RANCANGAN PELAJARAN TAHUNAN
BAHASA MELAYU TAHUN SATU (2012)
KURIKULUM STANDARD
SEKOLAH RENDAH (KSSR)
MINGGU
|
TEMA/ TAJUK
|
STANDARD KURIKULUM
|
CATATAN
|
|
Standard Kandungan
|
Standard Pembelajaran
|
|||
PERTAMA
|
PROGRAM TRANSISI
|
|||
KEDUA
|
PROGRAM TRANSISI
|
|||
KETIGA
|
PROGRAM
TRANSISI
|
|||
KEEMPAT
|
TEMA 1
KELUARGA
UNIT 1
Cerita Huda
Sistem Bahasa
Tatabahasa – kata nama am
Kosa kata – benda-benda maujud
|
1.1
Asas mendengar dan memberikan respons dengan betul terhadap pelbagai bunyi
dalam persekitaran.
1.2
Mendengar, mengecam dan menyebut bunyi bahasa iaitu abjad, suku kata,
|
1.1.1
Mengecam pelbagai bunyi dalam persekitaran dengan teliti dan betul.
1.1.2
Mengecam dan mengajuk pelbagai bunyi dalam persekitaran yang didengar dengan
betul.
1.2.1
Mendengar, mengecam dan menyebut nama abjad dengan betul dan tepat.
|
|
MINGGU
|
TEMA/ TAJUK
|
STANDARD KURIKULUM
|
CATATAN
|
|
Standard Kandungan
|
Standard Pembelajaran
|
|||
Pengisian Kurikulum:
Ilmu: Pen. Seni,
Muzik, Sains
Nilai: Kegembiraan, kesenian
Kemahiran Bernilai Tambah:
KB – Mencirikan, menghubungkaitkan
BCB – Mendengar dengan berkesan
Kecerdasan Pelbagai:
Kinestetik
|
perkataan,
frasa dan ayat dengan betul.
|
1.2.2
Mendengar dan menyebut bunyi vokal dan suku kata terbuka dengan betul dan
tepat.
1.2.3
Mendengar dan menyebut bunyi vokal dan suku kata tertutup dengan betul dan
tepat.
1.2.4
Mendengar, memahami, menyebut dan mengeja perkataan yang mengandungi suku
kata terbuka dan tertutup dengan betul dan tepat.
|
||
2.1
Asas membaca dengan sebutan yang betul.
|
2.1.1
Membaca bentuk-bentuk abjad dan membunyikan huruf vokal dengan sebutan yang
betul.
2.1.2 Mengeja dan membatang suku kata terbuka dengan
sebutan yang betul.
|
MINGGU
|
TEMA/ TAJUK
|
STANDARD KURIKULUM
|
CATATAN
|
|
Standard Kandungan
|
Standard Pembelajaran
|
|||
3.1
Asas menulis dengan cara yang betul.
|
3.1.1
Melakar pelbagai bentuk atau corak dengan kemas dan jelas.
3.1.2
Membentuk garisan yang menyerupai bentuk huruf dengan kemas dan jelas.
|
|||
3.2
Menulis secara mekanis berdasarkan bahan yang diberi dengan betul dan kemas.
4.1
Menyebut dan memahami unsur seni dalam lagu melalui nyanyian secara didik
hibur.
|
3.2.1
Menulis dan membentuk huruf besar dan huruf kecil dengan cara yang betul
serta tulisan yang kemas.
3.2.2 Menulis suku kata terbuka dengan cara yang betul
dan tulisan yang kemas.
4.1.1 Menyebut seni kata lagu melalui nyanyian secara
didik hibur.
|
|||
MINGGU
|
TEMA/ TAJUK
|
STANDARD KURIKULUM
|
CATATAN
|
|
Standard Kandungan
|
Standard
Pembelajaran
|
|||
KELIMA
|
TEMA 1
KELUARGA
UNIT 2
Keluarga Huda
Sistem Bahasa:
Tatabahasa – kata nama am
Kosa kata – bapa, kaya, meja, roti
Pengisian Kurikulum:
Ilmu: Muzik, Kajian Tempatan
Nilai: Kasih-sayang, menghormati
|
1.2 Mendengar, mengecam dan menyebut bunyi bahasa iaitu
abjad, suku kata, perkataan, frasa dan ayat dengan betul.
|
1.2.1
Mendengar, mengecam dan menyebut nama abjad dengan betul dan tepat.
1.2.2
Mendengar dan menyebut bunyi vokal dan suku kata terbuka dengan betul dan
tepat.
1.2.3
Mendengar dan menyebut bunyi vokal dan suku kata tertutup dengan betul dan
tepat.
1.2.4
Mendengar, memahami, menyebut dan mengeja perkataan yang mengandungi suku
kata terbuka dan tertutup dengan betul dan tepat.
|
|
MINGGU
|
TEMA/ TAJUK
|
STANDARD KURIKULUM
|
CATATAN
|
|
Standard Kandungan
|
Standard
Pembelajaran
|
|||
Kemahiran Bernilai Tambah:
KB – Mengecam, menghubungkaitkan, menjanakan idea
BCB – Mendengar dengan berkesan, mengingat
Kecerdasan Pelbagai:
Muzik
|
2.1
Asas membaca dengan sebutan yang betul.
|
2.1.1
Membaca bentuk-bentuk abjad dan membunyikan huruf vokal dengan sebutan yang
betul.
2.1.2 Mengeja dan membatang suku kata terbuka dengan
sebutan yang betul.
2.1.3 Mengeja dan membatang suku kata tertutup dengan
sebutan yang betul.
|
||
2.2 Membaca dan memahami perkataan, frasa dan ayat
daripada pelbagai sumber dengan sebutan yang betul.
|
2.2.1 Membaca dan memahami perkataan yang mengandungi
dua atau tiga suku kata, diftong, vokal berganding, digraf dan konsonan bergabung
dengan sebutan yang betul.
|
MINGGU
|
TEMA/ TAJUK
|
STANDARD KURIKULUM
|
CATATAN
|
|
Standard Kandungan
|
Standard
Pembelajaran
|
|||
3.2 Menulis secara mekanis berdasarkan bahan yang
diberi dengan betul dan kemas.
|
3.2.1 Menulis dan membentuk huruf besar dan huruf kecil
dengan cara yang betul dan tulisan yang kemas.
3.2.2 Menulis suku kata terbuka dengan cara yang betul
dan tulisan yang kemas.
|
|||
4.1 Menyebut dan memahami unsur seni dalam lagu melalui
nyanyian secara didik hibur.
5.1 Memahami dan menggunakan golongan kata dengan betul
mengikut konteks.
|
4.1.1 Menyebut seni kata lagu melalui nyanyian secara
didik hibur.
4.1.2 Menyebut dengan jelas dan memahami seni kata lagu
melalui nyanyian dan gerak laku secara didik hibur.
5.1.1 Memahami dan menggunakan kata nama am yang mudah
dengan betul mengikut konteks.
|
MINGGU
|
TEMA/ TAJUK
|
STANDARD KURIKULUM
|
CATATAN
|
|
Standard Kandungan
|
Standard
Pembelajaran
|
|||
MINGGU KEENAM
|
TEMA 1
KELUARGA
UNIT 3
Kasih Ibu
Sistem Bahasa:
Tatabahasa: kata nama am, kata nama khas
Kosa kata: guli, dadu, dadu, guni, nona
Pengisian Kurikulum:
Ilmu: Pend. Moral
Nilai: Menghargai, kasih-sayang
Kemahiran Bernilai Tambah:
KB – mengecam, mencirikan
|
1.2 Mendengar, mengecam dan menyebut bunyi bahasa iaitu
abjad, suku kata, perkataan, frasa dan ayat dengan betul.
|
1.2.2
Mendengar dan menyebut bunyi vokal dan suku kata terbuka dengan betul dan
tepat.
1.2.3
Mendengar dan menyebut bunyi vokal dan suku kata tertutup dengan betul dan
tepat.
1.2.4
Mendengar, memahami, menyebut dan mengeja perkataan yang mengandungi suku
kata terbuka dan tertutup.
|
|
2.1
Asas membaca dengan sebutan yang betul.
|
2.1.1
Membaca bentuk-bentuk, abjad dan membunyikan huruf vocal dengan sebutan yang
betul.
2.1.2 Mengeja dan membatang suku kata terbuka dengan
sebutan yang betul.
2.1.3 Mengeja dan membatang suku kata
|
|||
MINGGU
|
TEMA/ TAJUK
|
STANDARD KURIKULUM
|
CATATAN
|
|
Standard Kandungan
|
Standard
Pembelajaran
|
|||
Mencirikan
BCB – Mengingat
Kecerdasan Pelbagai:
Muzik
|
tertutup
dengan sebutan yang betul.
|
|||
2.2
Membaca dan memahami perkataan, frasa dan ayat daripada pelbagai sumber
dengan sebutan yang betul.
3.3
Membina dan menulis perkataan, frasa dan ayat dengan betul.
|
2.2.1
Membaca dan memahami perkataan yang mengandungi dua atau tiga suku kata,
diftong, vokal berganding, digraph dan konsonan bergabung dengan sebutan yang
betul.
3.3.1
Membina dan menulis perkataan yang mengandungi suku kata terbuka dan tertutup
dengan betul dan kemas.
3.3.2
Membina dan menulis perkataan yang mengandungi diftong, vokal berganding,
digraph dan konsonan bergabung dengan betul.
3.3.3
Membina dan menulis frasa dengan betul.
|
|||
MINGGU
|
TEMA/ TAJUK
|
STANDARD KURIKULUM
|
CATATAN
|
|
Standard Kandungan
|
Standard
Pembelajaran
|
|||
3.3.4
Membina dan menulis ayat tunggal dan ayat majmuk dengan betul.
|
||||
4.1
Menyebut dan memahami unsur seni dalam lagu melalui nyanyian secara didik
hibur.
5.1
Memahami dan menggunakan golongan kata dengan betul mengikut konteks.
|
4.1.1 Menyebut seni kata lagu melalui nyanyian secara
didik hibur.
4.1.2 Menyebut dengan jelas dan memahami seni kata lagu
melalui nyanyian dan gerak laku secara didik hibur.
5.1.1 Memahami dan menggunakan kata nama am yang mudah
dengan betul mengikut konteks.
|
MINGGU
|
TEMA/ TAJUK
|
STANDARD KURIKULUM
|
CATATAN
|
|
Standard Kandungan
|
Standard
Pembelajaran
|
|||
KETUJUH
|
TEMA 1
KELUARGA
UNIT 4
Sayang Ayah
Sistem Bahasa:
Tatabahasa – kata nama am
Kosa kata – datuk, nenek, merah, kereta
Pengisian Kurikulum:
Ilmu: Sains,
Pend. Moral
Nilai: bantu- membantu, kerjasama
|
1.2 Mendengar, mengecam dan menyebut bunyi bahasa iaitu
abjad, suku kata, perkataan, frasa dan ayat dengan betul.
|
1.2.3
Mendengar dan menyebut bunyi vokal dan suku kata tertutup dengan betul dan
tepat.
1.2.4
Mendengar, memahami, menyebut dan mengeja perkataan yang mengandungi suku
kata terbuka dan tertutup dengan betul dan tepat.
|
|
2.1
Asas membaca dengan sebutan yang betul.
2.2
Membaca dan memahami perkataan, frasa dan ayat daripada pelbagai sumber
dengan sebutan yang betul.
|
2.1.3
Mengeja dan membatang suku kata tertutup dengan sebutan yang betul.
2.2.1
Membaca dan memahami perkataan yang mengandungi dua atau tiga suku kata,
diftong, vokal berganding, digraf dan
|
MINGGU
|
TEMA/ TAJUK
|
STANDARD KURIKULUM
|
CATATAN
|
|
Standard Kandungan
|
Standard
Pembelajaran
|
|||
Kemahiran Bernilai Tambah:
KB – menghubungkaitkan, membuat gambaran mental,
mengecam, meneroka
BCB – mendengar dengan berkesan
Kecerdasan Pelbagai:
Muzik
|
Konsonan
bergabung dengan sebutan yang betul.
2.2.2
Membaca dan memahami frasa yang mengandungi perkataan dua atau tiga suku
kata, diftong, vokal berganding, digraph dan konsonan bergabung dengan
sebutan yang betul.
2.2.3
Membaca dan memahami ayat tunggal daripada bahan bacaan dengan sebutan yang
betul.
|
|||
MINGGU
|
TEMA/ TAJUK
|
STANDARD KURIKULUM
|
CATATAN
|
|
Standard Kandungan
|
Standard
Pembelajaran
|
|||
3.2 Menulis secara mekanis berdasarkan bahan yang
diberi dengan betul dan kemas.
|
3.2.3 Menulis suku kata tertutup dengan cara yang betul
dan tulisan yang kemas.
3.2.4 Menulis perkataan yang mengandungi dua atau tiga
suku kata, diftong, vokal berganding, digraf dan konsonan bergabung dengan
cara yang betul dan tulisan yang kemas.
|
|||
3.3
Membina dan menulis perkataan, frasa dan ayat dengan betul.
3.4
Menulis imlak dengan tepat.
|
3.3.1
Membina dan menulis perkataan yang mengandungi suku kata terbuka dan tertutup
dengan betul dan kemas.
3.4.1
Menulis imlak perkataan yang mengandungi suku kata terbuka dan tertutup
dengan tepat.
|
MINGGU
|
TEMA/ TAJUK
|
STANDARD KURIKULUM
|
CATATAN
|
|
Standard Kandungan
|
Standard
Pembelajaran
|
|||
4.1 Menyebut dan memahami unsur seni dalam lagu melalui
nyanyian secara didik hibur.
|
4.1.1 Menyebut seni kata lagu melalui nyanyian secara
didik hibur.
4.1.2 Menyebut dengan jelas dan memahami seni kata lagu
melalui nyanyian dan gerak laku secara didik hibur.
|
|||
5.1 Memahami dan menggunakan golongan kata dengan betul
mengikut konteks.
|
5.1.1 Memahami dan menggunakan kata nama am yang mudah
dengan betul mengikut konteks.
|
MINGGU
|
TEMA/ TAJUK
|
STANDARD KURIKULUM
|
CATATAN
|
|
Standard Kandungan
|
Standard
Pembelajaran
|
|||
KELAPAN
|
TEMA 1
KELUARGA
UNIT 1
Saudara-mara Huda
Sistem Bahasa:
Tatabahasa – kata nama am, kata nama khas
Kosa kata – sepupu, mak cik, jantan
Pengisian Kurikulum:
Ilmu: Pend. Moral, Kajian Tempatan, Muzik
Nilai:
kemesraan, menghormati, kasih-sayang
Kemahiran Bernilai Tambah:
KB – Menghubungkait, mereka cipta, menjana idea
BCB
– Bacaan intensif, mendengar dengan berkesan
|
1.2 Mendengar, mengecam dan menyebut iaitu abjad, suku
kata, perkataan, frasa dan ayat yang betul.
|
1.2.4 Mendengar, memahami, menyebut dan mengeja
perkataan yang mengandungi suku kata terbuka dan tertutup dengan betul dan
tepat.
1.2.5 Mendengar, memahami, menyebut dan mengeja
perkataan yang mengandungi dua atau tiga suku kata, diftong, vokal
berganding, digraf dan konsonan bergabung dengan betul dan tepat.
1.2.6 Mendengar, memahami perkataan yang mengandungi
dua atau tiga suku kata, diftong, vokal berganding, digraf dan konsonan
bergabung dengan sebutan yang betul.
|
|
2.2 Membaca dan memahami perkataan, frasa dan ayat
daripada pelbagai sumber dengan sebutan yang betul.
|
2.2.1 Membaca dan memahami perkataan yang mengandungi
dua atau tiga suku kata, diftong, vokal berganding, digraf dan konsonan
bergabung dengan sebutan yang betul.
|
MINGGU
|
TEMA/ TAJUK
|
STANDARD KURIKULUM
|
CATATAN
|
|
Standard Kandungan
|
Standard
Pembelajaran
|
|||
Kecerdasan Pelbagai –
verbal
linguistik
|
3.2
Menulis secara mekanis berdasarkan bahan yang diberi dengan betul dan kemas
4.4
Melafaz dan memahami puisi dengan intonasi yang betul menggunakan bahasa yang
indah secara didik hibur.
5.1
Memahami dan menggunakan golongan kata dengan betul mengikut konteks.
|
3.2.4
Menulis perkataan yang mengandungi dua atau tiga suku kata, diftong, vocal
berganding, digraf dan konsonan bergabung dengan betul dan tulisan yang
kemas.
3.2.5
Menulis frasa yang mengandungi perkataan dua atau tiga suku kata, diftong,
vocal berganding, digraph dan konsonan bergabung dengan betul dan kemas.
3.2.6
Menulis ayat tunggal dengan betul dan tulisan yang kemas.
4.4.1
Melafazkan pantun dua kerat dengan intonasi yang betul secara didik hibur.
5.1.2
Memahami dan menggunakan kata nama khas yang mudah dengan betul mengikut
konteks.
|
||
MINGGU
|
TAJUK / TEMA
|
STANDARD KURIKULUM
|
CATATAN
|
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
|||
SEMBILAN
|
TEMA 2
BERSIH DAN
SIHAT
UNIT 6:
Bersihkan Diri
SISTEM BAHASA
TATABAHASA:
kata ganti nama diri
PENGISIAN
KURIKULUM
ILMU:
Pendidikan Kesihatan
Sains
NILAI:
Kebersihan
KBT
KB – Menghubungkaitkan, menjanakan idea
BCB – Bacaan intensif, mendengar dengan berkesan
KP – verbal linguistik
|
1.2 Mendengar, mengecam dan menyebut bunyi bahasa iaitu
abjad, suku kata, perkataan, frasa dan
ayat yang
betul.
2.2 Membaca dan memahami perkataan, frasa dan ayat daripada
pelbagai sumber dengan sebutan yang betul.
3.2 Menulis secara mekanis berdasarkan bahan yang
diberi
dengan betul dan kemas.
4.4 Melafaz dan memahami puisi dengan intonasi yang betul
menggunakan bahasa yang indah secara didik hibur.
5.1 Memahami dan menggunakan golongan kata dengan betul
mengikut konteks.
|
1.2.5
Mendengar,
memahami, menyebut dan mengeja perkataan yang mengandungi dua atau tiga suku
kata terbuka dan tertutup dengan betul dan tepat.
2.2.2
Membaca dan
memahami frasa yang mengandungi perkataan yang mengandungi perkataan dua atau
tiga suku kata, diftong, vokal berganding, digraf dan konsonan bergabung
dengan sebutan yang betul.
3.2.5
Menulis frasa
yang mengandungi perkataan dua atau
tiga suku kata,
diftong, vokal berganding
digraf,
dan konsonan
bergabung
dengan betul dan
tulisan
yang kemas.
4.4.1
Melafazkan
pantun dua kerat dengan intonasi yang betul secara didik hibur.
5.1.3
Memahami dan
menggunakan kata ganti nama diri pertama dan kedua dalam pelbagai konteks
dengan betul.
|
|
MINGGU
|
TEMA / TAJUK
|
STANDARD KURIKULUM
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
SEPULUH
|
TEMA 2
BERSIH DAN
SIHAT
UNIT 7
Rumah Bersih
SISTEM BAHASA
TATABAHASA
Kata kerja
Kata nama am
PENGISIAN
KURIKULUM
ILMU:
Pendidikan Kesihatan
Pendidikan Moral
NILAI:
Kebersihan
Kerjasama
KBT:
KB
Menghubungkaitkan
Mengecam
Menjana idea
BCB – mendengar dengan berkesan
KP – Verbal linguistik
|
1.2 Mendengar,
mengecam dan
menyebut
buny bahasa iaitu abjad,
suku kata,
perkataan, frasa dan
ayat yang
betul.
2.2 Membaca dan
memahami perkataan, frasa dan ayat daripada pelbagai sumber dengan sebutan
yang betul.
3.2 Menulis
secara mekanis berdasarkan bahan yang diberi dengan betul dan kemas.
4.1 Menyebut dan memahami unsur seni dalam lagu melalui
nyanyian secara didik hibur.
5.1 Memahami dan menggunakan golongan kata dengan betul
mengikut konteks.
|
1.2.5
Mendengar,
memahami, menyebut dan mengeja perkataan yang mengandungi dua atau tiga suku
kata terbuka dan tertutup dengan betul
dan tepat.
2.2.2
Membaca dan
memahami frasa yang mengandungi perkataan yang mengandungi perkataan dua atau
tiga suku kata, diftong, vokal berganding, digraf dan konsonan bergabung
dengan sebutan yang betul.
3.2.5
Menulis frasa
yang mengandungi perkataan dua atau
tiga suku kata, diftong, vokal berganding, digraf, dan konsonan bergabung
dengan betul dan tulisan yang kemas.
4.1.1 Menyebut seni
kata lagu melalui nyanyian secara didik hibur.
5.1.4
Memahami dan
menggunakan kata kerja dengan betul mengikut konteks.
|
|
MINGGU
|
TEMA /TAJUK
|
STANDARD KURIKULUM
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
KESEBELAS
|
TEMA 2
BERSIH DAN
SIHAT
UNIT 8
Kelas Ceria
SISTEM BAHASA
TATABAHASA:
Kata kerja
Kata adjektif
PENGISIAN
KURIKULUM
ILMU:
Pendidikan Moral / Pendidikan Agama Islam
Pendidikan Kesihatan
NILAI:
Kerjasama
Kerajinan
KBT
KB – menghubungkaitkan,
BCB – bacaan intensif,
KP – verbal linguistik,
|
1.2 Mendengar, mengecam dan menyebut bunyi bahasa iaitu
abjad, suku kata, perkataan, frasa dan ayat yang betul dan ayat yang betul.
2.2 Membaca dan memahami perkataan, frasa dan ayat daripada
pelbagai sumber dengan sebutan yang betul.
2.3 Membaca kuat pelbagai bahan bacaan dengan lancar,
sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.
3.2 Menulis secara mekanis berdasarkan bahan diberi dengan
betul dan kemas.
4.3 Mengujarkan
bahasa yang indah dan
menggunakan bahasa badan
dengan
kreatif melalui lakonan
secara didik hibur.
5.1 Memahami dan menggunakan golongan kata dengan betul
mengikut konteks.
|
1.2.5
Mendengar,
memahami dan menyebut frasa dan ayat tunggal dengan betul dan tepat.
2.2.3
Membaca dan
memahami ayat tunggal daripada pelbagai bahan bacaan dengan sebutan yang
betul.
2.3.1 Membaca kuat
ayat tunggal dengan lancar, sebutan yang jelas dan intonasi yang betul
mengikut tanda baca.
3.2.6 Menulis ayat
tunggal dengan betul dan tulisan yang kemas.
4.3.1 Mengujarkan
dialog dengan sebutan dan intonasi yang betul dan jelas tentang sesuatu
perkara melalui lakonan secara didik hibur.
5.1.5
Memahami dan
menggunakan kata kerja dengan betul mengikut konteks.
|
|
MINGGU
|
TEMA / TAJUK
|
STANDARD KURIKULUM
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
KEDUA BELAS
|
TEMA 2
BERSIH DAN
SIHAT
UNIT 9
Badan Cergas
SISTEM BAHASA
TATABAHASA:
Kata kerja
PENGISIAN
KURIKULUM
ILMU:
Pendidikan Jasmani
Pendidikan Kesihatan
NILAI:
Kerajinan
Kerjasama
Gotong-royong
KBT
KB – menghubungkait, menjanakan idea
BCB – bacaan intensif
KP – Kinestetik
|
1.3 Mendengar, memahami da memberi respons terhadap sesuatu
arahan, soalan dan pesanan yang didengar dengan betul.
2.2 Membaca dan memahami perkataan, frasa dan ayat daripada
pelbagai sumber dengan sebutan yang betul.
2.3
Membaca kuat pelbagai bahan bacaan dengan lancar,
sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.
3.2 Menulis secara mekanis berdasarkan bahan yang diberi
dengan betul dan kemas.
3.3 Membina dan menulis perkataan, frasa dan ayat dengan
betul.
4.1 Menyebut dan memahami unsur seni dalam lagu melalui
nyanyian secara didik hibur.
5.1 Memahami dan menggunakan golongan kata dengan betul
mengikut konteks.
|
1.3.1 Mendengar,
memahami dan memberi respons terhadap sesuatu arahan secara lisan atau gerak
laku dengan betul.
2.2.3 Membaca dan
memahami ayat tunggal daripada pelbagai bahan dengan sebutan yang betul.
2.3.1 Membaca kuat
ayat tunggal dengan lancar, sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.
3.2.7 Menulis ayat
tunggal dengan betul dan tulisan yang kemas.
3.3.1
Membina dan
menulis perkataan yang mengandungi suku kata terbuka dan tertutup dengan
betul dan kemas.
4.1.1 Menyebut seni
kata lagu melalui nyanyian secara didik hibur.
5.1.4
Memahami dan
menggunakan kata kerja dengan betul mengikut konteks.
|
|
MINGGU
|
TEMA / TAJUK
|
STANDARD KURIKULUM
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
KETIGA BELAS
|
TEMA 2
BERSIH DAN
SIHAT
UNIT 10
Makanan Berzat
SISTEM BAHASA
TATABAHASA:
Kata nama am
Kata adjektif
PENGISIAN
KURIKULUM
ILMU:
Sains
Pendidikan Kesihatan
Pendidikan Jasmani
NILAI:
Kebersihan
Bijaksana
Berdisiplin
KBT
KB – menghubungkaitkan, menjanakan idea
BCB – mendengar dengan berkesan, bacaan intensif
KP – verbal linguistik , kinestetik, visual-ruang
Kontekstual – menghubungkaitkan
|
1.3 Mendengar, memahami dan memberi respons
terhadap sesuatu arahan, soalan
dan pesanan yang didengar
dengan
betul.
2.2 Membaca dan memahami perkataan, frasa dan ayat daripada
pelbagai sumber dengan sebutan yang betul.
2.3 Membaca kuat pelbagai bahan bacaan dengan lancar,
sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.
3.3 Membina dan menulis perkataan, frasa dan ayat dengan
betul.
3.4 Menulis imlak dengan tepat.
4.2 Mengujarkan bahasa bahasa yang indah dan menggunakan
bahasa badan secara kreatif semasa bercerita secara ddik hibur.
|
1.3.1
Mendengar,
memahami dan memberikan respons terhadap sesuatu arahan secara lisan atau
gerak laku yang betul.
2.2.1
Membaca dan
memahami
perkataan yang mengandungi dua
atau tiga suku kata, diftong, vokal berganding, digraf dan konsonan bergabung
dengan sebutan yang betul.
2.3.1 Membaca kuat
ayat tunggal dengan lancar, sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.
3.3.1
Membina dan
menulis perkatan yang mengandungi suku kata terbuka dan tertutup dengan betul
dan kemas.
3.4.1
Menulis imlak
perkataan yang mengandungi suku kata terbuka dan suku kata tertutup dengan
tepat.
4.2.1
Mengujarkan
ayat dengan sebutan yang betul dan jelas tentang sesuatu perkara melalui
penceritaan secara didik hibur.
|
MINGGU
|
TAJUK / TEMA
|
STANDARD KURIKULUM
|
CATATAN
|
||
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
||||
KEEMPAT BELAS
|
TEMA 3:
HIDUP SELAMAT
UNIT 11 :
Simpan dengan Selamat
SISTEM BAHASA
TATABAHASA: Kata
Adjektif
Kata Sendi
PENGISIAN
KURIKULUM
ILMU : Kemahiran Hidup
NILAI :Berhati-hati
KEMAHIRAN
BERNILAI TAMBAH
KB: Mengecam, menjanakan idea,
menghubungkaitkan
KP:
Verbal-linguistik
BCB: Bacaan
intensif
|
1.3
Mendengar , memahami dan memberi respons terhadap sesuatu arahan, soalan dan
pesanan yang didengar dengan betul.
1.5 Bercerita dan menceritakan sesuatu perkara semula dengan
tepat menggunakan sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.
1.6 Berbicara untuk menyampaikan maklumat tentang
sesuatu perkara daripada pelbagai sumber secara bertatasusila
|
1.3.1
Mendengar, memahami dan memberikan respons terhadap sesuatu arahan secara
lisan atau gerak laku dengan betul.
1.5.1
Bercerita tentang sesuatu perkara dengan tepat , sebutan yang jelas dan
intonasi yang betul menggunakan ayat tunggal.
1.6.2
Berbicara untuk menyampaikan maklumat dengan tepat daripada pelbagai sumber secara
bertatasusila.
|
||
MINGGU
|
TAJUK
/ TEMA
|
STANDARD
KURIKULUM
|
CATATAN
|
||
STANDARD
KANDUNGAN
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
|
||||
2.3 Membaca
kuat pelbagai bahan bacaan dengan lancar, sebutan yang jelas dan intonasi yang
betul.
2.5 Membaca
dan menaakul untuk memindahkan maklumat yang terdapat dalam pelbagai bahan
3.3 Membina
dan menulis perkataan, frasa, dan ayat dengan betul.
3.2 Menulis
secara mekanis berdasarkan bahan yang diberi dengan betul dan kemas
|
2.3.1
Membaca kuat ayat tunggal dengan
lancar, sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.
2.5.1
Membaca dan memahami maklumat dalam bahan grafik dengan betul.
3.3.1
Membina dan menulis perkataan yang mengandungi suku kata terbuka dan tertutup
dengan betul dan kemas.
3.3.4
Membina dan menulis ayat tunggal dan ayat majmuk dengan betul.
3.2.2 Menulis suku kata terbuka dengan cara yang betul
dan tulisan yang kemas.
3.2.3 Menulis suku kata tertutup dengan cara yang betul
dan tulisan yang kemas.
|
||||
MINGGU
|
TAJUK / TEMA
|
STANDARD KURIKULUM
|
CATATAN
|
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
|
|||
KELIMA BELAS
|
TEMA 3:
HIDUP SELAMAT
UNIT 12 :
Pastikan Selamat
SISTEM BAHASA:
TATABAHASA: Kata Hubung
PENGISIAN
KURIKULUM:
ILMU : Pendidikan Moral
NILAI :Disiplin
KEMAHIRAN
BERNILAI TAMBAH
KB: Mentafsir, menjanakan idea, menghubungkaitkan
KP: Verbal-linguistik
BCB: Bacaan
intensif
|
1.3
Mendengar , memahami dan memberi respons terhadap sesuatu arahan, soalan dan
pesanan yang didengar dengan betul.
2.2 Membaca
dan memahami perkataan, frasa dan ayat daripada pelbagai sumber dengan
sebutan yang betul.
2.3 Membaca
kuat pelbagai bahan bacaan dengan lancar’ sebutan yang jelas dan intonasi
yang betul.
3.3 Membina
dan menulis perkataan, frasa, dan ayat dengan betul.
|
1.3.2
Mendengar, memahami dan memberikan respons dengan betul secara lisan terhadap
pelbagai soalan tertumpu.
2.2.3
Membaca dan memahami ayat tunggal daripada pelbagai bahan bacaan dengan
sebutan yang betul.
2.3.2
Membaca kuat ayat tunggal dan ayat
majmuk dengan lancar, sebutan yang jelas dan intonasi ikut yang betul
mengikut tanda baca.
3.3.2
Membina dan menulis perkataan yang mengandungi diftong, vokal berganding,
digraph dan konsonan bergabung dengan betul
3.3.4
Membina dan menulis ayat tunggal dan ayat majmuk dengan betul.
|
MINGGU
|
TAJUK
/ TEMA
|
STANDARD
KURIKULUM
|
CATATAN
|
|
STANDARD
KANDUNGAN
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
|
|||
5.1
Memahami dan menggunakan golongan kata dengan betul mengikut konteks.
|
5.1.6
Memahami dan menggunakan kata hubung yang mudah dengan betul mengikut
konteks.
|
|||
KEENAM BELAS
|
TEMA 3:
HIDUP SELAMAT
UNIT 13 :
Berhati-hati Kawan
SISTEM BAHASA:
TATABAHASA: Kata Hubung
PENGISIAN
KURIKULUM:
ILMU : Pendidikan Kesihatan
NILAI :Disiplin
KEMAHIRAN
BERNILAI TAMBAH
KB: Mengecam, menjanakan idea, menghubungkaitkan
KP: Verbal-linguistik
BCB: Bacaan intensif
Kontekstual: Menghubungkaitkan
|
1.5 Bercerita dan menceritakan sesuatu perkara semula
dengan tepat menggunakan sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.
1.3
Mendengar, memahami dan memberi respons terhadap sesuatu arahan, soalan dan
pesanan yang didengar dengan betul.
2.3 Membaca
kuat pelbagai bahan bacaan dengan lancar’ sebutan yang jelas dan intonasi
yang betul.
2.4 Membaca
dan memahami maklumat yang tersurat
dan tersirat daripada pelbagai bahan untuk memberi respons dengan
betul.
|
1.5.1
Bercerita tentang sesuatu perkara dengan tepat, sebutan yang jelas dan
intonasi yang betul menggunakan ayat tunggal.
1.3.2 Mendengar,
memahami dan memberikan respons dengan betul secara lisan terhadap pelbagai
soalan tertumpu.
2.3.2
Membaca kuat ayat tunggal dan ayat
majmuk dengan lancar, sebutan yang jelas dan intonasi ikut yang betul
mengikut tanda baca.
2.4.1
Membaca dan memahami maklumat untuk mengenal pasti idea utama dalam
pelbagai bahan dengan tepat.
|
|
MINGGU
|
TAJUK
/ TEMA
|
STANDARD
KURIKULUM
|
CATATAN
|
|
STANDARD
KANDUNGAN
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
|
|||
2.6 Membaca
pelbagai bahan sastera dan bukan sastera yang sesuai bagi memupuk minat
membaca.
3.3 Membina
dan menulis perkataan, frasa, dan ayat dengan betul.
4.3
Mengujarkan bahasa yang indah dan menggunakan bahasa badan dengan kreatif
melalui lakonan secara didik hibur.
5.1
Memahami dan menggunakan golongan kata dengan betul
|
2.6.2
Membaca dan memahami pelbagai bahan bacaan secara didik hibur untuk
menambahkan pengetahuan.
3.3.2
Membina dan menulis perkataan yang mengandungi diftong, vokal berganding,
digraf dan konsonan bergabung dengan betul.
3.3.4
Membina dan menulis ayat tunggal dan ayat majmuk dengan betul.
4.3.1
Mengujar dialog dengan sebutan dan intonasi yang betul dan jelas tentang
sesuatu perkara melalui lakonan secara didik hibur.
5.1.6
Memahami dan menggunakan kata hubung yang mudah dengan betul mengikut
konteks.
|
MINGGU
|
TAJUK
/ TEMA
|
STANDARD
KURIKULUM
|
CATATAN
|
|
STANDARD
KANDUNGAN
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
|
|||
KETUJUH BELAS
|
TEMA 3:
HIDUP SELAMAT
UNIT 14:
Saya Selamat di sini
SISTEM BAHASA:
TATABAHASA: Frasa kerja
PENGISIAN
KURIKULUM:
ILMU : Pendidikan Muzik
NILAI : Berhati-hati
KEMAHIRAN
BERNILAI TAMBAH
KB: Mengecam, menjanakan idea, menghubungkaitkan
KP: Muzik
BCB: Bacaan
intensif
Kontekstual:
Mengalami
|
1.3
Mendengar, memahami dan member respons terhadap sesuatu arahan, soalan
dan pesanan yang didengar dengan betul.
2.3 Membaca
kuat pelbagai bahan bacaan dengan lancar’ sebutan yang jelas dan intonasi
yang betul.
2.4 Membaca
dan memahami maklumat yang tersurat dan tersirat daripada pelbagai bahan
untuk memberi respons dengan betul
|
1.3.3
Mendengar, memahami pesanan dan memberikan respons secara gerak laku yang
betul.
2.3.2
Membaca kuat ayat tunggal dan ayat
majmuk dengan lancar, sebutan yang jelas dan intonasi ikut yang betul
mengikut tanda baca.
2.4.1
Membaca dan memahami maklumat untuk mengenal pasti idea utama dalam
pelbagai bahan dengan tepat.
|
MINGGU
|
TAJUK
/ TEMA
|
STANDARD
KURIKULUM
|
CATATAN
|
|
STANDARD
KANDUNGAN
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
|
|||
3.3 Membina
dan menulis perkataan, frasa, dan ayat dengan betul.
3.5
Mencatat maklumat yang betul tentang sesuatu perkara daripada pelbagai
sumber.
3.6 Menulis untuk menyampaikan maklumat tentang sesuatu
perkara dengan menggunakan bahasa yang santun.
4.1 Menyebut dan memahami unsur seni dalam lagu melalui
nyanyian secara didik hibur
|
3.3.3
Membina dan menulis frasa dengan betul.
3.5.1
Mencatat maklumat yang betul daripada pelbagai sumber
3.6.1
Menulis untuk menyampaikan maklumat yang betul berdasarkan bahan yang diberi dengan
menggunakan bahasa yang santun.
4.1.2
Menyebut dengan jelas dan memahami seni kata lagu melalui nyanyian dan gerak
laku secra didik hibur.
|
MINGGU
|
TAJUK
/ TEMA
|
STANDARD
KURIKULUM
|
CATATAN
|
|
STANDARD
KANDUNGAN
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
|
|||
KELAPAN BELAS
|
TEMA 3:
HIDUP SELAMAT
UNIT 15:
Berhati-hati di Jalan Raya
SISTEM BAHASA:
TATABAHASA: Kata Hubung
Kata Adjektif
PENGISIAN
KURIKULUM:
ILMU : PKJR
NILAI : Berwaspada
KEMAHIRAN
BERNILAI TAMBAH
KB: Mengecam, menjanakan idea, menghubungkaitkan
KP: Muzik,
Verbal-linguistik
BCB:
Mencatat nota
Bacaan intensif
Kontekstual:
Mengalami
|
1.4
Bertutur, berbual dan menyatakan permintaan tentang sesuatu perkara daripada
pelbagai sumber dalam situasi formal dan tidak formal secara bertatasusila.
2.4 Membaca
dan memahami maklumat yang tersurat
dan tersirat daripada pelbagai bahan untuk memberi respons dengan
betul.
2.6 Membaca
pelbagai bahan sastera dan bukan sastera yang sesuai bagi memupuk minat
membaca.
|
1.4.1
Bertutur menggunakan diksi yang betul secara bertatasusiala.
2.4.1
Membaca dan memahami maklumat untuk mengenal pasti idea utama dalam
pelbagai bahan dengan tepat.
2.6.1Membaca
dan memahami pelbagai bahan bacaan secara didik hibur untuk memperkaya kosa
kata.
|
MINGGU
|
TAJUK
/ TEMA
|
STANDARD
KURIKULUM
|
CATATAN
|
|
STANDARD
KANDUNGAN
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
|
|||
3.3 Membina
dan menulis perkataan, frasa, dan ayat dengan betul.
3.4Menulis imlak
dengan tepat.
3.5
Mencatat maklumat yang betul tentang sesuatu perkara daripada pelbagai
sumber.
4.3
Mengujarkan bahasa yang indah dan menggunakan bahasa badan dengan kreatif
melalui lakonan secara didik hibur.
5.1
Memahami dan menggunakan golongan kata dengan betul
|
3.3.4
Membina dan menulis ayat tunggal dan ayat majmuk dengan betul.
3.4.1
Menulis imlak perkataan yang mengandungi suku kata terbuka dan tertutup
dengan tepat.
3.4.2
Menulis imlak frasa yang mengandungi suku kata terbuka dan tertutup dengan
tepat.
3.5.1
Mencatat maklumat yang betul daripada pelbagai sumber
4.3.1
Mengujar dialog dengan sebutan dan intonasi yang betul dan jelas tentang
sesuatu perkara melalui lakonan secara didik hibur.
5.1.5 Memahami dan menggunakan kata adjektif warna
dengan betul mengikut konteks.
5.1.6 Memahami dan menggunakan kata hubung yang mudah
dengan betul mengikut konteks.
|
MINGGU
|
TAJUK
/ TEMA
|
STANDARD
KURIKULUM
|
CATATAN
|
|
STANDARD
KANDUNGAN
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
|
|||
KESEMBILAN
BELAS
|
TEMA 4:
HIDUP BAHAGIA
UNIT 16 :
Taman Kita
SISTEM BAHASA:
TATABAHASA: Kata
Tanya
PENGISIAN
KURIKULUM:
ILMU : Sains ,Kemahiran Hidup
NILAI :Gotong Royong
Menghargai
KEMAHIRAN
BERNILAI TAMBAH
KB: Mengumpul, menjanakan idea, Mengesan,
KP: Verbal
linguistik,Naturalis,Interpersonel
BCB: Bacaan
intensif Mendengar dengan berkesan
|
1.3 Mendengar, memahami dan memberi respons
terhadap sesuatu arahan, soalan dan pesanan yang didengar dengan betul.
1.4
Bertutur, berbual dan menyatakan permintaan tentang sesuatu perkara daripada
pelbagai sumber dalam situasi formal dan tidak formal secara bertatasusila.
2.2 Membaca
dan memahami perkataan, frasa dan ayat daripada pelbagai sumber dengan
sebutan yang betul.
|
1.3.2
Mendengar, memahami dan memberikan respons dengan betul secara lisan terhadap
pelbagai soalan tertumpu.
1.4.1
Bertutur menggunakan diksi yang betul secara bertatasusiala.
2.2.2Membaca
dan memahami frasa yang mengandungi perkataan dua atau tiga suku kata,
diftong, vokal berganding, digrafdan konsonan bergabung dengan sebutan yang
betul.
|
|
2.3 Membaca
kuat pelbagai bahan bacaan dengan lancar’ sebutan yang jelas dan intonasi
yang betul.
2.4 Membaca
dan memahami maklumat yang tersurat
dan tersirat daripada pelbagai bahan untuk memberi respons dengan
betul.
2.6 Membaca pelbagai bahan sastera dan bukan
sastera yang sesuai bagi memupuk minat membaca.
3.4 Menulis imlak dengan tepat.
|
2.3.2
Membaca kuat ayat tunggal dan ayat
majmuk dengan lancar, sebutan yang jelas dan intonasi ikut yang betul
mengikut tanda baca.
2.4.2
Membaca dan memahami maklumat daripada pelbagai bahan bacaan untuk membuat
klasifikasi dengan betul.
2.6.1
Membaca dan memahami pelbagai bahan bacaan secara didik hibur untuk
memperkaya kosa kata.
3.4.1
Menulis imlak perkataan yang mengandungi suku kata terbuka dan tertutup
dengan tepat.
|
MINGGU
|
TAJUK
/ TEMA
|
STANDARD
KURIKULUM
|
CATATAN
|
|
STANDARD
KANDUNGAN
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
|
|||
3.5
Mencatat maklumat yang betul tentang sesuatu perkara daripada pelbagai
sumber.
4.3
Mengujarkan bahasa yang indah dan menggunakan bahasa badan dengan kreatif
melalui lakonan secara didik hibur.
5.1
Memahami dan menggunakan golongan kata dengan betul
|
3.5.2
Mencatat maklumat yang betul untuk diklasifikasikan daripada pelbagai sumber.
4.3.2
Mengujarkan dialog dengan sebutan dan intonasi yang betul dan jelas tentang
sesuatu perkara serta menggunakan bahasa badan dengan kreatif melalui lakonan
secara didik hibur.
5.1.7
Memahami dan menggunakan kata tanya merujuk manusia dan benda dengan betul.
|
MINGGU
|
TAJUK
/ TEMA
|
STANDARD
KURIKULUM
|
CATATAN
|
|
STANDARD
KANDUNGAN
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
|
|||
KEDUA
PULUH
|
TEMA 4:
HIDUP BAHAGIA
UNIT 17:
Rakan Karib
SISTEM BAHASA
TATABAHASA: Kata Imbuhan Awalan
PENGISIAN
KURIKULUM
ILMU : Pend. Sivik dan Ketatanegaraan
NILAI :Bekerjasama
Tolong
Menolong
KEMAHIRAN
BERNILAI TAMBAH
KB: Mengumpul dan Mengelaskan ,Menilai
Maramalkan,Mencirikan
KP:
Verbal-linguistik,Inter personel
Kontekstual:Menghubungkaitkan
BCB:
Mendengar dengan berkesan
|
1.4
Bertutur, berbual dan menyatakan permintaan tentang sesuatu perkara daripada
pelbagai sumber dalam situasi formal dan tidak formal secara bertatasusila.
2.3 Membaca
kuat pelbagai bahan bacaan dengan lancar’ sebutan yang jelas dan intonasi
yang betul.
2.4 Membaca dan memahami maklumat yang
tersurat dan tersirat daripada
pelbagai bahan untuk memberi respons dengan betul.
3.3 Membina
dan menulis perkataan, frasa, dan ayat dengan betul.
|
1.4.2
Berbual tentang sesuatu perkara menggunakan kata panggilan dengan tepat bagi
ahli keluarga asas dalam situasi tidak formal secara bertatasusila.
2.3.2
Membaca kuat ayat tunggal dan ayat
majmuk dengan lancar, sebutan yang jelas dan intonasi ikut yang betul
mengikut tanda baca.
2.4.2
Membaca dan memahami maklumat daripada pelbagai bahan bacaan untuk membuat
klasifikasi dengan betul.
3.3.4
Membina dan menulis ayat tunggal dan ayat majmuk dengan betul.
|
MINGGU
|
TAJUK
/ TEMA
|
STANDARD
KURIKULUM
|
CATATAN
|
|
STANDARD
KANDUNGAN
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
|
|||
3.4Menulis
imlak dengan tepat.
3.5
Mencatat maklumat yang betul tentang sesuatu perkara daripada pelbagai
sumber.
4.2
Mengujarkan bahasa yang indah dan menggunakan bahasa badan secara kreatif
semasa bercerita secara didik hibur.
4.4 Melafaz
dan memahami puisi dengan intonasi yang betul menggunakan bahasa yang indah
secara didik hibur.
|
3.4.2
Menulis imlak frasa yang mengandungi suku kataterbuka dan tertutup dengan
tepat.
3.5.1
Mencatat maklumat yang betul daripada pelbagai sumber
3.5.2
Mencatat maklumat yang betul untuk diklasifikasikan daripada pelbagai sumber.
4.2.2
Mengujarkan ayat dengan sebutan dan intonasi yang betul dan jelas tentang
sesuatu perkara serta menggunakan bahasa badan yang kreatif melalui penceritaansecara didik hibur.
4.4.1Melafaz
pantun dua kerat dengan intonasi yang betul secara didik hibur
|
MINGGU
|
TAJUK
/ TEMA
|
STANDARD
KURIKULUM
|
CATATAN
|
||
STANDARD
KANDUNGAN
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
|
||||
5.2
Memahami dan menggunakan
Pembentukan
kata yang sesuai dalam pelbagai situasi dengan betul.
|
5.2.1Memahami
dan menggunakan imbuhan awalan dan akhiran dengan betul dalam pelbagai
kontek..
|
||||
KEDUA
PULUH SATU
|
TEMA 4:
HIDUP BAHAGIA
UNIT 18:
Jiran Huda
SISTEM BAHASA
TATABAHASA: Kata Panggilan, Kata Imbuhan Awalan
PENGISIAN
KURIKULUM
ILMU : Pend. Sivik dan Ketatanegaraan
NILAI :Tolong Menolong
KEMAHIRAN
BERNILAI TAMBAH
KB: Mengumpul dan Mengelaskan ,
Menilai
Mencirikan
KP:
Naturalis
KONTEKSTUAL:Menghubungkaitkan
|
1.4
Bertutur, berbual dan menyatakan permintaan tentang sesuatu perkara daripada
pelbagai sumber dalam situasi formal dan tidak formal secara bertatasusila.
1.5 Bercerita dan menceritakan sesuatu perkara semula
dengan tepat menggunakan sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.
1.6 Berbicara untuk menyampaikan maklumat tentang
sesuatu perkara daripada pelbagai sumber secara bertatasusila
|
1.4.1 Bertutur menggunakan diksi yang betul secara
bertatasusiala.
1.4.2 Berbual tentang sesuatu perkara menggunakan kata
panggilan dengan tepat bagi ahli keluarga asas dalam situasi tidak formal
secara bertatasusila.
1.5.1 Bercerita tentang sesuatu perkara dengan tepat,
sebutan yang jelas dan intonasi yang betul menggunakan ayat tunggal.
1.6.3 Berbicara untuk menyampaikan maklumat dengan
tepat tentang sesuatu perkara dengan menggunakan perkataan yang sesuai secara
bertatasusila.
|
||
2.4 Membaca
dan memahami maklumat yang tersurat
dan tersirat daripada pelbagai bahan untuk memberi respons dengan
betul.
3.4 Menulis
imlak dengan tepat.
3.5
Mencatat maklumat yang betul tentang sesuatu perkara daripada pelbagai
sumber.
5.2
Memahami dan menggunakan
Pembentukan
kata yang sesuai dalam pelbagai situasi dengan betul.
|
2.4.3
Membaca dan memahami maklumat yang tersurat dengan tepat daripada pelbagai
bahan.
3.4.2
Menulis imlak frasa yang mengandungi suku kata terbuka dan tertutup dengan
tepat.
3.5.1
Mencatat maklumat yang betul daripada pelbagai sumber
5.2.1Memahami
dan menggunakan imbuhan awalan dan akhiran dengan betul dalam pelbagai
konteks..
|
||||
MINGGU
|
TAJUK/
TEMA
|
STANDARD
KURIKULUM
|
CATATAN
|
||
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
||||
KEDUA PULUH DUA
|
TEMA 4
HIDUP
BAHAGIA
UNIT 19
Hidup
Saling Membantu
SISITEM BAHASA
:
TATABAHASA:
Kata Ganti Nama Diri Pertama Dan Kedua.
PENGISIAN
KURIKULUM
ILMU:
Bergotong – royong
KEMAHIRAN
BERNILAI TAMBAH:
KB:Menghubungkaitkan,Menjanakan
idea,Mentafsir
Konstruktivism:
Menjelaskan idea baru.
KP: Verval
Linguistik,Visual Ruang
BCB: Bacaan
Imbasan dan Mencatat Nota
|
1.4
Bertutur, berbual dan menyatakan permintaan tentang sesuatu perkara daripada
pelbagai sumber dalam situasi formal dan tidak formal secara bertatasusila.
1.5
Bercerita dan menceritakan sesuatu perkara semula dengan tepat menggunakan
sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.
2.4 Membaca
dan memahami maklumat yang tersurat dan tersirat daripada pelbagai bahan
untuk member respons dengan betul
|
1.4.3
Berbual tentang sesuatu perkara
menggunakan kata ganti nama diri pertama dan kedua dengan betul dalam situasi
tidak formal secara bertatasusila.
1.4.4
Bertutur dan menyatakan permintaan untuk melakukan sesuatu perkara dalam
situasi tidak formal secara bertatasusila.
1.5.1
Bercerita tentang sesuatu perkara dengan tepat,sebutan yang jelas dan
intonasi yang betul menggunakan ayat tunggal.
2.4.3
Membaca dan memahami maklumat yang tersurat dengan tepat daripada pelbagai
bahan.
|
||
MINGGU
|
TEMA/
TAJUK
|
STANDARD
KURIKULUM
|
CATATAN
|
||
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
||||
3.5
Mencatat maklumat yang betul tentang sesuatu perkara daripada pelbagai
sumber.
4.3
Mengujarkan bahasa yang indah dan menggunakan bahasa badan dengan kreatif
melalui lakonan secara didik hibur.
5.1
Memahami dan menggunakan golongan kata dengan betul
|
3.5.1
Mencatat maklumat yang betul daripada pelbagai sumber
4.3.2
Mengujarkan dialog dengan sebutan dan intonasi yang betul dan jelas tentang
sesuatu perkara serta menggunakan bahasa badan dengan kreatif melalui lakonan
secara didik hibur.
5.1.3
Memahami dan menggunakan kata ganti nama diri pertama dan kedua dalam
pelbagai kontek dengan betul.
|
||||
MINGGU
|
TAJUK
/ TEMA
|
STANDARD
KURIKULUM
|
CATATAN
|
|
STANDARD
KANDUNGAN
|
STANDARD
KURIKULUM
|
|||
KEDUA PULUH TIGA
|
TEMA 4:
HIDUP BAHAGIA
UNIT 20:
Meriahnya
SISTEM BAHASA
TATABAHASA: Ayat majmuk, Ayat Tunggal
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU : Kemahiran Hidup, PJK, Pend.
Moral
NILAI :Bergembira
Hormat
menghormati
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
KB: Menghubungkaitkan,Menjanakan Idea,Mengumpul dan
mengelaskan
Konstruktivism:Menjelaskan
idea baru
KP: Verval
Linguistik, Inter personal
BCB:Bacaan
Intensif
|
1.4
Bertutur, berbual dan menyatakan permintaan tentang sesuatu perkara daripada
pelbagai sumber dalam situasi formal dan tidak formal secara bertatasusila.
2.3 Membaca
kuat pelbagai bahan bacaan dengan lancar’ sebutan yang jelas dan intonasi
yang betul.
2.5 Membaca
dan menaakul untuk memindahkan maklumat yang terdapat dalam pelbagai bahan
3.5
Mencatat maklumat yang betul tentang sesuatu perkara daripada pelbagai
sumber.
|
1.4.4 Bertutur dan menyatakan permintaan untuk
melakukan sesuatu perkara dalam situasi tidak formal secara bertatasusila.
2.3.2 Membaca kuat ayat
tunggal dan ayat majmuk dengan lancar, sebutan yang jelas dan intonasi
ikut yang betul mengikut tanda baca.
2.5.1
Membaca dan memahami maklumat dalam bahan grafik dengan betul.
3.5.2
Mencatat maklumat yang betul untuk diklasifikasikan daripada pelbagai sumber.
|
MINGGU
|
TAJUK / TEMA
|
STANDARD KURIKULUM
|
CATATAN
|
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD KURIKULUM
|
|||
5.3 Memahami dan membina ayat yang
betul dalam pelbagai situasi.
|
5.3.1
Memahami dan membina ayat dasar menggunakan pola ayat FN+FN, FN+FK dengan
betul dalam pelbagai situasi.
|
MINGGU
|
TEMA/ TAJUK
|
STANDARD KURIKULUM
|
CATATAN
|
|
Standard Kandungan
|
Standard
Pembelajaran
|
|||
KEDUA PULUH EMPAT
|
TEMA 5
MARI BERTANI
UNIT 21
Kebun Datuk Anas
Sistem Bahasa:
Tatabahasa – kata nama am, kata kerja, kata berimbuhan
Kosa kata – batas, cangkul, menyiram
Pengisian Kurikulum
Ilmu: Sains, Kajian Tempatan, Matematik
|
1.5 Bercerita dan menceritakan sesuatu perkara semula
dengan tepat menggunakan sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.
|
1.5.1 Bercerita tentang sesuatu perkara dengan tepat,
sebutan yang jelas dan intonasi yang betul menggunakan ayat tunggal.
|
|
2.3
Membaca kuat pelbagai bahan bacaan dengan lancar, sebutan yang jelas dan
intonasi yang betul.
|
2.3.1
Membaca kuat ayat tunggal dengan lancar, sebutan yang jelas dan intonasi yang
betul.
2.3.2
Membaca kuat ayat tunggal dan ayat majmuk dengan lancar, sebutan yang jelas
dan intonasi yang betul mengikut tanda baca.
|
MINGGU
|
TEMA/ TAJUK
|
STANDARD KURIKULUM
|
CATATAN
|
|
Standard
Kandungan
|
Standard Pembelajaran
|
|||
Nilai
– bekerjasama, tolong-menolong
Kemahiran Bernilai
Tambah:
KBT
- Mengumpul dan mengkelaskan, membanding dan membezakan, mengimlak
BCB
– Bacaan intensif, mencatat nota
Kecerdasan Pelbagai
–
logik
- Matematik
|
2.4
Membaca dan memahami maklumat yang tersurat dan tersirat daripada pelbagai
bahan untuk memberi respons dengan betul.
|
2.4.2
Membaca dan memahami maklumat daripada pelbagai bahan bacaan untuk membuat
klasifikasi dengan betul.
|
||
2.5
Membaca dan menaakul untuk memindahkan maklumat yang terdapat dalam pelbagai
bahan.
|
2.5.1
Membaca dan memahami maklumat dalam bahan grafik dengan betul.
|
|||
3.5
Mencatat maklumat yang betul tentang sesuatu perkara daripada pelbagai
sumber.
|
3.5.1
Mencatat maklumat yang betul daripada pelbagai sumber.
3.5.2
Mencatat maklumat yang betul untuk diklasifikasikan daripada pelbagai sumber.
|
MINGGU
|
TEMA/ TAJUK
|
STANDARD KURIKULUM
|
CATATAN
|
|
Standard
Kandungan
|
Standard Pembelajaran
|
|||
4.3
Mengujarkan bahasa yang indah dan menggunakan bahasa badan dengan kreatif
melalui lakonan secara didik hibur.
|
4.3.1
Mengujarkan dialog dengan sebutan dan intonasi yang betul dan jelas tentang
sesuatu perkara melalui lakonan secara didik hibur.
|
|||
5.3
Memahami dan membina ayat yang betul dalam pelbagai situasi.
|
5.3.1
Memahami dan membina ayat dasar menggunakan pola ayat
FN + FN, FK + FK dengan betul dalam pelbagai
situasi.
|
|||
KEDUA PULUH LIMA
|
TEMA 5
MARI BERTANI
UNIT 22
Buah-buahan
Tempatan
|
1.5 Bercerita dan menceritakan sesuatu perkara semula
dengan tepat menggunakan sebutan dan intonasi yang jelas.
|
1.5.1 Bercerita tentang sesuatu perkara dengan tepat,
sebutan yang jelas dan intonasi yang betul menggunakan ayat tunggal.
|
MINGGU
|
TEMA/ TAJUK
|
STANDARD KURIKULUM
|
CATATAN
|
|
Standard
Kandungan
|
Standard Pembelajaran
|
|||
Sistem Bahasa:
Tatabahasa - Kata nama am, kata berimbuhan
Kosa kata – cempedak, durian, rambutan, langsat
Pengisian Kurikulum:
Ilmu – Sains, Kajian Tempatan, Muzik, Kemahiran Hidup
Nilai
– bertanggungjawab, bantu-membantu, menghargai
|
2.4
Membaca dan memahami maklumat yang tersurat dan tersirat daripada pelbagai
bahan untuk memberi respons dengan betul.
|
2.4.3
Membaca dan memahami maklumat yang tersurat dengan tepat daripada pelbagai
bahan.
|
||
2.5
Membaca dan menaakul untuk memindahkan maklumat yang terdapat dalam pelbagai
bahan.
|
2.5.1
Membaca dan memahami maklumat dalam bahan grafik dengan betul.
2.5.2
Membaca, memahami dan menaakul maklumat dalam bahan grafik dengan betul.
|
|||
3.3
Membina dan menulis perkataan, frasa dan ayat dengan betul.
|
3.3.4
Membina dan menulis ayat tunggal dan ayat majmuk dengan betul.
|
|||
3.4
Menulis imlak dengan tepat.
|
3.4.1 Menulis imlak perkataan yang
|
MINGGU
|
TEMA/ TAJUK
|
STANDARD KURIKULUM
|
CATATAN
|
|
Standard
Kandungan
|
Standard Pembelajaran
|
|||
Kemahiran Bernilai Tambah –
KB - Menjanakan idea
BCB – bacaan
Kecerdasan Pelbagai – verbal
linguistik, interpersonal, muzik
|
mengandungi suku kata terbuka dan suku kata tertutup
dengan tepat.
|
|||
3.6 Menulis untuk menyampaikan maklumat tentang sesuatu
perkara dengan menggunkan bahasa yang santun.
|
3.6.1 Menulis untuk menyampaikan maklumat yang betul
berdasarkan bahan yang diberi dengan menggunakan bahasa yang santun.
|
|||
4.1 Menyebut dan memahami unsur seni dalam lagu melalui
nyanyian secara didik hibur.
|
4.1.2 Menyebut dengan jelas dan memahami seni kata lagu
melalui nyanyian dan gerak laku secara didik hibur.
|
MINGGU
|
TEMA/ TAJUK
|
STANDARD KURIKULUM
|
CATATAN
|
|
Standard
Kandungan
|
Standard Pembelajaran
|
|||
mengandungi suku kata terbuka dan suku kata tertutup
dengan tepat.
|
||||
3.6 Menulis untuk menyampaikan maklumat tentang sesuatu
perkara dengan menggunkan bahasa yang santun.
|
3.6.1 Menulis untuk menyampaikan maklumat yang betul
berdasarkan bahan yang diberi dengan menggunakan bahasa yang santun.
|
|||
4.1 Menyebut dan memahami unsur seni dalam lagu melalui
nyanyian secara didik hibur.
|
4.1.2 Menyebut dengan jelas dan memahami seni kata lagu
melalui nyanyian dan gerak laku secara didik hibur.
|
MINGGU
|
TEMA/ TAJUK
|
STANDARD KURIKULUM
|
CATATAN
|
|
Standard
Kandungan
|
Standard Pembelajaran
|
|||
5.1
Memahami dan menggunakan golongan kata dengan betul mengikut konteks.
|
5.1.5 Memahami dan menggunakan kata adjektif warna
dengan betul mengikut konteks.
|
|||
KEDUA PULUH ENAM
|
TEMA 5
MARI BERTANI
UNIT 23
Ternakan Ayam
Sistem Bahasa – Tatabahasa – kata
nama am, kata nama khas, kata kerja, kata berimbuhan
Kosa kata – Pak Amin, menjaja, membeli
|
1.4 Bertutur, berbual dan menyatakan permintaan tentang
sesuatu perkara daripada pelbagai sumber dalam situasi formal dan tidak
formal secara bertatasusila.
|
1.4.4 Bertutur dan menyatakan permintaan untuk
melakukan sesuatu perkara dalam situasi tidak formal secara bertatasusila.
|
|
1.5 Bercerita dan menceritakan sesuatu perkara semula
dengan tepat menggunakan sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.
|
1.5.2 Menceritakan sesuatu perkara yang didengar dengan
betul menggunakan ayat tunggal.
|
|||
MINGGU
|
TEMA/ TAJUK
|
STANDARD KURIKULUM
|
CATATAN
|
|
Standard
Kandungan
|
Standard Pembelajaran
|
|||
Pengisian Kurikulum
Ilmu – Sains, Kajian Tempatan
Nilai – kerjasama, berusaha, tolong-menolong
Kemahiran Bernilai Tambah –
KB – Menjanakan idea, membuat urutan
BCB – Bacaan Mekanis
Kecerdasan Pelbagai – verbal linguistik
|
2.5
Membaca dan menaakul untuk memindahkan maklumat yang terdapat dalam pelbagai
bahan.
|
2.5.2
Membaca, memahami dan menaakul maklumat dalam bahan grafik dengan betul.
|
||
3.3
Membina dan menulis perkataan, frasa dan ayat dengan betul.
|
3.3.4
Membina dan menulis ayat tunggal dan ayat majmuk dengan betul.
|
|||
3.4
Menulis imlak dengan tepat.
|
3.4.1 Menulis imlak perkataan yang mengandungi suku
kata terbuka dan suku kata tertutup dengan tepat.
|
|||
3.6 Menulis untuk menyampaikan maklumat tentang sesuatu
perkara dengan menggunakan bahasa yang santun.
|
3.6.1 Menulis untuk menyampaikan maklumat yang betul
berdasarkan bahan yang diberi dengan menggunakan bahasa yang santun.
|
|||
MINGGU
|
TEMA/ TAJUK
|
STANDARD KURIKULUM
|
CATATAN
|
|
Standard
Kandungan
|
Standard Pembelajaran
|
|||
4.2
Mengujarkan bahasa yang indah dan menggunakan bahasa badan secara kreatif
semasa bercerita secara didik hibur.
|
4.2.1
Mengujarkan ayat dengan sebutan yang betul dan jelas tentang sesuatu perkara
melalui penceritaan secara didik hibur.
|
|||
5.1
Memahami dan menggunakan golongan kata dengan betul mengikut konteks.
|
5.1.4 Memahami dan menggunakan kata kerja dengan betul
mengikut konteks.
|
|||
KEDUA PULUH TUJUH
|
TEMA 5
MARI BERTANI
UNIT 24
Ternakan Ikan
|
1.4
Bertutur, berbual dan menyatakan permintaan tentang sesuatu perkara daripada
pelbagai sumber dalam situasi formal dan tidak formal secara bertatasusila.
|
1.4.1
Bertutur menggunakan diksi yang betul secara bertatasusila.
|
|
1.5 Bercerita dan menceritakan sesuatu perkara semula
dengan tepat menggunakan sebutan yang
|
1.5.2 Menceritakan sesuatu perkara yang didengar dengan
betul menggunakan ayat tunggal.
|
|||
MINGGU
|
TEMA/ TAJUK
|
STANDARD KURIKULUM
|
CATATAN
|
|
Standard
Kandungan
|
Standard Pembelajaran
|
|||
Sistem Bahasa –
Tatabahasa – kata nama am, kata kerja
Kosa kata – ikan, membawa, nelayan
Pengisian Kurikulum
Ilmu – Sains, Kajian Tempatan
Nilai – tolong- menolong, menepati masa
Kemahiran Bernilai Tambah
KB – menaakul, menjanakan idea, menghubungkaitkan
BCB – Mendengar dengan berkesan,
|
jelas
dan intonasi yang betul.
|
|||
2.3
Membaca kuat pelbagai bahan bacaan dengan lancar, sebutan yang jelas dan
intonasi yang betul.
|
2.3.2
Membaca kuat ayat tunggal dan ayat majmuk dengan lancar, sebutan yang jelas
dan intonasi yang betul mengikut tanda baca.
|
|||
2.5
Membaca dan menaakul untuk memindahkan maklumat yang terdapat dalam pelbagai
bahan.
|
2.5.2
Membaca, memahami dan menaakul makulmat dalam bahan grafik dengan betul.
|
|||
3.6 Menulis untuk menyampaikan maklumat tentang sesuatu
perkara dengan menggunakan bahasa yang santun.
|
3.6.2 Menulis untuk menyampaikan maklumat yang pelbagai
dengan betul menggunakan bahasa yang santun.
|
MINGGU
|
TEMA/ TAJUK
|
STANDARD KURIKULUM
|
CATATAN
|
|
Standard
Kandungan
|
Standard Pembelajaran
|
|||
Kecerdasan Pelbagai – verbal
linguistik, menulis nota
|
4.3
Mengujarkan bahasa yang indah dan menggunakan bahasa badan dengan kreatif
melalui lakonan secara didik hibur.
|
4.3.1
Mengujarkan dialog dengan sebutan dan intonasi yang betul dan jelas tentang
sesuatu perkara melalui lakonan secara didik hibur.
|
||
5.
1 Memahami dan menggunakan golongan kata dengan betul mengikut konteks.
|
5.1.7
Memahami dan menggunakan kata tanya merujuk manusia dan benda dengan betul.
|
|||
KEDUA PULUH LAPAN
|
TEMA 5
MARI BERTANI
UNIT 25
Seronoknya Bercucuk
Tanam
|
1.5 Bercerita dan menceritakan sesuatu perkara semula
dengan tepat menggunakan sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.
|
1.5.1 Bercerita tentang sesuatu perkara dengan tepat,
sebutan yang jelas dan intonasi yang betul menggunakan ayat tunggal.
1.5.2 Menceritakan sesuatu perkara yang didengar dengan
betul menggunakan ayat tunggal
|
|
MINGGU
|
TEMA/ TAJUK
|
STANDARD KURIKULUM
|
CATATAN
|
|
Standard
Kandungan
|
Standard Pembelajaran
|
|||
Sistem Bahasa –
Tatabahasa – kata majmuk, kata nama am
Kosa kata – menanam, makanan, jus lobak, sos tiram, sos
tomato
Pengisian Kurikulum
Ilmu – Sains, Kemahiran Hidup, Kajian Tempatan
Nilai – berjimat, mengisi masa lapang, bekerjasama,
tolong-menolong
|
1.6 Berbicara untuk
menyampaikan
maklumat tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber dengan tepat secara
bertatasusila.
|
1.6.1
Berbicara untuk
mendapatkan
maklumat dengan tepat daripada pelbagai sumber secara bertatasusila.
|
||
2.3
Membaca kuat pelbagai bahan bacaan dengan lancar, sebutan yang jelas dan
intonasi yang betul
|
2.3.2
Membaca kuat ayat tunggal dan ayat majmuk dengan lancar, sebutan yang jelas
dan intonasi yang betul mengikut tanda baca.
|
|||
2.5
Membaca dan menaakul untuk memindahkan maklumat yang terdapat dalam pelbagai
bahan.
|
2.5.3
Membaca dan menaakul untuk memindahkan maklumat daripada bahan grafik kepada
bentuk bukan grafik dengan betul.
|
|||
3.6 Menulis untuk menyampaikan maklumat tentang sesuatu
perkara
dengan menggunakan bahasa yang santun.
|
3.6.2 Menulis untuk menyampaikan maklumat yang pelbagai
dengan betul menggunakan bahasa yang santun.
|
|||
4.3 Mengujarkan bahasa yang indah dan menggunakan
bahasa badan dengan kreatif melalui lakonan secara didik hibur.
|
4.3.2 Mengujarkan dialog dengan sebutan dan intonasi
yang betul dan jelas tentang sesuatu perkara serta menggunakan bahasa badan
dengan kreatif melalui lakonan secara didik hibur.
|
|||
5.2 Memahami dan menggunakan pembentukan kata yang
sesuai dalam pelbagai situasi dengan betul.
|
5.2.1 Memahami dan menggunakan imbuhan awalan dan
akhiran dengan betul dalam pelbagai konteks.
|
RANCANGAN
PELAJARAN TAHUNAN
BAHASA MELAYU
TAHUN SATU 2011
KURIKULUM STANDARD SEKOLAH RENDAH (KSSR)
MINGGU
|
TAJUK / TEMA
|
STANDARD KURIKULUM
|
CATATAN
|
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
|||
29
|
TEMA 6
ALAM INDAH DAN SELAMAT
UNIT 26
SUNGAI KITA
SISTEM BAHASA
TATABAHASA
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU:
NILAI:
KBT
KB - Menghubungkaitkan, menjanakan idea, membanding dan
membezakan
KP – Verbal linguistik, bacaan mekanis, naturalis,
intrapersonal
BCB – bacaan intensif
|
1.6 Berbicara untuk menyampaikan maklumat tentang sesuatu
perkara daripada pelbagai sumber dengan tepat secara bertatasusila.
2.3 Membaca kuat pelbagai bahan bacaan dengan lancar,
sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.
2.5 Membaca dan menaakul untuk memindahkan maklumat yang
terdapat dalam pelbagai bahan.
2.6 Membaca
pelbagai sastera dan bukan sastera yang sesuai bagi memupuk minat membaca.
3.5 Mencatat maklumat yang betul tentang sesuatu perkara
daripada pelbagai sumber.
3.7 Menghasilkan penulisan kreatif dalam pelbagai genre
dengan betul.
4.4 Melafaz dan memahami puisi dengan intonasi yang betul
menggunakan bahasa yang indah secara didik hibur.
5.2 Memahami dan menggunakan pembentukan kata yang sesuai
dalam pelbagai situasi dengan betul.
|
1.6.1 Berbicara untuk mendapatkan maklumat dengan tepat
daripada pelbagai sumber secara bertatasusila.
2.3.2 Membaca kuat ayat dan ayat majmuk dengan lancar,
sebutan yang jelas dan intonasi yang betul mengikut tanda baca.
2.5.3 Membaca dan menaakul untuk memindahkan maklumat
daripada bahan grafik kepada bentuk bukan grafik dengan betul.
2.6.1 Membaca dan memahami pelbagai bahan bacaan secara didik
hibur untuk memperkayakan kosa kata.
3.5.1 Mencatat maklumat yang betul daripada pelbagai sumber.
3.7.1 Menghasilkan penulisan berbentuk naratif secara
terkawal dengan betul.
4.4.1 Melafazkan pantun dua kerat dengan intonasi yang betul
secara didik hibur.
5.2.1 Memahami dan menggunakan imbuhan awalan dan akhiran
dengan betul dalam pelbagai konteks.
|
|
MINGGU
|
TAJUK / TEMA
|
STANDARD KURIKULUM
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
30
|
UNIT 27
MARI BERKELAH
SISTEM
BAHASA
TATABAHASA:
PENGISIAN
KURIKULUM
ILMU:
-
Kajian Tempatan
-
Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan
NILAI:
-
Kebersihan
-
Kasih sayang
-
Kerjasama
KBT
KB
– menghubungkaitkan, menjanakan idea, memadankan,
KP – verbal linguistik, naturalis, interpersonal
BCB – bacaan intensif
|
1.6 Berbicara untuk menyampaikan maklumat tentang sesuatu
perkara daripada pelbagai sumber dengan tepat secara bertatasusila.
2.3 Membaca kuat pelbagai bahan bacaan dengan lancar,
sebutan yang jelas daan intonasi yang betul.
2.4 Membaca
dan memahami maklumat yang tersurat daripada pelbagai bahan untuk memberi
respons dengan betul.
2.5 Membaca
dan menaakuluntuk memindahkan maklumat yang terdapat dalam pelbagai bahan.
2.6
Membaca pelbagai bahan sastera dan
bukan sastera yang sesuai bagi memupuk minat membaca.
3.3 Membina dan menulis perkataan, frasa dan ayat dengan
betul.
3.7 Menghasilkan
penulisan kreatif
dalam
pelbagai genre dengan
betul.
4.3 Mengujarkan bahasa yang indah dan menggunakan bahasa
badan dengan kreatif melalui lakonan secara didik hibur.
5.2 Memahami dan menggunakan pembentukan kara yang sesuai
dalam pelbagai situasi dengan betul.
|
1.6.2 Berbicara untuk menyampaikan maklumat dengan tepat
daripada pelbagai sumber secara bertatasusila.
2.3.2 Membaca kuat ayat tunggal dan ayat majmuk dengan
lancar, sebutan yang jelas dan intonasi yang betul mengikut tanda baca.
2.4.3 Membaca dan memahami maklumat yang tersurat dengan
tepat daripada pelbagai bahan.
2.5.1 Membaca dan memahami maklumat dalam bahan grafik dengan
betul.
2.6.1 Membaca dan memahami pelbagai bahan bacaan secara didik
hibur untuk menambahkan pengetahuan.
3.3.4 Membina dan menulis ayat tunggal dan ayat majmuk dengan
betul.
3.7.2 Menghasilkan penulisan naratif dan bukan naratif secara
terkawal dengan betul.
4.3.1 Mengujar dialog dengan sebutan dan intonasi yang betul
dan jelas tentang sesuatu perkara melalui lakonan secara didik hibur.
5.2.1 Memahami dan menggunakan imbuhan awalan dan akhiran
dengan betul dalam pelbagai konteks.
|
|
MINGGU
|
TAJUK / TEMA
|
STANDARD KURIKULUM
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
31
|
UNIT 28
FIKIR DAHULU
SEBELUM BUANG
SISTEM
BAHASA
TATABAHASA:
PENGISIAN
KURIKULUM
ILMU:
NILAI:
KBT
KB
– Membuat inferens,menghubungkaitkan, membanding dan membezakan, menjanakan
idea.
KONTEKSTUAL
– mengalami
KP
– Intrapersonal, naturalis,
BCB
– bacaan intensif
|
1.4 Bertutur, berbual dan menyatakan permintaan tentang
sesuatu perkara daripada pelbagai sumber dalam situasi formal dan tidak
formal secara bertatasusila.
1.5 Bercerita dan menceritakan sesuatu perkara semula
dengan tepat menggunakan sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.
1.6 Bercerita untuk menyampaikan maklumat tentang sesuatu
perkara daripada pelbagai sumber dengan tepat secara bertatasusila.
2.6 Membaca
pelbagai bahan sastera dan bukan sastera yang sesuai bagi memupuk minat
membaca.
3.6 Menulis untuk menyampaikan maklumat tentang sesuatu
perkara dengan menggunakan bahasa yang santun.
3.8 Mengedit dan memurnikan hasil penulisan.
5.2 Memahami dan menggunakan pembentukan kata yang sesuai
dalam pelbagai situasi dengan betul.
|
1.4.4 Bertutur dan menyatak permintaan untuk melakukan
sesuatu perkara dalam situasi tidak formal secara bertatasusila.
1.5.2 Menceritakan sesuatu perkara yang didengar dengan betul
menggunakan ayat tunggal.
1.6.2 Berbicara untuk menyampaikan maklumat dengan tepat
daripada pelbagai sumber secara bertatasusila.
2.6.1 Membaca dan memahami pelbagai bahan bacaan secara didik
hibur untuk menambahkan pengetahuan.
3.8.1 Menulis untuk menyampaikan maklumat yang betul
berdasarkan bahan yang diberi dengan menggunakan bahasa yang santun.
3.8.1 Mengedit hasil penulisan dari aspek ejaan.
5.2.1 Memahami dan menggunakan imbuhan awalan dan akhiran
dengan betul dalam pelbagai konteks.
|
|
MINGGU
|
TAJUK / TEMA
|
STANDARD KURIKULUM
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
32
|
UNIT 29
CEKAP DAN JIMAT
SISTEM
BAHASA:
PENGISIAN
KURIKULUM
ILMU:
NILAI:
KBT
KB – mencirikan, menghubungkaitkan, mengenalpasti,
membuat infrens dan menjanakan idea
KP
– naturalis, verbal linguistic
BCB
– bacaan intensif
KMD
– meramal dan analisis
|
1.5 Bercerita dan menceritakan sesuatu perkara semula
dengan tepat menggunakan sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.
1.6 Bercerita untuk menyampaikan maklumat tentang sesuatu
perkara daripada pelbagai sumber dengan tepat secara bertatasusila.
2.4 Membaca dan memahami maklumat yang tersurat dan
tersirat daripada pelbagai bahan untuk memberi respons dengan betul.
2.5 Membaca menaakul untuk memindahkan maklumat yang
terdapat dalam pelbagai bahan.
2.6
Membaca pelbagai bahan sastera dan
bukan sastera yang sesuai bagi memupuk minat membaca.
3.3 Membina dan menulis perkataan, frasa dan ayat dengan betul.
3.5 Mencatat
maklumat yang betul
tentang
sesuatu perkara daripada
pelbagai
sumber.
3.7 Menghasilkan penulisan kreatif dalam pelbagai genre dengan
betul.
3.8 Mengedit dan memurnikan hasil penulisan.
5.3 Memahami dan membina ayat yang betul dalam
pelbagai situasi.
|
1.5.2 Menceritakan sesuatu sesuatu perkara yang didengar
dengan betul menggunakan ayat tunggal.
1.6.3 Berbicara untuk menyampaikan maklumat dengan tepat
tentang sesuatu perkara dengan menggunakan perkataan yang sesuai secara
bertatasusila.
2.4.1
Membaca dan memahami maklumat untuk
mengenal pasti idea utama dalam pelbagai bahan dengan tepat.
2.5.1 Membaca dan memahami maklumat dalam bahan grafik dengan
betul.
2.6.2 Membaca dan memahami pelbagai bahan bacaan secara didik
hibur untuk menambahkan pengetahuan.
3.3.4 Membina dan menulis ayat tunggal dan ayat majmuk dengan
betul.
3.5.1 Mencatat maklumat yang betul daripada pelbagai sumber.
3.7.1 Menghasilkan penulisan berbentuk naratif secara
terkawal dengan betul.
3.8.1 Mengedit hasil penulisan dari aspek ejaan.
5.3.1 Memahami dan
membina ayat dasar menggunakan pola ayat FN + FN, FN + FK dengan betul dalam
pelbagai situasi.
|
|
MINGGU
|
TEMA / TAJUK
|
STANDARD KURIKULUM
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
33
|
UNIT 30
BERCUTI DI KAMPUNG
SISTEM
BAHASA
TATABAHASA:
NILAI
ILMU:
NILAI
KBT:
KB
– menjanakan idea, membanding dan membezakan, dan menganalisis
Kontekstual – menghubungkait
KP – naturalis, muzik
BCB – bacaan intensif
|
1.6 Bercerita dan menceritakan sesuatu perkara semula
dengan tepat menggunakan sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.
1.6 Berbicara dan menyampaikan maklumat tentang sesuatu
perkara semula dengan tepat menggunakan sebutan yang jelas dan intonasi yang
betul.
2.5 Membaca dan menaakul untuk memindahkan maklumat yang
terdapat dalam pelbagai bahan.
2.6
Membaca pelbagai bahan sastera dan
bukan sastera yang sesuai bagi memupuk minat membaca.
3.5 Mencatat
maklumat yang betul
tentang
sesuatu perkara
daripada pelbagai sumber.
3.6 Menulis untuk menyampaikan maklumat tentang sesuatu
perkara dengan menggunakan bahasa yang santun.
3.7 Menghasilkan penulisan kreatif dalam pelbagai genre
dengan betul.
3.8 Mengedit dan memurnikan hasil penulisan.
4.1 Menyebut dan memahami unsur seni dalam lagu melalui
nyanyian secara didik hibur.
|
1.5.1
Bercerita tentang sesuatu perkara
dengan tepat, sebutan yang jelas dan intonasi yang betul menggunakan ayat
tunggal.
1.6.3
Berbicara untuk menyampaikan
maklumat dengan tepat tentang sesuatu perkara dengan menggunakan perkataan
yang sesuai secara bertatasusila.
2.6.1
Membaca dan memahami pelbagai bahan
bacaan secara didik hibur untuk memperkaya kosa kata.
2.6.2
Membaca dan memahami pelbagai bahan
bacaan secara didik hibur untuk menambah pengetahuan.
3.5.1
Mencatat maklumat yang betul
daripada pelbagai sumber.
3.6.2
Menulis untuk menyampaikan maklumat yang
pelbagai dengan menggunakan bahasa yang santun.
3.7.1
Menghasilkan penulisan naratif dan bukan naratif secara terkawal dengan
betul.
3.8.2 Mengeditkan hasil penulisan dari aspek ejaan.
4.1.2 Menyebut dengan jelas dan memahami seni kata lagu
melalui nyanyian dan gerak laku secara didik hibur.
|
34
|
TEMA
5 :
MARI
BERTANI
UNIT
25 :
Seronoknya
Bercucuk Tanam
|
1.5 Bercerita dan menceritakan sesuatu perkara
semula dengan tepat menggunakan sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.
1.6 Berbicara untuk menyampaikan maklumat tentang
sesuatu perkara daripada pelbagai sumber dengan tepat secara bertatasusila.
2.5 Membaca dan menaakul untuk memindahkan
maklumat yang terdapat dalam pelbagai bahan.
3.6 Menulis untuk menyampaikan maklumat tentang
sesuatu perkara dengan menggunakan bahasa
yang santun.
4.3
Mengujarkan bahasa yang indah dan
menggunakan bahasa badan dengan kreatif melalui lakonan secara didik hibur.
5.2 Memahami dan menggunakan pembentukan kata yang
sesuai dalam pelbagai situasi dengan betul.
|
1.5.1
Bercerita tentang sesuatu perkara dengan tepat, sebutan yang jelas dan
intonasi yang betul menggunakan ayat tunggal.
1.5.2
Menceritakan sesuatu perkara yang didengar dengan betul menggunakan ayat
tunggal
1.6.1
Berbicara untuk mendapatkan maklumat dengan tepat daripada pelbagai sumber
secara bertatasusila.
2.5.3
Membaca dan menaakul untuk memindahkan maklumat daripada bahan grafik kepada
bentuk bukan grafik dengan betul.
3.6.2
Menulis untuk menyampaikan maklumat yang pelbagai dengan betul menggunakan
bahasa yang santun.
4.3.2
Mengujarkan dialog dengan sebutan dan intonasi yang betul dan jelas tentang
sesuatu perkara serta menggunakan bahasa badan dengan kreatif melalui lakonan
secara didik hibur.
5.2.1
Memahami dan menggunakan imbuhan awalan dan akhiran dengan betul dalam
pelbagai konteks.
|
|
35
|
TEMA
6 :
ALAM
INDAH DAN SELAMAT
UNIT
26 :
Sungai
Kita
|
1.6 Berbicara untuk menyampaikan maklumat tentang
sesuatu perkara daripada pelbagai sumber dengan tepat secara bertatasusila.
2.3 Membaca kuat pelbagai bahan bacaan dengan
lancar, sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.
2.5 Membaca dan menaakul untuk memindahkan
maklumat yang terdapat dalam pelbagai bahan.
2.6 Membaca pelbagai bahan sastera dan bukan
sastera yang sesuai bagi memupuk minat membaca
3.3 Membina dan menulis perkataan, frasa, dan ayat
dengan betul.
3.5 Mencatat maklumat yang betul tentang sesuatu
perkara daripada pelbagai sumber.
3.7 Menghasilkan penulisan kreatif dalam pelbagai
genre dengan betul.
4.4 Melafaz dan memahami puisi dengan intonasi
yang betul menggunakan bahasa yang indah secara didik hibur.
5.2 Memahami dan menggunakan pembentukan kata yang
sesuai dalam pelbagai situasi dengan betul.
|
1.6.1
Berbicara untuk mendapatkan maklumat dengan tepat daripada pelbagai sumber
secara bertatasusila.
2.3.2
Membaca kuat ayat tunggal dan ayat majmuk dengan lancar, sebutan yang jelas
dan intonasi yang betul mengikut tanda baca.
2.5.3
Membaca dan menaakul untuk memindahkan maklumat daripada bahan grafik kepada
bentuk bukan grafik dengan betul.
2.6.1
Membaca dan memahami pelbagai bahan bacaan secara didik hibur untuk
memperkaya kosa kata.
3.3.4
Membina dan menulis ayat tunggal dan ayat majmuk dengan betul.
3.5.1
Mencatat maklumat yang betul daripada pelbagai sumber.
3.7.1
Menghasilkan penulisan berbentuk naratif secara terkawal dengan betul.
4.4.1
Melafazkan pantun dua kerat dengan intonasi yang betul secara didik hibur.
5.2.1
Memahami dan menggunakan imbuhan awalan dan akhiran dengan betul dalam
pelbagai konteks
|
|
36
|
TEMA
6 :
ALAM
INDAH DAN SELAMAT
UNIT
27 :
Mari
Berkelah
|
1.6 Berbicara untuk menyampaikan maklumat tentang
sesuatu perkara daripada pelbagai sumber dengan tepat secara bertatasusila.
2.3 Membaca kuat pelbagai bahan bacaan dengan
lancar, sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.
2.6 Membaca pelbagai bahan sastera dan bukan
sastera yang sesuai bagi memupuk minat membaca.
3.3 Membina dan menulis perkataan, frasa, dan ayat
dengan betul.
3.7 Menghasilkan penulisan kreatif dalam pelbagai
genre dengan betul.
4.3
Mengujarkan bahasa yang indah dan
menggunakan bahasa badan dengan kreatif melalui lakonan secara didik hibur.
|
1.6.2Berbicara
untuk menyampaikan maklumat dengan tepat daripada pelbagai sumber secara
bertatasusila.
2.3.2
Membaca kuat ayat tunggal dan ayat majmuk dengan lancar, sebutan yang jelas
dan intonasi yang betul mengikut tanda baca.
2.6.1
Membaca dan memahami pelbagai bahan bacaan secara didik hibur untuk
memperkaya kosa kata.
3.3.4
Membina dan menulis ayat tunggal dan ayat majmuk dengan betul.
3.7.2
Menghasilkan penulisan naratif dan bukan naratif secara terkawal dengan
betul.
4.3.1
Mengujarkan dialog dengan sebutan dan intonasi yang betul dan jelas tentang
sesuatu perkara melalui lakonan secara didik hibur.
|
|
37
|
TEMA
6 :
ALAM
INDAH DAN SELAMAT
UNIT
27 :
Mari
Berkelah
|
2.4 Membaca dan memahami maklumat yang tersurat
dan tersirat daripada pelbagai bahan untuk memberi respons dengan betul.
2.5 Membaca dan menaakul untuk memindahkan
maklumat yang terdapat dalam pelbagai bahan.
3.7 Menghasilkan penulisan kreatif dalam pelbagai
genre dengan betul.
4.4 Melafaz dan memahami puisi dengan intonasi
yang betul menggunakan bahasa yang indah secara didik hibur.
5.2 Memahami dan menggunakan pembentukan kata yang
sesuai dalam pelbagai situasi dengan betul.
|
2.4.3
Membaca dan memahami maklumat yang tersurat dengan tepat daripada pelbagai
bahan.
2.5.1
Membaca dan memahami maklumat dalam bahan grafik dengan betul.
3.7.2
Menghasilkan penulisan naratif dan bukan naratif secara terkawal dengan
betul.
4.4.2
Melafazkan pantun dua kerat dengan intonasi yang betul serta memahami maksud
pantun yang dilafaz menggunakan bahasa yang indah secara didik hibur.
5.2.1
Memahami dan menggunakan imbuhan awalan dan akhiran dengan betul dalam pelbagai
konteks.
|
|
38
|
TEMA
6 :
ALAM
INDAH DAN SELAMAT
UNIT
28 :
Fikir
Dahulu Sebelum Buang
|
1.4 Bertutur, berbual dan menyatakan permintaan
tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber dalam situasi formal dan
tidak formal secara bertatasusila.
1.5 Bercerita dan menceritakan sesuatu perkara
semula dengan tepat menggunakan sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.
1.6 Berbicara untuk menyampaikan maklumat tentang
sesuatu perkara daripada pelbagai sumber dengan tepat secara bertatasusila.
2.6 Membaca pelbagai bahan sastera dan bukan
sastera yang sesuai bagi memupuk minat membaca.
3.3 Membina dan menulis perkataan, frasa, dan ayat
dengan betul.
3.6 Menulis untuk menyampaikan maklumat tentang
sesuatu perkara dengan menggunakan bahasa
yang santun.
3.8 Mengedit dan memurnikan hasil penulisan.
5.2 Memahami dan menggunakan pembentukan kata yang
sesuai dalam pelbagai situasi dengan betul.
|
1.4.4
Bertutur dan menyatakan permintaan untuk melakukan sesuatu perkara dalam
situasi tidak formal secara bertatasusila.
1.5.2
Menceritakan sesuatu perkara yang didengar dengan betul menggunakan ayat
tunggal.
1.6.2
Berbicara untuk menyampaikan maklumat dengan tepat daripada pelbagai sumber
secara bertatasusila
2.6.1
Membaca dan memahami pelbagai bahan bacaan secara didik hibur untuk
memperkaya kosa kata.
3.3.4
Membina dan menulis ayat tunggal dan ayat majmuk dengan betul.
3.6.1
Menulis untuk menyampaikan maklumat yang betul berdasarkan bahan yang diberi
dengan menggunakan bahasa yang santun
3.8.1
Mengedit hasil penulisan daripada aspek ejaan.
5.2.1
Memahami dan menggunakan imbuhan awalan dan akhiran dengan betul dalam
pelbagai konteks.
|
|
39
|
TEMA
6 :
ALAM
INDAH DAN SELAMAT
UNIT
29 :
Cekap
Dan Jimat
|
1.5 Bercerita dan menceritakan sesuatu perkara
semula dengan tepat menggunakan sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.
1.6 Berbicara untuk menyampaikan maklumat tentang
sesuatu perkara daripada pelbagai sumber dengan tepat secara bertatasusila.
2.4 Membaca dan memahami maklumat yang tersurat
dan tersirat daripada pelbagai bahan untuk memberi respons dengan betul.
2.5 Membaca dan menaakul untuk memindahkan
maklumat yang terdapat dalam pelbagai bahan.
2.6 Membaca pelbagai bahan sastera dan bukan
sastera yang sesuai bagi memupuk minat membaca.
3.3 Membina dan menulis perkataan, frasa, dan ayat
dengan betul.
3.5 Mencatat maklumat yang betul tentang sesuatu
perkara daripada pelbagai sumber.
3.7 Menghasilkan penulisan kreatif dalam pelbagai
genre dengan betul.
3.8 Mengedit dan memurnikan hasil penulisan.
5.3 Memahami dan membina ayat yang betul dalam
pelbagai situasi.
|
1.5.1
Bercerita tentang sesuatu perkara dengan tepat, sebutan yang jelas dan
intonasi yang betul menggunakan ayat tunggal.
1.6.3
Berbicara untuk menyampaikan maklumat dengan tepat tentang sesuatu perkara
dengan menggunakan perkataan yang sesuai secara bertatasusila.
2.4.1
Membaca dan memahami maklumat untuk mengenal pasti idea utama dalam pelbagai
bahan dengan tepat.
2.5.1
Membaca dan memahami maklumat dalam bahan grafik dengan betul.
2.6.2
Membaca dan memahami pelbagai bahan bacaan secara didik hibur untuk
menambahkan pengetahuan.
3.3.4
Membina dan menulis ayat tunggal dan ayat majmuk dengan betul.
3.5.1
Mencatat maklumat yang betul daripada pelbagai sumber.
3.7.1
Menghasilkan penulisan berbentuk naratif secara terkawal dengan betul.
3.8.1
Mengedit hasil penulisan daripada aspek ejaan.
5.3.1
Memahami dan membina ayat dasar menggunakan pola ayat FN + FN, FN + FK dengan
betul dalam pelbagai situasi.
|
|
40
|
TEMA
6 :
ALAM
INDAH DAN SELAMAT
UNIT
30 :
Bercuti
Di Kampung
|
1.6 Berbicara untuk menyampaikan maklumat tentang
sesuatu perkara daripada pelbagai sumber dengan tepat secara bertatasusila.
2.6 Membaca pelbagai bahan sastera dan bukan
sastera yang sesuai bagi memupuk minat membaca.
3.5 Mencatat maklumat yang betul tentang sesuatu
perkara daripada pelbagai sumber.
3.6 Menulis untuk menyampaikan maklumat tentang
sesuatu perkara dengan menggunakan bahasa
yang santun.
3.7 Menghasilkan penulisan kreatif dalam pelbagai
genre dengan betul.
3.8 Mengedit dan memurnikan hasil penulisan.
4.1 Menyebut dan memahami unsur seni dalam lagu
melalui nyanyian secara didik hibur.
|
1.6.3
Berbicara untuk menyampaikan maklumat dengan tepat tentang sesuatu perkara
dengan menggunakan perkataan yang sesuai secara bertatasusila.
2.6.2
Membaca dan memahami pelbagai bahan bacaan secara didik hibur untuk
menambahkan pengetahuan.
3.5.1
Mencatat maklumat yang betul daripada pelbagai sumber.
3.6.2
Menulis untuk menyampaikan maklumat yang pelbagai dengan betul menggunakan
bahasa yang santun.
3.7.2
Menghasilkan penulisan naratif dan bukan naratif secara terkawal dengan
betul.
3.8.2
Mengedit dan memurnikan hasil penulisan daripada aspek ejaan.
4.1.2
Menyebut dengan jelas dan memahami seni kata lagu melalui nyanyian dan gerak
laku secara didik hibur.
|
CATATAN : Tatabahasa perlu diajar setiap minggu mulai
bulan Mac
Elemen
Merentas Kurikulum (EMK) perlu disisipkan mengikut kesesuaian tema / unit
Kemahiran
Bernilai Tambah (KBT) hendaklah ditulis seperti biasa
VV
No comments:
Post a Comment