif, mencatat nota

Kecerdasan Pelbagai
logik - Matematik

2.4 Membaca dan memahami maklumat yang tersurat dan tersirat daripada pelbagai bahan untuk memberi respons dengan betul.


2.4.2 Membaca dan memahami maklumat daripada pelbagai bahan bacaan untuk membuat klasifikasi dengan betul.


2.5 Membaca dan menaakul untuk memindahkan maklumat yang terdapat dalam pelbagai bahan.


2.5.1 Membaca dan memahami maklumat dalam bahan grafik dengan betul.


3.5 Mencatat maklumat yang betul tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber.

3.5.1 Mencatat maklumat yang betul daripada pelbagai sumber.
3.5.2 Mencatat maklumat yang betul untuk diklasifikasikan daripada pelbagai sumber.






MINGGU


TEMA/ TAJUK

STANDARD KURIKULUM


CATATAN

Standard Kandungan


Standard Pembelajaran






4.3 Mengujarkan bahasa yang indah dan menggunakan bahasa badan dengan kreatif melalui lakonan secara didik hibur.

4.3.1 Mengujarkan dialog dengan sebutan dan intonasi yang betul dan jelas tentang sesuatu perkara melalui lakonan secara didik hibur.



5.3 Memahami dan membina ayat yang betul dalam pelbagai situasi.

5.3.1 Memahami dan membina ayat dasar menggunakan pola ayat
 FN + FN, FK + FK dengan betul dalam pelbagai situasi.



KEDUA PULUH LIMA

TEMA 5
MARI BERTANI

UNIT 22
Buah-buahan Tempatan



1.5 Bercerita dan menceritakan sesuatu perkara semula dengan tepat menggunakan sebutan dan intonasi yang jelas.

1.5.1 Bercerita tentang sesuatu perkara dengan tepat, sebutan yang jelas dan intonasi yang betul menggunakan ayat tunggal.







MINGGU


TEMA/ TAJUK

STANDARD KURIKULUM


CATATAN

Standard Kandungan


Standard Pembelajaran






Sistem Bahasa:
Tatabahasa - Kata nama am, kata berimbuhan

Kosa kata – cempedak, durian, rambutan, langsat

Pengisian Kurikulum:
Ilmu – Sains, Kajian Tempatan, Muzik, Kemahiran Hidup

Nilai – bertanggungjawab, bantu-membantu, menghargai

2.4 Membaca dan memahami maklumat yang tersurat dan tersirat daripada pelbagai bahan untuk memberi respons dengan betul.


2.4.3 Membaca dan memahami maklumat yang tersurat dengan tepat daripada pelbagai bahan.


2.5 Membaca dan menaakul untuk memindahkan maklumat yang terdapat dalam pelbagai bahan.

2.5.1 Membaca dan memahami maklumat dalam bahan grafik dengan betul.
2.5.2 Membaca, memahami dan menaakul maklumat dalam bahan grafik dengan betul.



3.3 Membina dan menulis perkataan, frasa dan ayat dengan betul.

3.3.4 Membina dan menulis ayat tunggal dan ayat majmuk dengan betul.



3.4 Menulis imlak dengan tepat.

3.4.1 Menulis imlak perkataan yang




MINGGU


TEMA/ TAJUK

STANDARD KURIKULUM


CATATAN

Standard Kandungan


Standard Pembelajaran







Kemahiran Bernilai Tambah –
KB - Menjanakan idea
BCB – bacaan

Kecerdasan Pelbagai – verbal linguistik, interpersonal, muzik


mengandungi suku kata terbuka dan suku kata tertutup dengan tepat.



3.6 Menulis untuk menyampaikan maklumat tentang sesuatu perkara dengan menggunkan bahasa yang santun.

3.6.1 Menulis untuk menyampaikan maklumat yang betul berdasarkan bahan yang diberi dengan menggunakan bahasa yang santun.



4.1 Menyebut dan memahami unsur seni dalam lagu melalui nyanyian secara didik hibur.

4.1.2 Menyebut dengan jelas dan memahami seni kata lagu melalui nyanyian dan gerak laku secara didik hibur.










MINGGU


TEMA/ TAJUK

STANDARD KURIKULUM


CATATAN

Standard Kandungan


Standard Pembelajaran








mengandungi suku kata terbuka dan suku kata tertutup dengan tepat.



3.6 Menulis untuk menyampaikan maklumat tentang sesuatu perkara dengan menggunkan bahasa yang santun.

3.6.1 Menulis untuk menyampaikan maklumat yang betul berdasarkan bahan yang diberi dengan menggunakan bahasa yang santun.



4.1 Menyebut dan memahami unsur seni dalam lagu melalui nyanyian secara didik hibur.

4.1.2 Menyebut dengan jelas dan memahami seni kata lagu melalui nyanyian dan gerak laku secara didik hibur.








MINGGU


TEMA/ TAJUK

STANDARD KURIKULUM


CATATAN

Standard Kandungan


Standard Pembelajaran





5.1 Memahami dan menggunakan golongan kata dengan betul mengikut konteks.

5.1.5 Memahami dan menggunakan kata adjektif warna dengan betul mengikut konteks.



KEDUA PULUH ENAM

TEMA 5
MARI BERTANI

UNIT 23
Ternakan Ayam

Sistem Bahasa – Tatabahasa – kata nama am, kata nama khas, kata kerja, kata berimbuhan

Kosa kata – Pak Amin, menjaja, membeli


1.4 Bertutur, berbual dan menyatakan permintaan tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber dalam situasi formal dan tidak formal secara bertatasusila.


1.4.4 Bertutur dan menyatakan permintaan untuk melakukan sesuatu perkara dalam situasi tidak formal secara bertatasusila.


1.5 Bercerita dan menceritakan sesuatu perkara semula dengan tepat menggunakan sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.


1.5.2 Menceritakan sesuatu perkara yang didengar dengan betul menggunakan ayat tunggal.










MINGGU


TEMA/ TAJUK

STANDARD KURIKULUM


CATATAN

Standard Kandungan


Standard Pembelajaran







Pengisian Kurikulum
Ilmu – Sains, Kajian Tempatan

Nilai – kerjasama, berusaha, tolong-menolong

Kemahiran Bernilai Tambah
KB – Menjanakan idea, membuat urutan

BCB – Bacaan Mekanis

Kecerdasan Pelbagai – verbal linguistik

2.5 Membaca dan menaakul untuk memindahkan maklumat yang terdapat dalam pelbagai bahan.


2.5.2 Membaca, memahami dan menaakul maklumat dalam bahan grafik dengan betul.


3.3 Membina dan menulis perkataan, frasa dan ayat dengan betul.

3.3.4 Membina dan menulis ayat tunggal dan ayat majmuk dengan betul.



3.4 Menulis imlak dengan tepat.

3.4.1 Menulis imlak perkataan yang mengandungi suku kata terbuka dan suku kata tertutup dengan tepat.



3.6 Menulis untuk menyampaikan maklumat tentang sesuatu perkara dengan menggunakan bahasa yang santun.

3.6.1 Menulis untuk menyampaikan maklumat yang betul berdasarkan bahan yang diberi dengan menggunakan bahasa yang santun.





MINGGU



TEMA/ TAJUK


STANDARD KURIKULUM



CATATAN

Standard Kandungan


Standard Pembelajaran






4.2 Mengujarkan bahasa yang indah dan menggunakan bahasa badan secara kreatif semasa bercerita secara didik hibur.

4.2.1 Mengujarkan ayat dengan sebutan yang betul dan jelas tentang sesuatu perkara melalui penceritaan secara didik hibur.



5.1 Memahami dan menggunakan golongan kata dengan betul mengikut konteks.

5.1.4 Memahami dan menggunakan kata kerja dengan betul mengikut konteks.



 KEDUA PULUH TUJUH


TEMA 5
MARI BERTANI

UNIT 24
Ternakan Ikan

1.4 Bertutur, berbual dan menyatakan permintaan tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber dalam situasi formal dan tidak formal secara bertatasusila.


1.4.1 Bertutur menggunakan diksi yang betul secara bertatasusila.


1.5 Bercerita dan menceritakan sesuatu perkara semula dengan tepat menggunakan sebutan yang

1.5.2 Menceritakan sesuatu perkara yang didengar dengan betul menggunakan ayat tunggal.


MINGGU


TEMA/ TAJUK

STANDARD KURIKULUM


CATATAN

Standard Kandungan


Standard Pembelajaran





Sistem Bahasa
Tatabahasa – kata nama am, kata kerja

Kosa kata – ikan, membawa, nelayan

Pengisian Kurikulum
 Ilmu – Sains, Kajian Tempatan

Nilai – tolong- menolong, menepati masa

Kemahiran Bernilai Tambah
KB – menaakul, menjanakan idea, menghubungkaitkan
BCB – Mendengar dengan berkesan,


jelas dan intonasi yang betul.




2.3 Membaca kuat pelbagai bahan bacaan dengan lancar, sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.


2.3.2 Membaca kuat ayat tunggal dan ayat majmuk dengan lancar, sebutan yang jelas dan intonasi yang betul mengikut tanda baca.



2.5 Membaca dan menaakul untuk memindahkan maklumat yang terdapat dalam pelbagai bahan.

2.5.2 Membaca, memahami dan menaakul makulmat dalam bahan grafik dengan betul.



3.6 Menulis untuk menyampaikan maklumat tentang sesuatu perkara dengan menggunakan bahasa yang santun.


3.6.2 Menulis untuk menyampaikan maklumat yang pelbagai dengan betul menggunakan bahasa yang santun.








MINGGU


TEMA/ TAJUK

STANDARD KURIKULUM


CATATAN

Standard Kandungan


Standard Pembelajaran





Kecerdasan Pelbagai – verbal linguistik, menulis nota

4.3 Mengujarkan bahasa yang indah dan menggunakan bahasa badan dengan kreatif melalui lakonan secara didik hibur.


4.3.1 Mengujarkan dialog dengan sebutan dan intonasi yang betul dan jelas tentang sesuatu perkara melalui lakonan secara didik hibur.


5. 1 Memahami dan menggunakan golongan kata dengan betul mengikut konteks.


5.1.7 Memahami dan menggunakan kata tanya merujuk manusia dan benda dengan betul.


KEDUA  PULUH LAPAN

TEMA 5
MARI BERTANI

UNIT 25
Seronoknya Bercucuk Tanam

1.5 Bercerita dan menceritakan sesuatu perkara semula dengan tepat menggunakan sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.





1.5.1 Bercerita tentang sesuatu perkara dengan tepat, sebutan yang jelas dan intonasi yang betul menggunakan ayat tunggal.
1.5.2 Menceritakan sesuatu perkara yang didengar dengan betul menggunakan ayat tunggal







MINGGU


TEMA/ TAJUK

STANDARD KURIKULUM


CATATAN

Standard Kandungan


Standard Pembelajaran








Sistem Bahasa –
Tatabahasa – kata majmuk, kata nama am

Kosa kata – menanam, makanan, jus lobak, sos tiram, sos tomato

Pengisian Kurikulum
Ilmu – Sains, Kemahiran Hidup, Kajian Tempatan

Nilai – berjimat, mengisi masa lapang, bekerjasama, tolong-menolong



1.6 Berbicara untuk
menyampaikan maklumat tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber dengan tepat secara bertatasusila.


1.6.1 Berbicara untuk
mendapatkan maklumat dengan tepat daripada pelbagai sumber secara bertatasusila.


2.3 Membaca kuat pelbagai bahan bacaan dengan lancar, sebutan yang jelas dan intonasi yang betul


2.3.2 Membaca kuat ayat tunggal dan ayat majmuk dengan lancar, sebutan yang jelas dan intonasi yang betul mengikut tanda baca.



2.5 Membaca dan menaakul untuk memindahkan maklumat yang terdapat dalam pelbagai bahan.







2.5.3 Membaca dan menaakul untuk memindahkan maklumat daripada bahan grafik kepada bentuk bukan grafik dengan betul.



3.6 Menulis untuk menyampaikan maklumat tentang sesuatu perkara
dengan menggunakan bahasa yang santun.


3.6.2 Menulis untuk menyampaikan maklumat yang pelbagai dengan betul menggunakan bahasa yang santun.


4.3 Mengujarkan bahasa yang indah dan menggunakan bahasa badan dengan kreatif melalui lakonan secara didik hibur.

4.3.2 Mengujarkan dialog dengan sebutan dan intonasi yang betul dan jelas tentang sesuatu perkara serta menggunakan bahasa badan dengan kreatif melalui lakonan secara didik hibur.



5.2 Memahami dan menggunakan pembentukan kata yang sesuai dalam pelbagai situasi dengan betul.


5.2.1 Memahami dan menggunakan imbuhan awalan dan akhiran dengan betul dalam pelbagai konteks.







RANCANGAN PELAJARAN TAHUNAN
BAHASA MELAYU TAHUN SATU 2011
KURIKULUM STANDARD SEKOLAH RENDAH (KSSR)

MINGGU

TAJUK / TEMA


STANDARD KURIKULUM


CATATAN

STANDARD KANDUNGAN

STANDARD PEMBELAJARAN

29


TEMA 6
ALAM INDAH DAN SELAMAT

UNIT 26
SUNGAI KITA

SISTEM BAHASA
TATABAHASA
  • Kata kerja
  • Kata nama am

PENGISIAN KURIKULUM
ILMU:
  • Kajian Tempatan
  • Pendidikan Moral

NILAI:
  • Kesyukuran
  • Gotong-royong

KBT
KB - Menghubungkaitkan, menjanakan idea, membanding dan membezakan



KP – Verbal linguistik, bacaan mekanis, naturalis, intrapersonal

BCB – bacaan intensif
     

1.6  Berbicara untuk menyampaikan maklumat tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber dengan tepat secara bertatasusila.

2.3  Membaca kuat pelbagai bahan bacaan dengan lancar, sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.

2.5  Membaca dan menaakul untuk memindahkan maklumat yang terdapat dalam pelbagai bahan.


2.6  Membaca pelbagai sastera dan bukan sastera yang sesuai bagi memupuk minat membaca.


3.5  Mencatat maklumat yang betul tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber.

3.7  Menghasilkan penulisan kreatif dalam pelbagai genre dengan betul.

4.4  Melafaz dan memahami puisi dengan intonasi yang betul menggunakan bahasa yang indah secara didik hibur.

5.2  Memahami dan menggunakan pembentukan kata yang sesuai dalam pelbagai situasi dengan betul.





















1.6.1      Berbicara untuk mendapatkan maklumat dengan tepat daripada pelbagai sumber secara bertatasusila.

2.3.2      Membaca kuat ayat dan ayat majmuk dengan lancar, sebutan yang jelas dan intonasi yang betul mengikut tanda baca.

2.5.3      Membaca dan menaakul untuk memindahkan maklumat daripada bahan grafik kepada bentuk bukan grafik dengan betul.

2.6.1      Membaca dan memahami pelbagai bahan bacaan secara didik hibur untuk memperkayakan kosa kata.

3.5.1      Mencatat maklumat yang betul daripada pelbagai sumber.

3.7.1      Menghasilkan penulisan berbentuk naratif secara terkawal dengan betul.

4.4.1      Melafazkan pantun dua kerat dengan intonasi yang betul secara didik hibur.


5.2.1      Memahami dan menggunakan imbuhan awalan dan akhiran dengan betul dalam pelbagai konteks.



























MINGGU
TAJUK / TEMA
STANDARD KURIKULUM
STANDARD PEMBELAJARAN
CATATAN

30



UNIT 27
MARI BERKELAH

SISTEM BAHASA
TATABAHASA:
  • Kata adjektif
  • Kata nama am
  • Imbuhan akhiran

PENGISIAN KURIKULUM
ILMU:
-          Kajian Tempatan
-          Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan

NILAI:
-          Kebersihan
-          Kasih sayang
-          Kerjasama

KBT
KB – menghubungkaitkan, menjanakan idea, memadankan,

KP – verbal linguistik, naturalis, interpersonal

BCB – bacaan intensif

1.6  Berbicara untuk menyampaikan maklumat tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber dengan tepat secara bertatasusila.

2.3  Membaca kuat pelbagai bahan bacaan dengan lancar, sebutan yang jelas daan intonasi yang betul.

2.4  Membaca dan memahami maklumat yang tersurat daripada pelbagai bahan untuk memberi respons dengan betul.

2.5  Membaca dan menaakuluntuk memindahkan maklumat yang terdapat dalam pelbagai bahan.

2.6     Membaca pelbagai bahan sastera dan bukan sastera yang sesuai bagi memupuk minat membaca.

3.3  Membina dan menulis perkataan, frasa dan ayat dengan betul.

3.7  Menghasilkan penulisan kreatif
       dalam pelbagai genre dengan
       betul.

4.3  Mengujarkan bahasa yang indah dan menggunakan bahasa badan dengan kreatif melalui lakonan secara didik hibur.

5.2  Memahami dan menggunakan pembentukan kara yang sesuai dalam pelbagai situasi dengan betul.

























1.6.2      Berbicara untuk menyampaikan maklumat dengan tepat daripada pelbagai sumber secara bertatasusila.

2.3.2      Membaca kuat ayat tunggal dan ayat majmuk dengan lancar, sebutan yang jelas dan intonasi yang betul mengikut tanda baca.

2.4.3      Membaca dan memahami maklumat yang tersurat dengan tepat daripada pelbagai bahan.

2.5.1      Membaca dan memahami maklumat dalam bahan grafik dengan betul.

2.6.1      Membaca dan memahami pelbagai bahan bacaan secara didik hibur untuk menambahkan pengetahuan.

3.3.4      Membina dan menulis ayat tunggal dan ayat majmuk dengan betul.

3.7.2      Menghasilkan penulisan naratif dan bukan naratif secara terkawal dengan betul.


4.3.1      Mengujar dialog dengan sebutan dan intonasi yang betul dan jelas tentang sesuatu perkara melalui lakonan secara didik hibur.

5.2.1      Memahami dan menggunakan imbuhan awalan dan akhiran dengan betul dalam pelbagai konteks.


































MINGGU
TAJUK / TEMA
STANDARD KURIKULUM
STANDARD PEMBELAJARAN
CATATAN

31

UNIT 28
FIKIR DAHULU SEBELUM BUANG

SISTEM BAHASA
TATABAHASA:
  • Imbuhan akhiran
  • Kata nama am
  • Kata kerja

PENGISIAN KURIKULUM
ILMU:
  • Pendidikan Seni Visual
  • Kajian Tempatan


NILAI:
  • Kebersihan
  • Kerajinan

KBT
KB – Membuat inferens,menghubungkaitkan, membanding dan membezakan, menjanakan idea.

KONTEKSTUAL – mengalami

KP – Intrapersonal, naturalis,

BCB – bacaan intensif








1.4  Bertutur, berbual dan menyatakan permintaan tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber dalam situasi formal dan tidak formal secara bertatasusila.

1.5  Bercerita dan menceritakan sesuatu perkara semula dengan tepat menggunakan sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.

1.6  Bercerita untuk menyampaikan maklumat tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber dengan tepat secara bertatasusila.

2.6  Membaca pelbagai bahan sastera dan bukan sastera yang sesuai bagi memupuk minat membaca.

3.6     Menulis untuk menyampaikan maklumat tentang sesuatu perkara dengan menggunakan bahasa yang santun.

3.8  Mengedit dan memurnikan hasil penulisan.

5.2  Memahami dan menggunakan pembentukan kata yang sesuai dalam pelbagai situasi dengan betul.







1.4.4      Bertutur dan menyatak permintaan untuk melakukan sesuatu perkara dalam situasi tidak formal secara bertatasusila.


1.5.2      Menceritakan sesuatu perkara yang didengar dengan betul menggunakan ayat tunggal.


1.6.2      Berbicara untuk menyampaikan maklumat dengan tepat daripada pelbagai sumber secara bertatasusila.

2.6.1      Membaca dan memahami pelbagai bahan bacaan secara didik hibur untuk menambahkan pengetahuan.

3.8.1      Menulis untuk menyampaikan maklumat yang betul berdasarkan bahan yang diberi dengan menggunakan bahasa yang santun.

3.8.1      Mengedit hasil penulisan dari aspek ejaan.

5.2.1      Memahami dan menggunakan imbuhan awalan dan akhiran dengan betul dalam pelbagai konteks.



MINGGU
TAJUK / TEMA
STANDARD KURIKULUM
STANDARD PEMBELAJARAN
CATATAN

32


UNIT 29
CEKAP DAN JIMAT

SISTEM BAHASA:
  • Pola ayat
  • Kata nama khas
  • Kata adjektif


PENGISIAN KURIKULUM
ILMU:
  • Pendidikan Agama Islam
  • Sains

NILAI:
  • Jimat cermat
  • Kebijaksanaan

KBT
KB – mencirikan, menghubungkaitkan, mengenalpasti, membuat infrens dan menjanakan idea

KP – naturalis, verbal linguistic

BCB – bacaan intensif

KMD – meramal dan analisis



































1.5     Bercerita dan menceritakan sesuatu perkara semula dengan tepat menggunakan sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.

1.6     Bercerita untuk menyampaikan maklumat tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber dengan tepat secara bertatasusila.


2.4     Membaca dan memahami maklumat yang tersurat dan tersirat daripada pelbagai bahan untuk memberi respons dengan betul.

2.5     Membaca menaakul untuk memindahkan maklumat yang terdapat dalam pelbagai bahan.

2.6     Membaca pelbagai bahan sastera dan bukan sastera yang sesuai bagi memupuk minat membaca.

3.3  Membina dan menulis perkataan, frasa dan  ayat dengan betul.

3.5  Mencatat maklumat yang betul
       tentang sesuatu perkara daripada
       pelbagai sumber.


3.7     Menghasilkan penulisan kreatif dalam pelbagai genre dengan betul.


3.8     Mengedit dan memurnikan hasil penulisan.

5.3   Memahami dan membina ayat yang betul dalam pelbagai situasi.






































































































































































































































1.5.2      Menceritakan sesuatu sesuatu perkara yang didengar dengan betul menggunakan ayat tunggal.

1.6.3      Berbicara untuk menyampaikan maklumat dengan tepat tentang sesuatu perkara dengan menggunakan perkataan yang sesuai secara bertatasusila.

2.4.1      Membaca dan memahami maklumat untuk mengenal pasti idea utama dalam pelbagai bahan dengan tepat.

2.5.1      Membaca dan memahami maklumat dalam bahan grafik dengan betul.


2.6.2      Membaca dan memahami pelbagai bahan bacaan secara didik hibur untuk menambahkan pengetahuan.

3.3.4      Membina dan menulis ayat tunggal dan ayat majmuk dengan betul.

3.5.1      Mencatat maklumat yang betul daripada pelbagai sumber.



3.7.1      Menghasilkan penulisan berbentuk naratif secara terkawal dengan betul.


3.8.1      Mengedit hasil penulisan dari aspek ejaan.

5.3.1      Memahami  dan membina ayat dasar menggunakan pola ayat FN + FN, FN + FK dengan betul dalam pelbagai situasi.





























MINGGU
TEMA / TAJUK
STANDARD KURIKULUM
STANDARD PEMBELAJARAN
CATATAN

33


UNIT 30
BERCUTI DI KAMPUNG

SISTEM BAHASA
TATABAHASA:
  • Kata nama am
  • Sistem ejaan
  • Morfologi dan sintaksis

NILAI
ILMU:
  • Kajian Tempatan
  • Geografi
  • Matematik

NILAI
  • Kesyukuran
  • Kasih sayang
  • Kerajinan

KBT:
KB – menjanakan idea, membanding dan membezakan, dan menganalisis

Kontekstual – menghubungkait

KP – naturalis, muzik

BCB – bacaan intensif


1.6     Bercerita dan menceritakan sesuatu perkara semula dengan tepat menggunakan sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.

1.6   Berbicara dan menyampaikan maklumat tentang sesuatu perkara semula dengan tepat menggunakan sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.

2.5     Membaca dan menaakul untuk memindahkan maklumat yang terdapat dalam pelbagai bahan.

2.6     Membaca pelbagai bahan sastera dan bukan sastera yang sesuai bagi memupuk minat membaca.

3.5     Mencatat maklumat yang betul
          tentang sesuatu perkara 
          daripada pelbagai sumber.

3.6  Menulis untuk menyampaikan maklumat tentang sesuatu perkara dengan menggunakan bahasa yang santun.

3.7  Menghasilkan penulisan kreatif dalam pelbagai genre dengan betul.

3.8  Mengedit dan memurnikan hasil penulisan.

4.1  Menyebut dan memahami unsur seni dalam lagu melalui nyanyian secara didik hibur.


1.5.1      Bercerita tentang sesuatu perkara dengan tepat, sebutan yang jelas dan intonasi yang betul menggunakan ayat tunggal.

1.6.3      Berbicara untuk menyampaikan maklumat dengan tepat tentang sesuatu perkara dengan menggunakan perkataan yang sesuai secara bertatasusila.

2.6.1      Membaca dan memahami pelbagai bahan bacaan secara didik hibur untuk memperkaya kosa kata.

2.6.2      Membaca dan memahami pelbagai bahan bacaan secara didik hibur untuk menambah pengetahuan.

3.5.1      Mencatat maklumat yang betul daripada pelbagai sumber.


3.6.2      Menulis untuk menyampaikan maklumat yang pelbagai dengan menggunakan bahasa yang santun.

3.7.1      Menghasilkan penulisan naratif  dan bukan naratif secara terkawal dengan betul.

3.8.2      Mengeditkan hasil penulisan dari aspek ejaan.

4.1.2      Menyebut dengan jelas dan memahami seni kata lagu melalui nyanyian dan gerak laku secara didik hibur.
































34

TEMA 5 :
MARI BERTANI

UNIT 25 :
Seronoknya Bercucuk Tanam

1.5 Bercerita dan menceritakan sesuatu perkara semula dengan tepat menggunakan sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.





1.6 Berbicara untuk menyampaikan maklumat tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber dengan tepat secara bertatasusila.

2.5 Membaca dan menaakul untuk memindahkan maklumat yang terdapat dalam pelbagai bahan.


3.6 Menulis untuk menyampaikan maklumat tentang sesuatu perkara dengan menggunakan bahasa
yang santun.



4.3 Mengujarkan bahasa yang indah dan menggunakan bahasa badan dengan kreatif melalui lakonan secara didik hibur.



5.2 Memahami dan menggunakan pembentukan kata yang sesuai dalam pelbagai situasi dengan betul.


1.5.1 Bercerita tentang sesuatu perkara dengan tepat, sebutan yang jelas dan intonasi yang betul menggunakan ayat tunggal.

1.5.2 Menceritakan sesuatu perkara yang didengar dengan betul menggunakan ayat tunggal

1.6.1 Berbicara untuk mendapatkan maklumat dengan tepat daripada pelbagai sumber secara bertatasusila.


2.5.3 Membaca dan menaakul untuk memindahkan maklumat daripada bahan grafik kepada bentuk bukan grafik dengan betul.

3.6.2 Menulis untuk menyampaikan maklumat yang pelbagai dengan betul menggunakan bahasa yang santun.




4.3.2 Mengujarkan dialog dengan sebutan dan intonasi yang betul dan jelas tentang sesuatu perkara serta menggunakan bahasa badan dengan kreatif melalui lakonan secara didik hibur.

5.2.1 Memahami dan menggunakan imbuhan awalan dan akhiran dengan betul dalam pelbagai konteks.




35

TEMA 6 :
ALAM INDAH DAN SELAMAT

UNIT 26 :
Sungai Kita

1.6 Berbicara untuk menyampaikan maklumat tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber dengan tepat secara bertatasusila.

2.3 Membaca kuat pelbagai bahan bacaan dengan lancar, sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.


2.5 Membaca dan menaakul untuk memindahkan maklumat yang terdapat dalam pelbagai bahan.


2.6 Membaca pelbagai bahan sastera dan bukan sastera yang sesuai bagi memupuk minat membaca


3.3 Membina dan menulis perkataan, frasa, dan ayat dengan betul.

3.5 Mencatat maklumat yang betul tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber.

3.7 Menghasilkan penulisan kreatif dalam pelbagai genre dengan betul.


4.4 Melafaz dan memahami puisi dengan intonasi yang betul menggunakan bahasa yang indah secara didik hibur.

5.2 Memahami dan menggunakan pembentukan kata yang sesuai dalam pelbagai situasi dengan betul.



1.6.1 Berbicara untuk mendapatkan maklumat dengan tepat daripada pelbagai sumber secara bertatasusila.


2.3.2 Membaca kuat ayat tunggal dan ayat majmuk dengan lancar, sebutan yang jelas dan intonasi yang betul mengikut tanda baca.

2.5.3 Membaca dan menaakul untuk memindahkan maklumat daripada bahan grafik kepada bentuk bukan grafik dengan betul.

2.6.1 Membaca dan memahami pelbagai bahan bacaan secara didik hibur untuk memperkaya kosa kata.


3.3.4 Membina dan menulis ayat tunggal dan ayat majmuk dengan betul.

3.5.1 Mencatat maklumat yang betul daripada pelbagai sumber.


3.7.1 Menghasilkan penulisan berbentuk naratif secara terkawal dengan betul.

4.4.1 Melafazkan pantun dua kerat dengan intonasi yang betul secara didik hibur.


5.2.1 Memahami dan menggunakan imbuhan awalan dan akhiran dengan betul dalam pelbagai konteks



36

TEMA 6 :
ALAM INDAH DAN SELAMAT

UNIT 27 :
Mari Berkelah


1.6 Berbicara untuk menyampaikan maklumat tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber dengan tepat secara bertatasusila.

2.3 Membaca kuat pelbagai bahan bacaan dengan lancar, sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.



2.6 Membaca pelbagai bahan sastera dan bukan sastera yang sesuai bagi memupuk minat membaca.

3.3 Membina dan menulis perkataan, frasa, dan ayat dengan betul.

3.7 Menghasilkan penulisan kreatif dalam pelbagai genre dengan betul.


4.3 Mengujarkan bahasa yang indah dan menggunakan bahasa badan dengan kreatif melalui lakonan secara didik hibur.


1.6.2Berbicara untuk menyampaikan maklumat dengan tepat daripada pelbagai sumber secara bertatasusila.


2.3.2 Membaca kuat ayat tunggal dan ayat majmuk dengan lancar, sebutan yang jelas dan intonasi yang betul mengikut tanda baca.


2.6.1 Membaca dan memahami pelbagai bahan bacaan secara didik hibur untuk memperkaya kosa kata.

3.3.4 Membina dan menulis ayat tunggal dan ayat majmuk dengan betul.

3.7.2 Menghasilkan penulisan naratif dan bukan naratif secara terkawal dengan betul.

4.3.1 Mengujarkan dialog dengan sebutan dan intonasi yang betul dan jelas tentang sesuatu perkara melalui lakonan secara didik hibur.


37

TEMA 6 :
ALAM INDAH DAN SELAMAT

UNIT 27 :
Mari Berkelah

2.4 Membaca dan memahami maklumat yang tersurat dan tersirat daripada pelbagai bahan untuk memberi respons dengan betul.

2.5 Membaca dan menaakul untuk memindahkan maklumat yang terdapat dalam pelbagai bahan.

3.7 Menghasilkan penulisan kreatif dalam pelbagai genre dengan betul.





4.4 Melafaz dan memahami puisi dengan intonasi yang betul menggunakan bahasa yang indah secara didik hibur.


5.2 Memahami dan menggunakan pembentukan kata yang sesuai dalam pelbagai situasi dengan betul.


2.4.3 Membaca dan memahami maklumat yang tersurat dengan tepat daripada pelbagai bahan.


2.5.1 Membaca dan memahami maklumat dalam bahan grafik dengan betul.

3.7.2 Menghasilkan penulisan naratif dan bukan naratif secara terkawal dengan betul.




4.4.2 Melafazkan pantun dua kerat dengan intonasi yang betul serta memahami maksud pantun yang dilafaz menggunakan bahasa yang indah secara didik hibur.

5.2.1 Memahami dan menggunakan imbuhan awalan dan akhiran dengan betul dalam pelbagai konteks.



38

TEMA 6 :
ALAM INDAH DAN SELAMAT

UNIT 28 :
Fikir Dahulu Sebelum Buang

1.4 Bertutur, berbual dan menyatakan permintaan tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber dalam situasi formal dan tidak formal secara bertatasusila.

1.5 Bercerita dan menceritakan sesuatu perkara semula dengan tepat menggunakan sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.

1.6 Berbicara untuk menyampaikan maklumat tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber dengan tepat secara bertatasusila.

2.6 Membaca pelbagai bahan sastera dan bukan sastera yang sesuai bagi memupuk minat membaca.



3.3 Membina dan menulis perkataan, frasa, dan ayat dengan betul.

3.6 Menulis untuk menyampaikan maklumat tentang sesuatu perkara dengan menggunakan bahasa
yang santun.

3.8 Mengedit dan memurnikan hasil penulisan.

5.2 Memahami dan menggunakan pembentukan kata yang sesuai dalam pelbagai situasi dengan betul.


1.4.4 Bertutur dan menyatakan permintaan untuk melakukan sesuatu perkara dalam situasi tidak formal secara bertatasusila.


1.5.2 Menceritakan sesuatu perkara yang didengar dengan betul menggunakan ayat tunggal.


1.6.2 Berbicara untuk menyampaikan maklumat dengan tepat daripada pelbagai sumber secara bertatasusila


2.6.1 Membaca dan memahami pelbagai bahan bacaan secara didik hibur untuk memperkaya kosa kata.



3.3.4 Membina dan menulis ayat tunggal dan ayat majmuk dengan betul.

3.6.1 Menulis untuk menyampaikan maklumat yang betul berdasarkan bahan yang diberi dengan menggunakan bahasa yang santun

3.8.1 Mengedit hasil penulisan daripada aspek ejaan.

5.2.1 Memahami dan menggunakan imbuhan awalan dan akhiran dengan betul dalam pelbagai konteks.



39

TEMA 6 :
ALAM INDAH DAN SELAMAT


UNIT 29 :
Cekap Dan Jimat

1.5 Bercerita dan menceritakan sesuatu perkara semula dengan tepat menggunakan sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.

1.6 Berbicara untuk menyampaikan maklumat tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber dengan tepat secara bertatasusila.


2.4 Membaca dan memahami maklumat yang tersurat dan tersirat daripada pelbagai bahan untuk memberi respons dengan betul.


2.5 Membaca dan menaakul untuk memindahkan maklumat yang terdapat dalam pelbagai bahan.

2.6 Membaca pelbagai bahan sastera dan bukan sastera yang sesuai bagi memupuk minat membaca.


3.3 Membina dan menulis perkataan, frasa, dan ayat dengan betul.


3.5 Mencatat maklumat yang betul tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber.

3.7 Menghasilkan penulisan kreatif dalam pelbagai genre dengan betul.


3.8 Mengedit dan memurnikan hasil penulisan.

5.3 Memahami dan membina ayat yang betul dalam pelbagai situasi.



1.5.1 Bercerita tentang sesuatu perkara dengan tepat, sebutan yang jelas dan intonasi yang betul menggunakan ayat tunggal.

1.6.3 Berbicara untuk menyampaikan maklumat dengan tepat tentang sesuatu perkara dengan menggunakan perkataan yang sesuai secara bertatasusila.

2.4.1 Membaca dan memahami maklumat untuk mengenal pasti idea utama dalam pelbagai bahan dengan tepat.


2.5.1 Membaca dan memahami maklumat dalam bahan grafik dengan betul.

2.6.2 Membaca dan memahami pelbagai bahan bacaan secara didik hibur untuk menambahkan pengetahuan.

3.3.4 Membina dan menulis ayat tunggal dan ayat majmuk dengan betul.


3.5.1 Mencatat maklumat yang betul daripada pelbagai sumber.


3.7.1 Menghasilkan penulisan berbentuk naratif secara terkawal dengan betul.

3.8.1 Mengedit hasil penulisan daripada aspek ejaan.

5.3.1 Memahami dan membina ayat dasar menggunakan pola ayat FN + FN, FN + FK dengan betul dalam pelbagai situasi.






40

TEMA 6 :
ALAM INDAH DAN SELAMAT

UNIT 30 :
Bercuti Di Kampung

1.6 Berbicara untuk menyampaikan maklumat tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber dengan tepat secara bertatasusila.


2.6 Membaca pelbagai bahan sastera dan bukan sastera yang sesuai bagi memupuk minat membaca.


3.5 Mencatat maklumat yang betul tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber.

3.6 Menulis untuk menyampaikan maklumat tentang sesuatu perkara dengan menggunakan bahasa
yang santun.

3.7 Menghasilkan penulisan kreatif dalam pelbagai genre dengan betul.











3.8 Mengedit dan memurnikan hasil penulisan.

4.1 Menyebut dan memahami unsur seni dalam lagu melalui nyanyian secara didik hibur.


1.6.3 Berbicara untuk menyampaikan maklumat dengan tepat tentang sesuatu perkara dengan menggunakan perkataan yang sesuai secara bertatasusila.

2.6.2 Membaca dan memahami pelbagai bahan bacaan secara didik hibur untuk menambahkan pengetahuan.

3.5.1 Mencatat maklumat yang betul daripada pelbagai sumber.


3.6.2 Menulis untuk menyampaikan maklumat yang pelbagai dengan betul menggunakan bahasa yang santun.


3.7.2 Menghasilkan penulisan naratif dan bukan naratif secara terkawal dengan betul.










3.8.2 Mengedit dan memurnikan hasil penulisan daripada aspek ejaan.

4.1.2 Menyebut dengan jelas dan memahami seni kata lagu melalui nyanyian dan gerak laku secara didik hibur.


CATATAN  :      Tatabahasa perlu diajar setiap minggu mulai bulan Mac
                        Elemen Merentas Kurikulum (EMK) perlu disisipkan mengikut kesesuaian tema / unit        
                        Kemahiran Bernilai Tambah (KBT) hendaklah ditulis seperti biasa


 VV

No comments:

Post a Comment